Scania-Vabis BF 56 Hägglund

Startat av Peter Öden, 03 mars 2011, 18:36:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2011, 11:58:05 AM
Beteckningen för busschassi blev B när Scania kom med nytt beteckningssystem 1945. När bussar med insteg framför framaxeln kom 1950, så fick dessa heta BF. När C50 Metropol och lite senare C70 Capitol kom, så var C-beteckningen ärvd från Mack. Det rörde sig ju om en licenstillverkad konstruktion där C stod för Complete, dvs att tillverkaren tillverkare hela bussen. Det var därför som Scania döpte om sina BF till CF när man började bygga egna karosser på BF-chassierna 1959. Inte förrän 1965 när prototypen till CR76 visades, tillkom R som betecknade bakmotor (=Rear). För B- och BF-chassierna ändrades inte betydelsen av F, varför F inte kunde tolkas som enbart frontmotor, utan det stod dessutom för att insteget var framför framaxeln, till skillnad från B-chassierna. Inte förrän 1982 kom nya beteckningar som tog hänsyn till både motorplacering och insteg.
Bra redogörelse om ScV:s busstillverkning, Mats! I reklam från 1950-talet om ScV BF-chassier talas om konstruktion med "framflyttad motor". Jag tror att "F" just står för framflyttad motor. Det troliga är väl att "B" står för buss (i bulldoggutförande) när det gäller busschassier. Men det kan faktiskt också stå för bulldogg. Jämför ScV:s motsvarande lastbilsbeteckningar LB/LBS 76 där "B" helt klart står för bulldogg. Några tankar kring detta med ScV:s
chassibeteckningar.