Var och vad?(Hägglundare)

Startat av Greger Larsson, 09 november 2015, 21:23:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 november 2015, 18:52:33 PM
På högerombyggda B655:or och även en del högerförberedda B715 satte Hägglunds en (smal)skjutdörr bakom förarplatsen(men framför framaxeln) för att användas som provisorisk vänsterdörr fram till dagen H. På bussen ovan verkar det med tanke på de kvarvarande konturerna och "rännan" vid förarplatsen som att skjutdörren skulle ha satts in som högerdörr!? Ingen lösning som man sett eller hört talas om och en trång passage lär det ha blivit.
Den blå färgen på bussen kanske man inte ska fästa så stor vikt vid då den kan ha tillkommit efter dess aktiva tid.

Som jag skrev i inlägget ovan fanns exakt den lösningen på SJ-bussar som sedan togs över av SL. En nödlösning som gav ett trångt insteg.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 november 2015, 19:01:16 PM
Som jag skrev i inlägget ovan fanns exakt den lösningen på SJ-bussar som sedan togs över av SL. En nödlösning som gav ett trångt insteg.

Ja, men inte som högerdörr, eller?

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 november 2015, 19:01:16 PM
Som jag skrev i inlägget ovan fanns exakt den lösningen på SJ-bussar som sedan togs över av SL. En nödlösning som gav ett trångt insteg.

Jo, du har rätt Björn, var tvungen att leta fram en Ulf E-artikel i tidskriften Omnibus(nr 3-82) och "visparna" i 28-serien fick ju mycket riktigt högerdörren exakt som BF:en ovan bör ha haft.
Däremot de nyare 655:orna i 32-serien inte verkar inte ens ha haft skjutdörr(som jag trodde).

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 november 2015, 19:19:34 PM
Jo, du har rätt Björn, var tvungen att leta fram en Ulf E-artikel i tidskriften Omnibus(nr 3-82) och "visparna" i 28-serien fick ju mycket riktigt högerdörren exakt som BF:en ovan bör ha haft.
Däremot de nyare 655:orna i 32-serien inte verkar inte ens ha haft skjutdörr(som jag trodde).

Om du menar "raketerna" och andra helombyggda SJ B655  så byggdes de om av Hägglunds i god tid innan Dagen H med dubbla rattstänger och pedaler samt alla övriga manöverorgan placerade i mitten. Därför fick de framdörren placerad något längre bak och en liten ruta framför. Färdiga dörrhål täcktes med lätt löstagbara sektioner, vid Dagen H bytte allt plats och ratten o förarstolen flyttades.

WalleW

Läste om gamla Volvo Gräddvispar på Arlanda-plattan, de var väl blåa med SJ-gula toppar och stora siffror på sidorna om jag inte minns helt fel...men det har ju hänt... :)
Söker nu bilder på dels de manuellt 3-växlade SJ Scania-Vabis Capitolerna som kallades Järnspett, dels de SJ Volvo Gräddvispar,  som båda gick på linje 15 och 16 i Solna - Sundbybergs-trafiken. Ingen av dessa typer var särskilt passagerar-vänlig och måste ha varit en mardröm att köra med de korta hållplats-avstånden på linjen... :(

/   M v h   Walle