Gamla Upsala Buss 1969

Startat av Bengt H, 16 oktober 2011, 23:47:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Sommaren 1969, när dessa bilder är tagna, körde Gamla Upsala buss två stadslinjer i Uppsala, linje 51 från Busscentralen till Gamla Uppsala och linje 52 till Löten. Resten av stadslinjerna kördes då av Uppsala stads trafik AB som senare också kom att överta linje 51 och 52. År 1978 köpte sedan kommunen resten av Gamla Upsala buss och på så sätt är kom bolaget så småningom tillbaka i Uppsalas stadslinjer.

Här ser vi en buss på vardera linjen strax efter att de startat från Busscentralen och kommit ut på Kungsgatan. Först C210 på linje 51, en Volvo B58 med Kutter-kaross. Den var den enda moderna stadsvagnen som Gamla Upsala buss hade, såvitt jag vet och den var utrustad med en el-Wilsonlåda. I slutet av sjuttiotalet köpte Gamla Upsala tillbaka bussen och satte en helturist Kutternia på chassit. Förmodligen den enda Kutternia med el-Wilson.

Den andra bussen, C373 på linje 52, har sitt ursprung hos Stockholms läns omnibus (nr 65E), Roslagsbanans bussbolag. Det är en Volvo B65508 med Säfflekaross som fick nr 3002 hos SJ, ändrat till 4115 efter högerombyggnad. Till Gamla Upsala buss kom den i april 1968.




Ulf Broman

Mycket intressant!
Jag reste en hel del med bussarna ett par år senare, från hösten 1971, från Kantorn in mot stan. Gamla Uppsalabussarna (inkl Lötenlinjen) körde då fortfarande dessa linjer i 1 eller 2 år till, och oftast var det (som jag minns det) bussar med osynkade växellådor. Om jag i stället åkte med Uppsalabuss så var det ju mest CR76-or på Råbyvägen, och om jag minns rätt blev det CR76-or som sen började köra efterföljaren till 52-an, som väl fick nummer 2.

Du skriver att 1969 gick de till Busscentralen, men som jag minns det gick i alla fall en buss (gissningsvis 52-an från Löten) in och vände vid Handelsbanken på Dragarbrunnsgatan. En annan undring, gick 51-an in via Vattholmavägen och Svartbäcken, eller gick 51-an också förbi Löten? Jag sparade aldrig några tidtabeller och minns inte så bra, det blev ju flera omläggningar under de 3 åren jag bodde där.

Staffan Sävenfjord

Trevligt att se dessa bilder!

Även jag åkte ibland med dessa bussar, när jag bodde på Bellmansgatan. Det var lika långt till Uppsalabuss hållplats som till den som användes av Gamla Upsala Buss. Det var dock olika taxor och därmed också olika Almex-kort som gällde. Det fanns egentligen ingen anledning att välja GUB annat än de rent nostalgiska. Och sådant skall man inte förakta.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 01:14:04 AM
Mycket intressant!

Du skriver att 1969 gick de till Busscentralen, men som jag minns det gick i alla fall en buss (gissningsvis 52-an från Löten) in och vände vid Handelsbanken på Dragarbrunnsgatan. En annan undring, gick 51-an in via Vattholmavägen och Svartbäcken, eller gick 51-an också förbi Löten? Jag sparade aldrig några tidtabeller och minns inte så bra, det blev ju flera omläggningar under de 3 åren jag bodde där.

År 1969 gick inte 51:an via Löten. Jag tror inte vägen därifrån till Gamla Uppsala ens var färdigbyggd då. Enligt min minnesbild gick båda linjerna från Busscentralen, men jag ska när jag får tillfälle leta upp tidtabellen som jag har i gömmorna någonstans

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2011, 09:00:26 AM
Trevligt att se dessa bilder!

Även jag åkte ibland med dessa bussar, när jag bodde på Bellmansgatan. Det var lika långt till Uppsalabuss hållplats som till den som användes av Gamla Upsala Buss. Det var dock olika taxor och därmed också olika Almex-kort som gällde. Det fanns egentligen ingen anledning att välja GUB annat än de rent nostalgiska. Och sådant skall man inte förakta.

