GS B32 som fått eld i baken

Startat av Gunnar D, 09 mars 2014, 16:26:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En B32 avställd i Gårdahallen maj 1977 efter brandincident.

Mvh Gunnar

1896

"34:an."  ;D

När skrevs den sången ? Måste väl ha varit före -77 iaf.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2014, 20:31:34 PM
"34:an."  ;D

När skrevs den sången ? Måste väl ha varit före -77 iaf.  :)

"Trettifyran" med Pelle Myran låg på Svensktoppen från juni 1964. Texten var skriven av Olle Adolphson och Pelle Myran hette egentligen Per Myrberg. Melodin fanns också med texten "Min idol", som sjöngs in i mitten av 1950-talet av bland annat Cacka Israelsson.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 mars 2014, 21:56:40 PM
"Trettifyran" med Pelle Myran låg på Svensktoppen från juni 1964. Texten var skriven av Olle Adolphson och Pelle Myran hette egentligen Per Myrberg. Melodin fanns också med texten "Min idol", som sjöngs in i mitten av 1950-talet av bland annat Cacka Israelsson.

Ursprunget till 34:an, This Ole House, skrevs av en amerikan, Stuart Hamblen, och publicerades 1954. Den blev en stor hit med Rosemary Clooney samma år och toppade hitlistorna både i USA och Storbrittanien. En av mina favoritlåtar.


M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Med anledning av Gunnars B32 som fick eld i baken så har jag en fråga om en av SJ's CF som fick eld i nosen, 1966 tror jag det var. Med registreringsnummer A445 försökte jag hitta den på Svensk Busshistorias databas men lyckades inte. Är det någon här som vet vilket vagnsnummer den hade?


Bussen kolliderade med en stolpe som orsakade en kortslutning i defrosterfläkten vilket startade branden.


Bilderna tagna vid Huddingegaraget.


M v h
Ingwar

Christian Ljunggren

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 10 mars 2014, 05:17:56 AM
Med anledning av Gunnars B32 som fick eld i baken så har jag en fråga om en av SJ's CF som fick eld i nosen, 1966 tror jag det var. Med registreringsnummer A445 försökte jag hitta den på Svensk Busshistorias databas men lyckades inte. Är det någon här som vet vilket vagnsnummer den hade?


Bussen kolliderade med en stolpe som orsakade en kortslutning i defrosterfläkten vilket startade branden.


Bilderna tagna vid Huddingegaraget.


M v h
Ingwar


Hej!

Det var SJ 3639, senare efter omb t högertrafik 4109. ScV CF6661, ch 550928.
Lär ha fått DCJ565 i CBR.

Med vänlig hälsning

Christian

zjbus

Lär ha fått DCJ565 i CBR.

Med vänlig hälsning

Christian
[/quote]

Reparerades den efter branden?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 10 mars 2014, 11:06:51 AM
Lär ha fått DCJ565 i CBR.

Med vänlig hälsning

Christian


Reparerades den efter branden?

Ja den helombyggdes till högertrafiken och fick nytt nummer.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2014, 11:09:56 AM
Ja den helombyggdes till högertrafiken och fick nytt nummer.

Ojdå det var säkert en både omfattande och dyr reparation för SJ Buss.

I Svensk busshistorias databas står det felaktigt  AB Storstockholms Lokaltrafik som första ägare med inv. nr. 6509 därefter en privatperson, totalt 2 ägare, SJ Buss som köpte bussen ny 1963 och väl hade kvar den fram tills SL tog över SJ:s trafik och bussar i Sthlm 1969 är överhuvudtaget inte nämnd.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 10 mars 2014, 12:13:53 PM
Ojdå det var säkert en både omfattande och dyr reparation för SJ Buss.

I Svensk busshistorias databas står det felaktigt  AB Storstockholms Lokaltrafik som första ägare med inv. nr. 6509 därefter en privatperson, totalt 2 ägare, SJ Buss som köpte bussen ny 1963 och väl hade kvar den fram tills SL tog över SJ:s trafik och bussar i Sthlm 1969 är överhuvudtaget inte nämnd.

Vid högerombyggnaden rev man i stort sett hela fronten och frampartiet framför framaxeln på CF:arna, så mycket av det skadade försvann ju på det viset.
CF66:orna var (bortsett från någon enstaka äldre som provombyggdes) de enda SJ CF:ar som helombyggdes till högertrafik och nästan samtliga hamnade hos SL 1969 (35 st)

Ingwar Åfeldt

Tack alla för all information! 3639 och sedan 4109, inte något som jag körde så vitt jag kan se i mina ej kompletta anteckningar.

M v h
Ingwar

S Svensson

BCD800/SJ 4078 tjänstgjorde i Västergötland /Skövde,senare Kinna och Landvetter?/

Jag pratade med en person som var med och lastade denna (?) på järnvägsvagn. Han visste inte exakt vilka CF som sändes iväg men de sände minst två samtidigt till järnvägs-ändklaj.
Gick 4078 i trafik någonstans senare än i Mark ?

BengaB40

Hej! Hur gick det med Gunnars GS-buss efter branden??  Hälsn. BengaB40

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 10 mars 2014, 20:30:44 PM
BCD800/SJ 4078 tjänstgjorde i Västergötland /Skövde,senare Kinna och Landvetter?/

Jag pratade med en person som var med och lastade denna (?) på järnvägsvagn. Han visste inte exakt vilka CF som sändes iväg men de sände minst två samtidigt till järnvägs-ändklaj.
Gick 4078 i trafik någonstans senare än i Mark ?


Hej!

4073, 4074 o 4075 hamnade i Norrköpings busslinjegrupp o 4076, 4077 o 4078 hamnade i Tidaholms busslinjegrupp vill jag minnas.

Med vänlig hälsning

Christian

Björn Forslund

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 10 mars 2014, 22:15:03 PM

Hej!

4073, 4074 o 4075 hamnade i Norrköpings busslinjegrupp o 4076, 4077 o 4078 hamnade i Tidaholms busslinjegrupp vill jag minnas.

Med vänlig hälsning

Christian

Och 4079-4112 gick till SL med nya nummer 6479-6512