Volvo Åbäke!

Startat av Mr H, 22 augusti 2013, 19:07:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Har kollat bland fotona där ett gäng nästan nya H20 står på Hornsberg. Var de stationerade där i början? En är dessutom skyltad 144!

Mr H

Om de är nästan nya så kan de nog inte ha gått på linje 144 då den linjen inte fanns då. Nog "fulskyltad". Jag har också bilder på H20 i Hornsberg, det är säkert vagnar som har haft anledning att besöka centralverkstaden för bussarna som låg där då, fullt i linje med det som vi sagt om H20-kvalitén.

Om de hade varit helt nya kanske man kan tro att de blev levererade före Söderhallens öppnande för det var väl också 1956 och då hamnade i Hornsberg? (Eftersom de hade litterat före H21 så kanske man kan dra slutsatsen att de kom något tidigare vilket man dock inte alls kan vara säker på!)?

Harald undrar om H20 var de första bussarna med fotoceller. Det är möjligt, men det som jag mest kommer ihåg från fotocellerna vid bakdörrarna var att de var delade originellt nog, d.v.s olika fotoceller för de båda bakdörrarna alltså en funktion som motsvarar trampkontakterna. Se där, även H20 lyckades följaktligen lämna ett bidrag till världsarvet! Undrar förresten om inte vissa av H17-prototyperna hade fotoceller och de var ju äldre.

Mr H

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2013, 00:11:11 AM
Har kollat bland fotona där ett gäng nästan nya H20 står på Hornsberg. Var de stationerade där i början? En är dessutom skyltad 144!

144 som linjenummer var inte ens påtänkt som linjenummer vid den här tiden. Det ska komma att tas i bruk först närmare 10 år senare. Varför visar du inte bilden förresten  ???

När det gäller hallplaceringen av nya H20 är det väl målfoto som gäller om den nybyggda Söderhallen var klar att ta emot bussar när de första H20 levererades. Någon här har säkert koll på datumen för de första H20-leveranserna och Söderhallens färdigställande. Jag har det inte.

吉先生

Harald Nordius

Första H20, A75211, registrerades 1956-05-02 enligt Svensk busshistoria. Nästa är A75213 1956-05-11 och så kommer fyra vagnar 1956-06-08. Sista registrering är A75230 1956-08-06. Registreringsdatumen ligger inte i nummerföljd, vad det nu kan tyda på.

Spårvägsmuseet har bilder från Söderhallens invigning som är daterade juli 1956. Dock finns bilder av bussar i Söderhallen som är daterade tidigare under 1956, så frågan är om inte bussdelen togs i bruk tidigare. En del kan vara arrangerade bilder, men t.ex. den här från 1956-06-11 ser ju ut att visa pågående verksamhet.


Bild från Spårvägsmuseet under  Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 25 augusti 2013, 11:46:38 AM

Spårvägsmuseet har bilder från Söderhallens invigning som är daterade juli 1956. Dock finns bilder av bussar i Söderhallen som är daterade tidigare under 1956, så frågan är om inte bussdelen togs i bruk tidigare. En del kan vara arrangerade bilder, men t.ex. den här från 1956-06-11 ser ju ut att visa pågående verksamhet.

Har notering om att bussar kom till Söderhallen 25/11-55.

/Gunnar

Mr H

Det måste ha varit ett enstående ljud i bussdelens betongbunker när alla H15 och H19 stog på tomgång och ryckte ut på morgonen!

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 25 augusti 2013, 12:42:22 PM
Det måste ha varit ett enstående ljud i bussdelens betongbunker när alla H15 och H19 stog på tomgång och ryckte ut på morgonen!

Mr H

Hördes de ens när H20-orkestern spelade upp vid utryckningen?  ;D
吉先生