Sommaren 1969, när dessa bilder togs, bodde jag också på Bellmansgatan. Oftast åkte jag dock med stadstrafikens linje 7 eftersom jag hade ett frikort på UST. Jag hade nämligen sommarjobb som busskonduktör. Det var ett av de roligaste jobb som jag har haft och det blev därför en sommar att minnas.

Björn Forslund

Det fanns väl två av dessa fd SLO-bussar hos GUB? (3000 och 3002? Vem köpte 3001?)
De var de tre sista som SLO beställde och när de levererades hade SJ redan tagit över har jag för mig.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2011, 11:49:50 AM
Det fanns väl två av dessa fd SLO-bussar hos GUB? (3000 och 3002? Vem köpte 3001?)
De var de tre sista som SLO beställde och när de levererades hade SJ redan tagit över har jag för mig.

Verkligen trist att inget från SLO sparades. Hade varit kul med åtminstone en enda gröngul buss bevarad i veterantrafik i Roslagen idag.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 11:55:27 AM
Verkligen trist att inget från SLO sparades. Hade varit kul med åtminstone en enda gröngul buss bevarad i veterantrafik i Roslagen idag.

2999 finns väl bevarad

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 11:56:42 AM
2999 finns väl bevarad

Hur är det med denna 2999? Händer det något eller är den ett objekt fortfarande?

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 17 oktober 2011, 11:56:42 AM
2999 finns väl bevarad

Jag har aldrig hört någonting om den förrän nu.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2011, 12:14:21 PM
Jag har aldrig hört någonting om den förrän nu.

Ska finnas hos en skomakare i södra Jämtland om jag hörde rätt i somras

Silo

C210 ser inte ut som en stadsbuss, precis...
/TS

Bengt H

Citat från: Silo skrivet 17 oktober 2011, 17:17:24 PM
C210 ser inte ut som en stadsbuss, precis...

Det var den dock. Låga ryggar, barnvagnsplats (vad jag vill minnas), Wilsonlåda och dörrar 1+2+0. Vad jag minns har jag tyvärr ingen bild från dörrsidan, men jag ska kolla det när jag får tillfälle.

Peter Öden

Hej !

C 210 var väl den enda Kutter 7 i Sverige i detta utförande, 1x2x0.
När den omkarosserades 1978 fick den en Kutter 9SS-kaross och motorn
utbytt till en på 250 hk. Bussen kom senare att hamna hos Marcussons i Dorotea !

Mvh Peter Ö

Ulf Broman

Citat från: Bengt H skrivet 17 oktober 2011, 09:19:37 AM
År 1969 gick inte 51:an via Löten. Jag tror inte vägen därifrån till Gamla Uppsala ens var färdigbyggd då. Enligt min minnesbild gick båda linjerna från Busscentralen, men jag ska när jag får tillfälle leta upp tidtabellen som jag har i gömmorna någonstans

Sommaren 1969, när dessa bilder togs, bodde jag också på Bellmansgatan. Oftast åkte jag dock med stadstrafikens linje 7 eftersom jag hade ett frikort på UST. Jag hade nämligen sommarjobb som busskonduktör. Det var ett av de roligaste jobb som jag har haft och det blev därför en sommar att minnas.

Förlåt, jag uttryckte mig något oklart.
Jag vet ingenting om 1969 för då bodde jag i Eskilstuna, utan jag undrade om/när man ändrade slutstation inne i stan respektive om 51-an också gick via Löten på 1970-talet.
När UST hade tagit över så var det säkert Dragarbrunnsgatan som gällde, men kan Gamla Uppsala ha ändrat någon gång mellan 1969 och 1972 eller var det kanske bara 52-an som hade hållplatsen vid Dragarbrunnsgatan?
Jag har ett minne av att vi någon gång (1973?) hade ätit julbord på Mattsgården i Gamla Uppsala och tog bussen hem till Kantorsgatan (hållplatsen vid Esso Motorhotell), och att vi bussen korsade E4-an i hög fart (ville väl hinna över innan det blev rött) och att hjulspåren i asfalten på E4-an gjorde att vi for upp och ned i bussen när vi korsade alla spår, och detta tyder ju på att det (i alla fall en söndag) fanns buss från Gamla Uppsala via Löten.

Bengt H

Peter Ödén hade vänligheten att skicka mig en bild på dörrsidan på C210 med uppmaning att lägga ut den här. Så tack vare Peter får vi nu se denna i Sverige unika Kutter från den sida där det unika syns