Spärrventil

Startat av AndersH, 02 december 2013, 19:23:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersH

När började man ha spärrventil på bussar och andra tunga fordon?

Är det något som alla modeller har nuförtiden eller är det några modeller som saknar?

Släpper man alltid spärrventilen med en spak eller knapp, eller finns det modeller där spärrventilen på något sätt är kombinerad med p-bromshandtaget eller bromspedalen så att man släpper båda samtidigt?

Frågan kommer sig av att jag pratade med en man som körde Büssing och Leyland på 70-talet och han påstår att de inte hade spärrventil.

JDS

#1
Det är inte alltid som det finns en särskild knapp till spärrventilen. Det kan också vara automatisk spärrfunktion, jag har för mig att exempelvis SL litt H35 (Leyland) hade det. Så länge man gör rätt så märker man ingenting av den, men om man försöker lossa bromsen "för tidigt" så har jag för mig att den hakar upp sig.

Idag har nog alla tunga fordon spärrventil, eller motsvarande funktion.

Ersa

Setras 400-serie och jämbördiga Mercedes har normalt ingen spärrventil. När man vant sig vid deras enkelhet är det svårt att inte se Volvos jämnåriga produkter rena museiföremål med deras spärrventiler och alla pipande varningsljud. Tyvärr! Jag gillar inte att själv klanka ner på svenska tillverkare (se Saabtråden), men när en produkt oftast är betydligt mer genomtänkt än en annan måste man få vara ärlig.  :-\

JDS

Förlåt om jag är tjatig men jag tycker att det är att göra våld på begreppen om man säger att bussen "har ingen spärrventil" när den i själva verket har en automatisk spärrventil utan lossningsknapp.

För nog är det väl så att om du startar motorn på Mercan och låter den jobba upp trycket med bromsspaken i lossläge så släpper inte bromsen förrän du har gjort en rörelse fram och tillbaka med spaken?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 04 december 2013, 13:54:30 PM
Förlåt om jag är tjatig men jag tycker att det är att göra våld på begreppen om man säger att bussen "har ingen spärrventil" när den i själva verket har en automatisk spärrventil utan lossningsknapp.

För nog är det väl så att om du startar motorn på Mercan och låter den jobba upp trycket med bromsspaken i lossläge så släpper inte bromsen förrän du har gjort en rörelse fram och tillbaka med spaken?

Jodå! Visst blir det helt korrekt först när man beskriver att vissa modeller "saknar separat fysisk spärrventil som regleras av föraren". Jag borde nog sluta skriva inlägg från mobilen, som blir svåra att få rätt och som är nästan omöjliga att redigera. Därav blir de skrivna i rätt förenklad text med språkliga genvägar.

bilomnibussen

Äldre Volvobussar hade ingen spärrventil. Ca före början av 1970-talet. Där släppte handbromsen av sig själv innan fotbromsen fungerade och en och annan förare upptäckte detta i samband med att de körde igenom den stängda garageporten.
Mvh Jan G

Jämtlänning

Spärrventil blev det lagkrav på senast under tidigt 70-tal. Vet inte helt säkert men en gissning är att det infördes 1972. Skulle tro att lagkravet kom samma år på både buss/lastbil.