Büssing ersätter T-bana

Startat av Greger Larsson, 01 maj 2015, 19:51:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Provisorisk viadukt över Nynäsbanan?


Ulf Berlin

Kan bilden vara tagen 1973?
Då byggdes Nynäsbanan om här vid Högdalen och T-bane-/vägbron Högdalen-Rågsved kanske byggdes om samtidigt?/Ulf
(Mycket trevlig miljöbild f ö)

Björn Forslund

Tror det var när man fick problem med sättningar i tunnelbanans banvall mellan Högdalen och Rågsved. Har för mig att man byggde en provisorisk uppfart från Magelungsvägen och så kördes det ersättningsbuss Högdalen - Hagsätra.

Micke A

Den backen var inte kul för Büssingen. Var ju en snäv kurva vid macken och sedan skarp höger upp för rampen. Var den fullastad, fick folk gå av för att den skulle komma upp för backen.
Var väl 1981 har jag för mig man byggde om banken mellan Rågsved - Högdalen som hade fått sättningar
CF:arna som gick ibland, klarade det hela bättre

Peter Rost

Som jag minns det var det rätt stora  problem med Büssingvagnarna på den korta, men branta uppförsbacken. Med H10:orna (CR 112) gick det betydligt smidigare.

Bilden är sannolikt daterad 1982. ;)

//Peter

Esbjörn

Till höger skymtar en CR112, så bilden kan inte vara från 1973.
Laban har ett gult skattemärke, vilket innebär årtal 79 eller 83 på detta.
Förutsätter man att bilen har korrekt märke så bör alltså bilden vara tagen juli -78 till juni -79 eller juli -82 till juni -83.

Greger Larsson

Tyvärr saknar Magnus diabilder i de flesta fall datering och är inordnade efter bolag och inventarienummer så det är svårt att säga exakt när bilden togs, men 1982 kan säkert stämma.
Varför byggdes förresten den här överfarten? Fanns inte nuvarande vägbron då, eller var den obrukbar i samband med arbeten på T-banan?

Staffan Sävenfjord

Kollade mina gamla noteringar över bussar jag åkt med. Den 1 oktober 1982 åkte jag med Büssing 4235 och CR112 5774 på linje 19 Högdalen-Hagsätra och åter. Så däromkring bör alltså bilden vara tagen.

Jag hittade en dålig bild från den dagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Micke A

1982, bra. Det var sättningar i väg och tunnelbanebanken som gjorde att man var tvungen att stänga av tunneltrafiken och vägen bredvid för reparation under några månader.

Jimmy

Och mina anteckningar är som följer.
Kanske underlättar för några.

1982-04-19
Vändning av T banelinje 19 vid Högdalen pga rasrisk vid viadukten över Nynäsbanan. Återupptagen i ny sträckning, tillfällig linje: Harpsundsvägen från vändplan 150m söder om Skebokvarnsvägen (HÖGDALEN T STN) – Harpsundsvägen – Skebokvarnsvägen  – Önskehemsgatan – Rågsvedsvägen – Sköllerstagatan – Vintrosagatan – slinga Porlabacken – Hagsätravägen – Glanshammarsgatan – Vintrosagatan (HAGSÄTRA T STN).
Trafik även nattetid.

1982-05-17
Avkortad: Skebokvarnsvägen från terminal vid Högdalsgången (HÖGDALEN T STN) – Skebokvarnsvägen – Önskehemsgatan – osv.

1982-07-23
Rågsvedsvägens viadukt över Nynäsbanan avstängd för trafik pga ombyggnad, tillfälligt ändrad: HÖGDALEN T-STN – osv – Rågsvedsvägen – Mellanvägsbacken – provisorisk väg (söder om nuv Magelungsvägen) – Rågsvedsvägen – osv.

1982-08-26
Förlängd pga utrymmesbrist i terminalen: slinga Rågsvedsvägen – Rangstagatan – Rangstaplan (HÖGDALEN T-STN) – Rågsvedsvägen – Mellanvägsbacken – osv.

1982-11-11
Viadukten åter öppnad för trafik, ändrad: slinga Rågsvedsvägen – Rangstagatan – Rangstaplan (HÖGDALEN T-STN) – Rågsvedsvägen – Sköllerstagatan – osv.

1982-12-06
Nedlagd i samband med återgång till ordinarie sträckning på T banelinje 19.

Jimmy

HJP

****
Här ett par bilder som jag tog, när jag bodde i Hagsätra:


H10 5834. Hagsätra, 12 november 1982.


H10 5785 och 5835. Hagsätra 12 nov 1982.
Min dotter Frida, som sitter i barnvagnen, är drygt ett år, på bilden.



H10 5785. Hagsätra, 12 nov 1982.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

****
Hittade några bilder till. Plåtade samma dag som de tidigare.


Avstigningshållplatsen låg på Porlabacken. Mycket lämpligt för mig, som bodde i huset till höger, bakom skylten.


H32 4253, på väg från avstigningshållplatsen, till Hagsätra centrum, och påstigningshållplatsen.


H10 5835, har kört fram till Hagsätra centrum....


....där påstigning sker....


....för färd mot Högdalen. Här med H32 4189.

Ulf Berlin

Tack för alla Bussingbilder :)
Det vart/blev ju en markant kvalitetsskillnad när den nya Scania vagnarna kom i trafik./Ulf

Björn Forslund

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 maj 2015, 12:12:12 PM
Tack för alla Bussingbilder :)
Det vart/blev ju en markant kvalitetsskillnad när den nya Scania vagnarna kom i trafik./Ulf

Fast en fd bussförare som jag känner säger att även de strypta Scaniorna i 57-serien hade svårt att ta sig upp för den branta backen fullastade. Folk fick kliva ur.