SJ 1259

Startat av Peter Öden, 20 december 2014, 13:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uno A.

Tack för info, en härlig buss att köra, men den tog plats, hjulbasen var 7,0 m

Stefan P

Hej 

Hade inte NBJ en Vetter buss, jag vetom det var en Volvo eller en Scania?

Mats hade en bild på den bussen, gärna en repris bild?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 13 januari 2015, 13:25:38 PM
Hej 

Hade inte NBJ en Vetter buss, jag vetom det var en Volvo eller en Scania?

Mats hade en bild på den bussen, gärna en repris bild?

mvh Stefan P

Jovisst hade de det. NBJ 90 som sedan blev GDG 2000.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=41336

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svempa

Enl bussdatabasen är den fortfarande i trafik !?!? Jag har aldrig sett den varför jag ställer mig frågande till den uppgiften .

Peter Öden

Hej !

SJ 1259 torde ju vara i busshimlen sedan många år, BUS 530 är en personbil Peugeot från 2207 !

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 14 januari 2015, 17:51:18 PM
Enl bussdatabasen är den fortfarande i trafik !?!? Jag har aldrig sett den varför jag ställer mig frågande till den uppgiften .

Menar du NBJ-bussen? Och Svensk Busshistoria? Den senare är inte 100 procent pålitlig när det gäller avregistreringar. Men man kan ju kolla hos Transportstyrelsen och då finner man att EGY511 sedan 1987 bärs av en Deutz-traktor. Så bussen är alltså avregistrerad före 1987.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Bus 530 för 1259. Men 1259 byggdes om med hjälp av en lastbil och troligen gavs nytt regnr. Det finns flera personer som sett denna ombyggnad. Vilket reg nr blev det som ombyggnad ?

Frank Edberg

Körde 1259 och 1260 ganska ofta på militära veckoslut på 80 talet  och dessa var som sagt mycket bekväma att köra.
Fick vid ett tillfälle för mig att lägga i ettan(treans läge och en manöverknapp på vxlspaken) vilket jag inte skulle gjort.
Det blev en brottningsmatch för att få ur växeln som satte sig fast i läget.


j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2015, 14:40:45 PM
Jovisst hade de det. NBJ 90 som sedan blev GDG 2000.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=41336
Blev ombygg hos GDG från manuell låda till automat.