Åkers Runö 1980 - ersättningstrafik för Roslagsbanan

Startat av Göran B, 12 februari 2015, 18:54:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Roslagsbanan vände maj 1980 i Åkers Runö pga brobygge. Jag fångade baken på två ersättningsbussar.
Den bakre är BTP175, den främre har inventarienummer 7355. Kanske någon kan identifiera den?


Åkers Runö, 16 maj 1980

Lars-Håkan_E

Trevligt!

Den bakre är ex STAB 309 sedermera b.la Wermdö-Djurö buss, Nilsbuss, HD Buss mfl. Vid fototillfället bör den ha ägts av Nilsbuss/HD Buss.
Minns denna tillsammans med sin syster ståendes på Sv Neoplan dåvarande uppställning i Västberga ett antal år på -90 talet.

7355 bör väl vara ex BSS 55- SL H65B 7355, men vem som ägde den vid fototillfället har jag tyvärr ingen aning om

Peter Rost

7355 tillhörde SL, och var hemmahörande i Handengaraget vid fototillfället.

Trevlig bild för övrigt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 12 februari 2015, 21:00:07 PM
7355 tillhörde SL, och var hemmahörande i Handengaraget vid fototillfället.

Trevlig bild för övrigt.

Ok!

Var "rädd" för att den hade avyttrats till typ Tusses, Vallentunabuss eller liknande byåkare

Mr H

7355 ser inte helt ut som original med det neddragbara fönstret näst längst bak.

Mr H

Peter Rost

#5
Fingrarna slant lite på tangentbordet.

7355 tillhörde inte SL och Handendepån vid fototillfället, efter konsultation med SvOf:s skrift SL:s bussar 1 januari 1981. Ber om ursäkt.

Björn Forslund

De båda BF76:orna i Nilsbuss målning finns hos en bussentusiast i Värmland!

1896

Är det Nilsbuss lackering på bilden ?  ??? Ser närmast ut som en tidig Swebus lackering.  :D

Hasse L

Har noterat 7355 som såld 3 april 1980. Till okänd ägare, tyvärr...
/Hasse

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 februari 2015, 21:05:59 PM
Ok!

Var "rädd" för att den hade avyttrats till typ Tusses, Vallentunabuss eller liknande byåkare

Skulle det varit en nackdel?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 13 februari 2015, 20:07:00 PM
Skulle det varit en nackdel?

Nä men det är svårare att hålla koll på dem då, och nu var det ju tydligen så.

Ola Almquist

Trevligt. Systern var CCS892, f.d. STAB 308. Jag minns när de stod i garaget i Vimmerby, men har inget minne av att de var ute någon gång. Det fanns ytterligare en buss som gjorde dem sällskap till Svenska Neoplan om jag minns rätt, CUS272, Volvo B70503 med Karlaverkenkaross?, registrerad på HD-Buss. Denna såg jag aldrig i Vimmerby. Stod eventuellt i Virserum.

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Citat från: Ola Almquist skrivet 14 februari 2015, 03:30:20 AM
Trevligt. Systern var CCS892, f.d. STAB 308. Jag minns när de stod i garaget i Vimmerby, men har inget minne av att de var ute någon gång. Det fanns ytterligare en buss som gjorde dem sällskap till Svenska Neoplan om jag minns rätt, CUS272, Volvo B70503 med Karlaverkenkaross?, registrerad på HD-Buss. Denna såg jag aldrig i Vimmerby. Stod eventuellt i Virserum.

M.v.h.
Ola

Även Volvon finns i Värmland.

Gunnar Berglund

Citat från: Hobgoblin skrivet 13 februari 2015, 09:54:11 AM
Har noterat 7355 som såld 3 april 1980. Till okänd ägare, tyvärr...
/Hasse

Intressant bild! Såld till ERMA-resor fanns det en notering om i ett gammalt SvOf-blad från 1980. Intressant är att vagnen också skulle varit i Hornsberg innan och använd på Muskötrafiken, omplacerad redan innan sommaren 1978 (och inte kvar i Handen till slutet).
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Hasse L


Kanske är det ERMA-resors färger som pryder gamla 7355 - här inhyrd för linje 724, som nyligen hade förlängts från Huddinge station in till Fridhemsplan.