Vilka bussar och vilka årtal kan det vara på dessa bussbilder?

Startat av Anders H, 09 mars 2015, 20:23:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders H

Är det någon som kan bidra med lite information vilken sorts bussar det är vi ser och, om möjligt, fastställa årtalet?
Först en bild på T250, en Scania tillhörande Oscar Åkerstrand i Lindesberg. 
Ser ut att vara en nylevererad buss?
Foto: Folke Persson, Ateljé Folke, via Lindesbergs Kulturhistoriska arkiv.



Och så en bild från Lindesbergs station med tre bussar försedda med gengasaggregat.
Foto: Arne Hansson, Hafsta.



Att det är under krigsåren står ju klart men går det att säga mer exakt än så?
Här är en zoom, registreringsnumren på bussen i mitten är T650 och den högra har T638?



Tacksam för svar på mina frågor
Anders

BengaB40

Hej! Intressanta bilder! Mitt tips är att bussen på den översta bilden är en B15/16 "Skakfyra" årgång ca 1946. Den undre bilden: Torpedbussen, en Volvo B11 eller LV85 årgång slutet 30-tal, de båda bulldoggarna ScV 82/83 också slutet 30-tal. Karosserna är marigare men finns säkert någon som listar ut!  Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Hittade bussen ScV T250 i Svensk Busshistoria: Typ B15, årsmodell 1947, kaross SKV. Då var den saken klar i alla fall!  Hälsn. BengaB40

Bussmicke

Otroligt vilken bildkvalitet på bild 1. Visste inte att busstationen har legat på andra sidan stationshuset mot idag. När flyttades busstationen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BengaB40

Hej! Skulle också vilja veta lite mer om busstationen i Lindesberg från förr! Har den bara i svagt minne från en gång på 50-talet vid besök där. Upplevde Åkerstrands-bussar i Örebro från utsidan när de delade plats med ÖOT och senare vid den nya allmänna stationen tillsammans också med Weidermans och SJ. Hoppas Jan G och Mats K kommer med mer info!  Hälsn. BengaB40

Anders H

Tack BengaB40 för info. Bussmicke, jag kommer inte ihåg exakt när busshållplatserna vid Linde station flyttades till
andra sidan stationshuset men det var innan det där fula parkeringshuset byggdes på platsen. Runt 1990-95 tror jag.
Här är en lite nyare bild (Foto: Håkan Rundqvist) från 1980-talet när de fortfarande plockade upp folk på gamla stället.




BengaB40

Hej! Kul att få se en bild från samma plats i "modern" tid! Här var det ingen tvekan om bussfabrikat minsann! För att återgå till krigstidsbilden tar jag risken till ett tips när det gäller de två Scaniornas karosser att de är tillverkade av Hägglunds. Tycker att destinationsskåpets utseende och positionslampans placering tyder på det. Hoppas att T-specialisterna kan ge besked  när det gäller torpedbussens kaross!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hej! Det här var verkligen dagens roliga bilder! Först till T 250 Scania-Vabis B15 D402 1946, chassinummer 87052, motornummer 22170, första besiktning i Örebro 8 mars 1947, reg 17 mars 1947 på Oskar Åkerstrand, omnibusägare, Steninge, Lindesberg, tel 346. 33+4 pass. Till R 590 18 januari 1957. Det märkliga med den här bussen är att SKV tydligen fortfarande 1946-47 byggde karosser enligt tidigare koncept, hittills har jag trott att man slutade med detta ca 1945-46 och helt övergick till Boxerkarossen.

T 650 är en Scania-Vabis 840 130 hk från 1943 med Hägglundskaross. Motornummer 11234, Imbert vedgasaggregat, annars bensinmotor. Längd 940, bredd 220, axelavstånd 500. Första besiktning i Örebro 17 juni 1943, reg 18 juni 1943 på TGOJ Eskilstuna, "Örebro län". 33 passagerare. Till D 218 20 mars 1950. Anledningen till att så många uppgifter noterats för denna buss är att Östernärkes Omnibustrafiks T 553 (motornr 11226) ingick i samma TGOJ-kontrakt som överfördes till ÖOT.

T 634 likaledes Scania-Vabis 840 1943, motornummer 11367, vedgas, annars bensinmotor. Hägglundskaross, "täckt med takluckor". Första besiktning Örebro 19 juni 1944, registrerad 21 juni 1944 på TGOJ Eskilstuna. 30+2 pass, vid senare besiktning 1946 30+6 passagerare. Till D 418 14 januari 1953.

Torpedvolvon är skyltad Guldsmedshyttan om jag inte läser fel. Då bör den också tillhöra TGOJ även om man inte förknippar detta bolag med Volvobussar. Det fanns en tidigare trafikutövare i området, Gustaf Östlund, men den trafiken övertogs av TGOJ 1938. Ingen sådan volvobuss finns noterad för Östlund i "bussbibeln" men kan ju ha kommit till efter bokens tryckning och innan TGOJ tog över (?). Med lite letande borde det gå att få fram vilken buss det här är.


bilomnibussen

Det borde vara förbjudet att fotografera bussar utan att först ta bort staket som gör det omöjligt att avläsa registreringsnumren! Nu finns det tre kandidater till torpedvolvon på bilden. Den ser onekligen ganska liten ut.

T 7172 Volvo LV 84 D 1936 chassinr 60703
T 3738 Volvo B11 1938 chassinr 95373
T 7778 Volvo LV 85 D 1938 med ursprungligt regnr D 4223. Chassinr 64385. Fanns uppenbarligen i Örebro län 1941 och framåt.

Mvh Jan G

Bussmicke

Jag var i Lindesberg mitten på 90-talet när SLT och T-Buss precis hade slagits ihop och bussarna ännu bar det gamla numret. Då var busstationen flyttad.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bilomnibussen

Karosseriet på torpedvolvon kan tänkas vara Åhlunds, Eskilstuna.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej Jan G! Tog fram luppen och "röntgen"-strålade torped-Volvons registreringsskylt. Tror mig skåda en etta som andra siffra och en tvåa som fjärde. Då skulle det kunna vara bussen LV84D som nämns först i dina förslag! Kan det också stämma med din teori om Åhlundskaross? Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Åhlundskarossen är lika sannolik eller mindre sannolik på alla tre bussarna. Men TGOJ köpte mycket från Hägglunds.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej Jan G! Du skrev att Volvon LV84D ser liten ut, jag tycker också det, typen hade bara 4.1 m axelavstånd, då borde det kriteriet stämma i valet mellan de tre torpederna, eftersom LV85 och B11 var ett nummer större (4.7 m tror jag)!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Nu som först kom jag mig för att kolla i ett tryckt bilregister från år 1936. Där finns T7172 angiven som Volvo 75 hk och ägare TGOJ, Eskilstuna.