Ett litet SL-garage

Startat av Hasse L, 22 augusti 2011, 21:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-busen

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 augusti 2011, 16:30:04 PM
Kanske bättre att du håller dig till ämnet än att du ska diskutera enstaka ord i en mening?

Trampade jag på en öm tå månne? För att då gå till ämnet, så kan jag ju säga att det är trevligt med gamla bilder. Vad gäller den udda skyltningen på CF:aren, så kan det ju vara så att föraren vevade bort 0:an för att han/hon skulle tomköra till garaget.

Björn Forslund

Citat från: Buss-busen skrivet 28 augusti 2011, 21:09:51 PM
Trampade jag på en öm tå månne? För att då gå till ämnet, så kan jag ju säga att det är trevligt med gamla bilder. Vad gäller den udda skyltningen på CF:aren, så kan det ju vara så att föraren vevade bort 0:an för att han/hon skulle tomköra till garaget.


Nej, vill du diskutera enstaka ord du inte gillar så får du gärna göra det, men gör det då i "ordet är fritt".
För att återgå till ämnet så noterar jag att CF:en verkar ha den "lyxigare" variant av grillsarg som ser kromad (är kromad?) ut. De normala på de flesta CF var ju i ganska matt aluminium. Jag har en sprillans ny alltjämt förpackad "kromad" sarg stammande från Huddingegaragets reservdelsförråd. Var de "kromade " monterade i efterhand efter krockskador?

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig bild!

De senaste uppgifterna jag har om placering i Ältagaraget, våren 1981 var:
H1 (Vo B58/Säffle): 5188
H54 (Vo B58/Säffle): 4823, 4833
H58 (Vo B58/Säffle): 4969-4971
H65B (Sc CF76): 7060
H81 (Vo B58/SKV): 6733

På din bild kan man se att 6733 fanns kvar, men att vagnarna H3 5741, H63 7927 och H65A 6223 tillkommit.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Tack för uppgifterna. H1:an 5188 hade väl igensatt bakruta vill jag minnas.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 21:52:52 PM
Tack för uppgifterna. H1:an 5188 hade väl igensatt bakruta vill jag minnas.

/Peter

Varsågod. Jag minns att en eller ett fåtal H1:or hade igensatt bakruta, men minns inte vilka. Det handlade i alla fall om H1:or i dåvarande Östra trafikdistriktet (400- och 800-linjerna).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

#20
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 september 2011, 10:03:06 AM
Varsågod. Jag minns att en eller ett fåtal H1:or hade igensatt bakruta, men minns inte vilka. Det handlade i alla fall om H1:or i dåvarande Östra trafikdistriktet (400- och 800-linjerna).

5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre...  ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2011, 17:02:49 PM
5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre...  ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.

Tack för dessa detaljerade uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2011, 17:02:49 PM
5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre...  ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.

fd 5188 avslutade ju sitt liv i Sverige hos Swebus i Ösmo, föraplatsmässigt var den också identisk med 56 vagnarna, årsm -79

MrX

Angående det tidigare garaget i Tyresö, visst finns det kvar man nu huserar olika byggfirmor i lokalerna som ser helt annorlunda ut. Tyvärr har man rödmålat garaget och satt upp ett plank ut mot vägen. Helt annorlunda mot när man var liten och bussen vände på garageplanen innan den for tillbaka till Tyresö och Bollmora. Så för den nyfikne finns garaget kvar men det är tyvärr inte mycket att se, det är sig alldeles för olikt.