Fler bussvrak från Sundsvall

Startat av Fridgemaster, 05 juni 2012, 16:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

Från ett besök vid den välkända bilskroten "Bloms" norr om S-vall samt en grusgrop i närheten.






Ihopsäckad armébuss.




Volvo B72505 årsm -62. fd Karlsson & Nordbergs, Österbybruk








Scania CF regnr Y334, fd Sundsvalls Trafik AB (STAB)? Finns en Y333 registrerad hos STAB. Kan det vara en systerbuss?




Fd Postdiligens 7552 årsm -74



Ynka rester av en Hägglundare.

BengaB40

Hej! Ännu vet ingen hur gammal en Hägglunds ribb-grill från 50-talet kan bli! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Ta rätt på motorluckan till Hägglundaren!
Mvh Jan G

Lasse hsand

Blomsskrot är bättre än vilket bilmusseum som helst! Där kan man bli kvar länge!!! ;)

Fridgemaster

Citat från: Lasse hsand skrivet 05 juni 2012, 20:17:53 PM
Blomsskrot är bättre än vilket bilmusseum som helst! Där kan man bli kvar länge!!! ;)

Ja det kan du fråga min familj om ;-)  Ett måste om man har vägarna förbi. Men anmäl er först.

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 juni 2012, 20:07:16 PM
Ta rätt på motorluckan till Hägglundaren!
Mvh Jan G

Hade man någon användning för den så. Kanske någon behöver en snart, då vet ni att den finns hos Blom.

Greger Larsson

CF:en Y334 är en CF75 som urspr tillhörde Bergs Omnibussar, den gick på Kubal efter tiden hos STAB.
Y333 var en två år nyare CF65 som kom från S-vall-Skön till STAB så systerbussar var dom nog inte.

Esbjörn

Stod inte Bedford VAL14 Plaxtonbussen kvar?

Fridgemaster

Citat från: Esbjörn skrivet 05 juni 2012, 21:22:57 PM
Stod inte Bedford VAL14 Plaxtonbussen kvar?

Någon sådan udda fågel såg jag inte. Stog någon mindre buss en bit bortanför pressen men det såg ut att vara något husbussaktigt. vit. Var inte riktigt min smak så jag fotade den inte.

Esbjörn

Citat från: Fridgemaster skrivet 05 juni 2012, 21:45:30 PM
Någon sådan udda fågel såg jag inte. Stog någon mindre buss en bit bortanför pressen men det såg ut att vara något husbussaktigt. vit. Var inte riktigt min smak så jag fotade den inte.

Låter som att det skulle kunna vara den.

Fridgemaster

Jo den där stog där. Konstigt, den borde ha intresserat mig lite mer än va den gjorde.

Mats Karlsson

Citat från: Fridgemaster skrivet 05 juni 2012, 16:32:30 PM

Ihopsäckad armébuss.
Detta är en Scania-Vabis B7663 från 1966 med chassinr 523463 och kaross från Karlaverken. Ursprungligen militärbuss.

Lasse hsand

Hur många sådana Bedford fanns det. Det står ju en till i närområdet./ Lars

Mats Karlsson

Citat från: Lasse hsand skrivet 06 juni 2012, 18:54:46 PM
Hur många sådana Bedford fanns det. Det står ju en till i närområdet./ Lars
Närmare 10 st Bedford med dubbla framaxlar lär ha funnits, levererade 1965-68, varav några som möbelbussar. Karosserna kom från bl.a. Larvik, Kjellberg och Groth. Att någon skulle ha haft Plaxton-kaross kände jag inte till.

Det skulle var oerhört tacksamt och glädjande om ni som har nära till dessa skapelser med dubbla framaxlar skulle kunna titta lite närmare på dem om ni hittar reg.nr, chassinr, typbeteckningar, karossnr m.m. Då kan vi tillsammans försöka få ihop en bättre lista över dem med utgångspunkt från min bristfälliga. De flesta fanns ju i AC-län på sin tid.


Esbjörn

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 juni 2012, 19:24:30 PM
Närmare 10 st Bedford med dubbla framaxlar lär ha funnits, levererade 1965-68, varav några som möbelbussar. Karosserna kom från bl.a. Larvik, Kjellberg och Groth. Att någon skulle ha haft Plaxton-kaross kände jag inte till.

Det skulle var oerhört tacksamt och glädjande om ni som har nära till dessa skapelser med dubbla framaxlar skulle kunna titta lite närmare på dem om ni hittar reg.nr, chassinr, typbeteckningar, karossnr m.m. Då kan vi tillsammans försöka få ihop en bättre lista över dem med utgångspunkt från min bristfälliga. De flesta fanns ju i AC-län på sin tid.

Bedforden är en 1963 års VAL14, karossen en Plaxton Panorama.
Chassinumret är 1087, karossnumret är 632424.
Bussen levererades ursprungligen till Mosley i Barugh Green, South Yorkshire i Storbritannien.
Den byggdes om till racetransport redan i Storbritannien och exporterades till Finland i september 1970, där den fick registreringsnummer BIV-42.
Den avregistrerades från finska registret 1974-12-30 och dess vidare väg till Bloms Bilskrot är okänd för mig.