Glad Påsk med gula postbussar

Startat av Mats Karlsson, 29 mars 2013, 11:31:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson


Vid Postens Diligenstrafiks garage i Tärnaby då det begav sig.

Gult som i påsktid och gul/blått som för svenskt! Synd att detta bussbolag försvann.

Två gula bilder till. Digga och njut!

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58126.0

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58136.0

Ronald M. Jannesson

Älskar den här Hägglundskarossen med de lite "ledsna ögonen", strålkastarna fram... :-*

Peter Öden

Hej !

Tack Mats för en mycket diggabel trevlig bild !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Nästan lika snygga som min Larvik diligens!
De vackraste av färger.

Mats Karlsson

Det är synd att gamla genuina färgsättningar har fått gå i graven pga länsbolagens fanatsilösa och emellanåt totalt överdrina lackeringar.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 mars 2013, 17:15:57 PM
Det är synd att gamla genuina färgsättningar har fått gå i graven pga länsbolagens fanatsilösa och emellanåt totalt överdrina lackeringar.

Håller med. De fina gamla färgsättningarna borde K-märkas och användas i sina lokala områden oavsett operatör.
Dagens kortlivade designtrams kan vi nog vara utan.

Ulf Fernestad

Jag vill ställa mej i kön bakom Björn och hålla med till fullo, busscentralerna var förr en färgklick och passagerarna visste vilken buss de skulle med. Nåja tiden går framåt...
Mats, alla tre var godsbussar eller, på sbh uppges att 6568 var av årsm. 1961, kan det stämma? 6589 vilket var dess nya reg.nr.
ps jättetrevliga bilder, glad påsk på er

Ersa

Västerbotten och Norrbotten skulle ju i princip kunna kräva gul lack med blå ränder som gemensam länslackering. Iaf på alla linjer som idag är "Norrtågsblå". Men helt vill jag nog bara se firmafärger, som i hela Västernorrland samt matarlinjerna på Jämtlands och Västerbottens yttre landsbygd.

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 29 mars 2013, 18:29:53 PM
Jag vill ställa mej i kön bakom Björn och hålla med till fullo, busscentralerna var förr en färgklick och passagerarna visste vilken buss de skulle med. Nåja tiden går framåt...
Mats, alla tre var godsbussar eller, på sbh uppges att 6568 var av årsm. 1961, kan det stämma? 6589 vilket var dess nya reg.nr.
ps jättetrevliga bilder, glad påsk på er
Jo, samtliga var godsbussar av årsmodell 1967.
6615 hade reg.nr CCC734 och 32 sittpl.
6589 hade reg.nr CDD692 och 24 sittpl.
6568 hade reg.nr CBA253 och 32 sittpl.

Greger Larsson

Mycket trevliga bilder, inte tal om annat!
Däremot, till skillnad från övriga skribenter så saknar jag inte alls Posten som bussbolag. Här i länet har i stället en rad lokala bolag fått vuxit sig större, något som bl a Posten på sin tid satte käppar i hjulen för.
Med lokal förankring och engagemang får man en bättre busstrafik också.

Trevlig fortsättning på påskhelgen!

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 mars 2013, 20:19:10 PM
Däremot, till skillnad från övriga skribenter så saknar jag inte alls Posten som bussbolag.
Det är väl snarare bolagsfärgen vi saknar!!

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 mars 2013, 20:19:10 PM
Mycket trevliga bilder, inte tal om annat!
Däremot, till skillnad från övriga skribenter så saknar jag inte alls Posten som bussbolag. Här i länet har i stället en rad lokala bolag fått vuxit sig större, något som bl a Posten på sin tid satte käppar i hjulen för.
Med lokal förankring och engagemang får man en bättre busstrafik också.

Trevlig fortsättning på påskhelgen!

Orsaken till att Postens Diligenstrafik och arvtagaren Swebus försvunnit beror ju på Länshuvudmannareformen och upphandlingsresultaten.

Av välkända skäl är det alltid lättare att driva ett lokalt företag billigare än en stor koncern trots eventuella stordriftsfördelar.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 mars 2013, 20:19:10 PM
Mycket trevliga bilder, inte tal om annat!
Däremot, till skillnad från övriga skribenter så saknar jag inte alls Posten som bussbolag. Här i länet har i stället en rad lokala bolag fått vuxit sig större, något som bl a Posten på sin tid satte käppar i hjulen för.
Med lokal förankring och engagemang får man en bättre busstrafik också.

När man har en trafikhuvudman som föredrar lokala bolag framför storbolag (och inte sätter käppar i hjulen för allt lokalt, precis som Posten gjorde) eller åtminstone låter de konkurrera på lika villkor, så har man goda förutsättningar för hög kvalitet i trafiken.

Lasse hsand

Gillar dom bilderna skarpt!! Minns dom bussarna väl från min barndomssommrar i Ramselevallen!! Dit ni ska i sommar Mats. Bofors land. :) :)

Mats Karlsson

Citat från: Lasse hsand skrivet 30 mars 2013, 22:37:50 PM
Gillar dom bilderna skarpt!! Minns dom bussarna väl från min barndomssommrar i Ramselevallen!! Dit ni ska i sommar Mats. Bofors land. :) :)
Ja, om vintern vill ge sig! Annars får vi avvakat ett tag.