Södertälje 70-tal

Startat av Peter Öden, 13 september 2011, 17:42:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vad sägs om denna bild på fd. SOAB nr. 4 > SL 7904 ?



Mvh Peter Ö


JDS

Den var inte dålig! När införlivades SOAB med SL?

Peter Rost

SOAB införlivades med SL Huddingebuss 1973.

/Peter

Ulf Berlin

Oj,vad trevlig bild :D
Någon som kan precisera var detta gamla garaget låg?/Ulf

Erik Tannerbring

Vilken miljö! En Star 87 och folkan i bakgrunden!!

Joakim Wahlberg

Oj! Jättefint, och att det är Södertälje förr gör det inte bättre! Men vart gick linje 10 egentligen?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Fredrik Klint

Citat från: Peter Rost skrivet 13 september 2011, 20:08:39 PM
SOAB införlivades med SL Huddingebuss 1973.

/Peter

Så sent? Var det inte 1970? Vill minnas att Vaxholm var sist och det var -72...

Peter Rost

#7
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 september 2011, 20:38:59 PM
Så sent? Var det inte 1970? Vill minnas att Vaxholm var sist och det var -72...

Jag har hört, och läst mig till år 1973, så jag hoppas att det stämmer. ;) Undrar om inte Södertälje (SOAB) var sist att införlivas med SL(?) :-\

/Peter

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 14 september 2011, 23:31:36 PM
Jag har hört, och läst mig till år 1973, så jag hoppas att det stämmer. ;) Undrar om inte Södertälje (SOAB) var sist att införlivas med SL(?) :-\

/Peter
1973-06-18 infördes 3-siffriga linjenummer på Södertörn. I februari 1973 jobbade jag med linjemätningsupplägg för SOAB:s linjenät som skulle införlivas med SL. Linjemätningarna utfördes sen under mars månad. Jag gissar att SOAB införlivades helt med SL 1973-06-18. Om det inte var då, var det i augusti när vintertidtabellen infördes.
/Max

Fredrik Klint


Mycket märkligt, tycker jag. Har uppgift om att 1 oktober 1970 så blev SOAB införlivat i SL.
Tittar man i Svof skrift nr 1, SL´s bussar 1981, så borde detta årtal stå om man tittar på H66. "Övertagna år..."
Här en bild från Peter Ödén på H24 5453 i Södertäljegaraget ca 1971. Det är i alla fall innan 1973 då den har gamla reg-plåtar.
Emellertid kanske det dröjde till -73 innan SOAB fick vagnsnummer i SL´s serie. Den här Capitolen är märkt "31", men är ändå en SL vagn då den flyttats hit. Den är inte slopad av SL.

JDS

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2011, 15:25:28 PM
Mycket märkligt, tycker jag. Har uppgift om att 1 oktober 1970 så blev SOAB införlivat i SL.

Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 september 2011, 15:25:28 PM
Emellertid kanske det dröjde till -73 innan SOAB fick vagnsnummer i SL´s serie. Den här Capitolen är märkt "31", men är ändå en SL vagn då den flyttats hit. Den är inte slopad av SL.

Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...

Fredrik Klint

Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 01:40:00 AM
Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?

Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...

Jag vet inte hur SOAB togs över, men mina uppgifter säger 1970. Precis som att SJ´s vagnar i Stockholm blev SL 1969, Vaxholm 1972 osv.

Men jag blir nyfiken, vilka vagnar var vad på Lidingö?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Max W skrivet 15 september 2011, 09:11:46 AM
1973-06-18 infördes 3-siffriga linjenummer på Södertörn. I februari 1973 jobbade jag med linjemätningsupplägg för SOAB:s linjenät som skulle införlivas med SL. Linjemätningarna utfördes sen under mars månad. Jag gissar att SOAB införlivades helt med SL 1973-06-18. Om det inte var då, var det i augusti när vintertidtabellen infördes.
/Max

Hej Max!

Tresiffriga linjenummer på Södertörn var infört när jag började köra buss hösten 1964. Se tidtabellen nedan för linje 737 från hösten 1964.




M v h
Ingwar

Max W

[quote author=Ingwar Åfeldt Tresiffriga linjenummer på Södertörn var infört när jag började köra buss hösten 1964. Se tidtabellen nedan för linje 737 från hösten 1964.
M v h
Ingwar
[/quote]
Hej Ingwar!
SJ:s busslinjer fick 3-siffriga linjenummer 1964, det stämmer. Huddingelinjerna (till vilka väl Ösmogaraget hörde på den tiden) fick sina 3-siffriga nummer 1964-05-03, men BSS och SOAB dröjde till senare. På http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html hittar Du en lista på de olika gruppernas övergång till 3-siffrigt. Uppgifterna där har jag fått från Spårvägsmuseets dokumentation.
MVH
Max

JDS

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 september 2011, 05:25:43 AM
Jag vet inte hur SOAB togs över, men mina uppgifter säger 1970. Precis som att SJ´s vagnar i Stockholm blev SL 1969, Vaxholm 1972 osv.

Men jag blir nyfiken, vilka vagnar var vad på Lidingö?

De bussar som kom till Lidingö från c:a 1970 och framåt tillhörde SL men de som redan fanns där då fortsatte att tillhöra dotterbolaget. De sista bussarna som levererades till LOB/LiB (sedermera införlivade i SSLidJ) var CR76:orna (1967) och den sista försvann 1984.

Vagnarna till tågen tillhörde fortfarande SSLidJ, men från 1986 och framåt började det komma SL-vagnar även där. Vagnar med tresiffriga nummer (A24C/B24C och A30B/B30B) tillhörde SL.

För övrigt fattades landstingsstyrelsens formella beslut att avveckla SL Lidingö Trafik AB (f d Trafik AB Stockholm-Södra Lidingön, "SSLidJ") i tisdags! Det var ett seglivat gammalt dotterbolag som fortsatte sin verksamhet till 1998, då den togs över av andra dotterbolag!