En paus vid Ingebäcks cementfabrik

Startat av Bengt H, 09 mars 2011, 22:49:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Kan någon förklara kort för mig som inte är så väldans fordonstekniskt bevandrad hur en momentomvandlare/momentförstärkare (är det samma sak?) fungerar? :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.


Lars Borgemo

Citat från: Gunnar skrivet 14 mars 2011, 20:08:31 PM
Som tidigare skrevs fick några momentförstärkare och då 4-växlad låda, det var bussarna 601-603, 618 och 621, och dessa var otroligt mycket bättre utväxling på dessa.
Sen hade visst 620 en Allison-automat, i allafall under en period. Nån av dem hade ett tag på prov en sandanordning modell spårvagn på drivhjulen, undrar om det också var 620?

Håkan 62

Det var verkligen roligare att köra förr. Som sagts tidegare var Wilsonlådorna individer, den ena bussen var inte lik den andra. Var man inte snabb nog med gasen när man växlade ner med den 2 växlade bakaxeln hamnade den i ett mellanläge med ett förfärligt oljud som följd.
Mång kollegor gitte inte växla snyggt med Wilsonlådan, utan drog i växlarna som man rensar maskrosor.
Linjebuss i Trelleborg hade B58:or med 4vxl Wilson och momentomvandlare i stadstrafiken i slutet av 70-talet.

yngrot

Citat från: Håkan 62 skrivet 16 mars 2011, 12:05:12 PM
Det var verkligen roligare att köra förr. Som sagts tidegare var Wilsonlådorna individer, den ena bussen var inte lik den andra. Var man inte snabb nog med gasen när man växlade ner med den 2 växlade bakaxeln hamnade den i ett mellanläge med ett förfärligt oljud som följd.
Mång kollegor gitte inte växla snyggt med Wilsonlådan, utan drog i växlarna som man rensar maskrosor.



Instämmer helt där kul med växling som man rensar maskrosor ;D  minns en Kålleredsvagn nr 16 den var svårväxlad den vara bara en som kunde köra rikgtigt mjukt med men å andra sidan åkte han dit i en alkokoll på väg hem från jobbet... Men annars saknar jag Wilson så mjukt går inte att köra längre
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Citat från: Håkan 62 skrivet 16 mars 2011, 12:05:12 PM
Det var verkligen roligare att köra förr. Som sagts tidegare var Wilsonlådorna individer, den ena bussen var inte lik den andra. Var man inte snabb nog med gasen när man växlade ner med den 2 växlade bakaxeln hamnade den i ett mellanläge med ett förfärligt oljud som följd.
Mång kollegor gitte inte växla snyggt med Wilsonlådan, utan drog i växlarna som man rensar maskrosor.
Linjebuss i Trelleborg hade B58:or med 4vxl Wilson och momentomvandlare i stadstrafiken i slutet av 70-talet.


Ja, jag håller verkligen med dig. Det var roligare att köra förr. Det hängde mycket på chauffören hur framförandet blev. Det var viktigt att ha känsla för körningen.
Wilson-lådorna och norrlandsväxlarna var ju verkligen trevliga.

/Christian