SL H30 i Solna - men var?

Startat av Gunnar D, 01 maj 2014, 20:01:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Här har jag förirrat mig till Solna den 19 aug 1971 men jag vet inte var bilden är tagen. Någon som vet?

Mvh Gunnar

Peter Rost

Jag gissar att bilden är tagen på Sundbybergsvägen, i Solna.

Trevlig bild f.ö.

Mer om linje 502:
http://sl.ifokus.se/articles/51b74806ce12c45eb6001359-linje-502

/Peter

roggek

Armégatan västerut med Krysshammarvägen i bakgrunden, således är vi i Huvudsta.

Jämför med idag:
http://goo.gl/maps/1PqSp

Mr G

Nej det är på Sundbybergsvägen, som Peter redan skrivit, mitt emot nuvarande snuthäcken och med Klippgatans hus  i bakgrunden på bilden
吉先生

roggek

#4
Citat från: Mr G skrivet 01 maj 2014, 21:02:51 PM
Nej det är på Sundbybergsvägen, som Peter redan skrivit, mitt emot nuvarande snuthäcken och med Klippgatans hus  i bakgrunden på bilden


Föreslår att du jämför bilderna En gång till...
Krysshammarvägens viadukt över gångstråket till Tallbackaskolan, vänster om busssen finns på båda bilderna, samt att huset till vänster saknar gavelfönster på vänstersidan av balkongerna (som idag är inbyggda).

Husen vi ser på Gunnars Bild är således Krysshammarvägen 14-22 och Krysshammarvägen 2-10. Alltså befinner vi oss på Armégatan.

Jämför huset till höger på Gunnars bild ,med denna Google StreetView och räkna fönstren:
http://goo.gl/maps/hQeaJ 

Mr G

Ja du kanske har rätt. Jag ska inte vara oresonlig. Tyckte precis som Peter att det var Klippgatan i bakgrunden, men det kanske det inte är. Förvillande likt. Ska ta mig en flukt nästa gång jag är i krokarna
吉先生

Gunnar D

#6
Citat från: roggek skrivet 01 maj 2014, 21:24:58 PM
Husen vi ser på Gunnars Bild är således Krysshammarvägen 14-22 och Krysshammarvägen 2-10. Alltså befinner vi oss på Armégatan.

Tack, efter att ha gjort jämförelser är jag övertygad om att bilden är tagen på Armégatan ungefär vid hpl Krysshammarvägen. Enligt SL-kartan 1973 gick linje 502 där också.

/Gunnar

Nico

Nu är det ju redan fastställt var bilden är tagen, men som extra bekräftelse kan man ju säga att rent topografiskt (höjdskillnaden mellan gatorna) så är det givet att det handlar om den sträcka där Krysshammarvägen och Armégatan löper parallellt. Detta då en sådan skillnad väl aldrig funnits mellan Sundbybergsvägen och Klippgatan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

502 hade(åtm 1973)linjesträckningen Na Bantorget-Huvudsta-Duvbo torg.
Denna vagn hamnade i slutet på Lidingö./Ulf

Railmaster

Hur har man egentligen gjort med skyltskåpet fram? Hur skulle man skylta E efter tresiffrigt linjenummer?

roggek

Citat från: Railmaster skrivet 03 maj 2014, 13:19:20 PM
Hur har man egentligen gjort med skyltskåpet fram? Hur skulle man skylta E efter tresiffrigt linjenummer?

Det fanns nog inga eller ytterst få E-linjer med 3 siffriga linjenummer,
och skulle det ha funnits, så användes nog pappskylt med den avvikande destinationen i sidofönstret... ::)

John

H30 Scania super sport kalade man dom i Hornsberg.  :)

Gunnar D

Citat från: John skrivet 04 maj 2014, 00:03:21 AM
H30 Scania super sport kalade man dom i Hornsberg.  :)

Jo, men alla H30 fanns väl i Söderhallen under vänstertrafiken, eller hur?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 maj 2014, 09:36:25 AM
Jo, men alla H30 fanns väl i Söderhallen under vänstertrafiken, eller hur?

/Gunnar

Fast det fanns H30 placerade i Hornsberg i högertrafik som bl.a användes på linje 511 har jag hyfsat nyligen fått lära mig.
Reagerade inte på det då de gick där förmodligen för att de inte var ovanliga vid den tidpunkten på 500-linjerna då de flesta stod i Råsta.

Benämningen Scania Super Sport är intressant vem som är upphovsman till! H24 kallades för Scania Sport. Är SS/SL eller Scania upphovsman till de beteckningarna? Å andra sidan så kallades H23 för "Gunghästar" och det tror jag inte Scania skulle velat marknadsföra de som! Träffade nyligen en gammal Hornsbergsförare och han benämnde H23 som "Essingecapitol" och det är väl rimligt att tro att man benämnt H23 i dagligt tal i Hornsberg?

Skrev en gång till Scania och använde de här beteckningarna på H24 och H30 men de sa sig inte känna igen de benämningarna så vi kan väl hålla en slant på att SS/SL är källan till de beteckningarna. Har f.ö en broschyr från Scania där en H23 benämns som CR76 Capitol, och där är Scania helt klart upphovsman.

Mr H


John

Citat från: Mr H skrivet 04 maj 2014, 10:16:05 AM
Fast det fanns H30 placerade i Hornsberg i högertrafik som bl.a användes på linje 511 har jag hyfsat nyligen fått lära mig.
Reagerade inte på det då de gick där förmodligen för att de inte var ovanliga vid den tidpunkten på 500-linjerna då de flesta stod i Råsta.

Mr H

Helt rätt det var i högertrafik det var inte många kommer heller inte ihåg vilka individer det var. Men det var lycka bland Capitol diggarna på 56an när det ytterst sällan kom ut en H30 där. super sport var helt klart ett SS/SL uttryck ;-)