832:an på väg nånstans

Startat av Mr G, 07 juni 2012, 18:16:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Jag har ingen aning var jag har varit den här gången eller var 832:an hade sin linjesträckning, men jag tycker att Skogås skulle kunna passa.I så fall kanske husvagnen kan vara en filial till Systembolaget.
吉先生

bilomnibussen

Husvagnen är ett eländigt plagiat av den förnämliga SMV-vagnen. Plagiatet tillverkades av AB Osby Pumpindustri och salufördes under namnet Opio. Det lär ha varit någon anställd vid SMV som slutat och tagit ritningar med sig sägs det.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Alltid trevligt med CF-bilder, dessa kan man inte få för mycket av.
Just denna vagn ser lite hängig om man är skarpsynt !

Mvh Peter ÖL

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2012, 18:16:27 PM

Jag har ingen aning var jag har varit den här gången eller var 832:an hade sin linjesträckning, men jag tycker att Skogås skulle kunna passa.

Nynäsbanan skymtar väl i bakgrunden. Linje 832 gick Farsta C - Stortorp - Trångsund - Skogås år 1975 iaf.

/Gunnar

Mr G

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 juni 2012, 18:22:01 PM
Plagiatet tillverkades av AB Osby Pumpindustri och salufördes under namnet Opio. Mvh Jan G

Opio - låter det inte som om sortimentet i husvagnen kan ha överträffat Systemets på vissa områden  ???
吉先生

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 07 juni 2012, 20:51:04 PM
Nynäsbanan skymtar väl i bakgrunden.
/Gunnar

??? ??? ???

Vad ser du som inte jag ser?
吉先生

Björn Forslund

Visst är det så. Jag har bott o krokarna ca från ca 78 med en dåvarande tjej och åkte ofta 832 till Farsta trots att de då fanns sprillans nya H10 på 744. Så 744 fick passera och efter kom en gammal BSS CF som skumpande tog en genom Stortorps villabebyggelse.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2012, 21:04:17 PM
??? ??? ???

Vad ser du som inte jag ser?


Toppen på en kontaktledningsstolpe vid basen av lyktstolpen plus ytterligare en stolpe framför respektive bakom bussen. Belysning i toppen av båda stolparna.

M v h
Ingwar

Mats Karlsson

Kan bilden vara tagen vid korsningen Storvretsvägen-Skogsåsleden?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 juni 2012, 08:06:30 AM
Kan bilden vara tagen vid korsningen Storvretsvägen-Skogsåsleden?

Ja, det är ungefär där, men Skogåsleden fanns nog inte på den tiden.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2012, 08:34:38 AM
Ja, det är ungefär där, men Skogåsleden fanns nog inte på den tiden.
Det var kraftledningen i bakgrunden som gjorde att jag gissade på detta ställe.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 juni 2012, 08:46:17 AM
Det var kraftledningen i bakgrunden som gjorde att jag gissade på detta ställe.

Jag håller med om att bilden bör vara tagen strax innan man kommer till Skogås station från Stockholms-hållet, alltså ungefär där Storvretvägen och Skogåsleden möts i dag. Aningen närmare Skogås centrum dock.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar Berglund

Tack för den bilden! Mycket fint, platsen helt riktigt utredd.

Som Björn bodde jag också i Skogås, och min far åkte just 832:an till jobbet och beklagade sig över "veteranbussen" som han kallade den (det var väl knappast något annat på den linjen än CF:ar). Efter det fick jag ta upp det intresset istället...
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

admin

#13
De inlägg som handlar om moderna dörrbromsar, öppna framdörrar, förarkunnande etc. har knoppats av till en egen tråd.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53767.0

De inlägg som handlade om tåg och urspårningar vid Skogås station har även de fått en egen tråd.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53773.0

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 07 juni 2012, 20:51:04 PM
Nynäsbanan skymtar väl i bakgrunden. Linje 832 gick Farsta C - Stortorp - Trångsund - Skogås år 1975 iaf.

/Gunnar

Låter som dagens 831?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.