Ett litet SL-garage

Startat av Hasse L, 22 augusti 2011, 21:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Från BSBV / TSB övertogs Ältagaraget, som ses strax innan det och garaget i Tyresö ersattes av det nybyggda Bollmoragaraget.



Bussarna är H3 5741, H63 7927, H81 6733 och H65A 6223.

Gunnar D

En härlig miljöbild med intressanta fordon!
Lustigt skyltning på CF:n!

Mvh Gunnar

Peter Rost

Trevlig bild! Ältagaraget, var det en satellit - depå för Björknäs? Undrar om Tyresögaraget var tagen i drift när bilden togs. Tyresödepå kom för övrigt i drift under 1981.

/Peter

Bussföraren

Bollmoradepån togs väl i skarp drift till vintertidtabellen 1981? och i samband med detta upphörde Tyresögaraget och Ältagaraget.

För de yngre "diggarna" kanske vi ska beskriva var de gamla garagen låg, Tyresögaraget låg efter vägen mot Brevik, i höjd med dagens hållplats Tyresö Slott på 805:an. GPS: N 59° 14.358', E 18° 18.053' byggnaden finns kvar än idag f.ö (om den inte är riven under de senaste åren)

Hur är det med Ältagaraget, står det kvar?

Ersa

Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 10:57:11 AM
Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)

Och en 244 GLT, -80 eller -81

Drängen

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 10:57:11 AM
Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)
Hehe, på den tiden var väl inte biljettsystemet så avancerat, så det kanske fanns möjlighet att spä på lönen lite ;). Werner Westin blev en gång avrådd aven kollega att anställa en viss konduktör, med förklaringen att han stal ur kassan. Westin lär ha svarat: En konduktör som inte kan hålla sig med kaffepengar vill jag inte ha...

HB

Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.

Björn Forslund

Citat från: HB skrivet 23 augusti 2011, 20:37:29 PM
Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.

Rymde garaget 12 m bussar? Hade varit perfekt för veteranbussar, men här i stockholmsområdet kan man ju inte spara sådant pga markpriserna. Snart är alla gamla klassiska garagen jämnade med marken.

Bussföraren

Citat från: Drängen skrivet 23 augusti 2011, 20:22:09 PM
Hehe, på den tiden var väl inte biljettsystemet så avancerat, så det kanske fanns möjlighet att spä på lönen lite ;). Werner Westin blev en gång avrådd aven kollega att anställa en viss konduktör, med förklaringen att han stal ur kassan. Westin lär ha svarat: En konduktör som inte kan hålla sig med kaffepengar vill jag inte ha...

Sedan kupongsystemet infördes på -70 talet försvann alla sådana möjligheter, om man inte tryckte egna kuponger vill säga, men även det skulle nog inte gett någon större förtjänst på årsbasis.

De enda som fortfarande kunde göra pengar på den tiden var Arlandagänget :-)

Bussföraren

Citat från: HB skrivet 23 augusti 2011, 20:37:29 PM
Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.

Jasså det är så, jag var och snurrade i trakterna för något år sedan men tyckte inte att jag kände igen något :-( Bara en massa nya villor och idrottsplaner.

Leyland

Vad är koordinaterna för var denna byggnad exakt låg?

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 21:53:19 PM
Rymde garaget 12 m bussar? Hade varit perfekt för veteranbussar, men här i stockholmsområdet kan man ju inte spara sådant pga markpriserna. Snart är alla gamla klassiska garagen jämnade med marken.

Det var uppe på sin tid flera gånger och vi kontaktade berörda och visade vårt intresse men tyvärr, tyvärr så handlade det om pengar som vi inte hade och bidrag som vi inte kunde få! Det fanns stora kommersiella krafter som också visade intresse!

Mr H

Buss-busen

Citat från: Bussföraren skrivet 23 augusti 2011, 10:50:03 AM
Bollmoradepån togs väl i skarp drift till vintertidtabellen 1981? och i samband med detta upphörde Tyresögaraget och Ältagaraget.

För de yngre "diggarna" kanske vi ska beskriva var de gamla garagen låg, Tyresögaraget låg efter vägen mot Brevik, i höjd med dagens hållplats Tyresö Slott på 805:an. GPS: N 59° 14.358', E 18° 18.053' byggnaden finns kvar än idag f.ö (om den inte är riven under de senaste åren)

Hur är det med Ältagaraget, står det kvar?

Ordet "diggare" är nog det töntigaste jag hört. Att bli kallad "diggare" är ta mig 17 värre än "mupp" eller "nörd".

Björn Forslund

Citat från: Buss-busen skrivet 28 augusti 2011, 12:45:50 PM
Ordet "diggare" är nog det töntigaste jag hört. Att bli kallad "diggare" är ta mig 17 värre än "mupp" eller "nörd".

Kanske bättre att du håller dig till ämnet än att du ska diskutera enstaka ord i en mening?