SJ Buss 100 år - Gävle idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 17 september 2011, 22:32:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här följer ett litet bildsvep från dagens jubileumsfirande vid järnvägsmuséet i Gävle. Även om inte alla bussar kvalar in som äldre än 30 år får de vara med här ändå. I slutet kommer några gästande bussar som inte tillhört jubilaren.


Först de bussar som främst var uppställda för visning under dagen.


2027 och 112.


2828


3589 och 0616.


0408


3747


7401


Så några bilder på de båda bussar som stod för pendeltrafiken mellan muséet och centrum.




1120 på Södra Kungsgatan - bilden tagen från mötande buss.


1120 vid Slottstorget.


2845 vid Slottstorget blir omkörd av en modern kollega: Stadsbussarna 204.


2845 inne på museiområdet efter avslutad tjänst.


Så till sist några bussar som haft andra ägare.


Postens Diligenstrafik 639.


Örnsköldsviks Centrala Omnibus 28.


Mälaröarnas Omnibus, senare SL H63 7813.


tågluffaren

Har dubbeldäckarna använts som ersättningstrafik på Roslagsbanan?

Björn Forslund

Citat från: tågluffaren skrivet 17 september 2011, 22:42:29 PM
Har dubbeldäckarna använts som ersättningstrafik på Roslagsbanan?

Snarare kreativ skyltning av föraren för dagen. Men möjligheten finns ju i framtiden.

Bernt Talbrant

Citat från: tågluffaren skrivet 17 september 2011, 22:42:29 PM
Har dubbeldäckarna använts som ersättningstrafik på Roslagsbanan?

Det tror jag knappast - men med tanke på att man var på järnvägsmuséet så kunde ju kanske den skyltningen passa - eller ja...  ::)

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 september 2011, 22:47:13 PM
Det tror jag knappast - men med tanke på att man var på järnvägsmuséet så kunde ju kanske den skyltningen passa - eller ja...  ::)

Precis. Lite kul skyltning med tågtema var tanken, precis som vid Fridströms senaste besök på samma plats 2006.
Efter parkering var det tänkt att det skulle stå "676 Norrtälje" på 7401 under hela dagen, men tyvärr blir denna skylt helt svart direkt då huvudströmmen slås av.

BengaB40

Hej! Tack Bernt för härliga bilder! Speciellt SJ-Gulingarna fick turboeffekt i hjärna och hjärta! Hälsn. BengaB40

Peter Öden

Hej !

Sänder även ett stort tack till dig Bernt T. för härliga bilder !

Mvh Peter Ö

Muk

Tack för bilderna! Trevligt att se detta då jag själv inte kunde åka dit.

Susanne


HJP

****
Bra bildsvep!
Tack för det  :)

Törs man hoppas på en SJ SCANIA 112? Finns det någon sådan bevarad, eller är den SL H10, på spårvägsmuseet den enda 112:a som finns kvar?

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 18 september 2011, 10:04:48 AM
****
Bra bildsvep!
Tack för det  :)

Törs man hoppas på en SJ SCANIA 112? Finns det någon sådan bevarad, eller är den SL H10, på spårvägsmuseet den enda 112:a som finns kvar?

HJP

SvOf har en CR112 från Jämtlandsbuss, senare Svensson Saxvallen. Någon SJ CR112 finns inte bevarad, tyvärr.

yngrot

Väldigt fina bilder..  nu tycker jag det var synd jag inte hängde med ...men det var svårt lösa tyvärrr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

I Helsingborg finns en CR 112 bevarad till eftervärlden.
Urspr. Helsingborgs Trafikverk nr. 119 > Swebus 8119.

Mvh Peter Ö

Andreas91

Väldigt stiliga bilder! :D Hade gärna åkt dit och sett det hela, både gällande bussar och tåg, men studierna fick lov att komma först - typiskt och tråkigt nog...  ::) ;D

Jag skulle vilja ge en stor eloge till alla organisationer/föreningar, som bevarar gamla fordon i alla delar av landet: Jag är riktigt glad för att man har värnat om det historiska och att dessa fina fordon finns kvar och förhoppningsvis även kan återses i framtiden! Ett stort tack för det fina arbetet! :)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 18 september 2011, 12:47:37 PM
Väldigt stiliga bilder! :D Hade gärna åkt dit och sett det hela, både gällande bussar och tåg, men studierna fick lov att komma först - typiskt och tråkigt nog...  ::) ;D Jag skulle vilja ge en stor eloge till alla organisationer/föreningar, som bevarar gamla fordon i alla delar av landet: Jag är riktigt glad för att man har värnat om det historiska och att dessa fina fordon finns kvar och förhoppningsvis även kan återses i framtiden! Ett stort tack för det fina arbetet! :)

Synd att du inte kunde koma dit, men du fick iaf se den vita på bild. :)