En tur i vinterlandet till Knutby

Startat av Bengt H, 27 januari 2011, 22:18:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Bengt H skrivet 29 januari 2011, 16:18:41 PM
Någon trafik Almunge – Arlanda fanns inte då och såvitt jag vet inte heller någon trafik vidare från Knutby mot Stockholms län.

Då var det ingen risk att blanda ihop linjerna? ;)
Var 809 den enda linjen mellan Knutby och omvärlden då, eller fanns 816 Knutby-Rånäs?

Ulf Berlin

Observerar att Bålstabussen är skyltad"095"men hette den inte redan då"895",
eller kom den att heta så efter ULs intåg i Upplandstrafiken?/Ulf

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2011, 16:46:31 PM
Då var det ingen risk att blanda ihop linjerna? ;)
Var 809 den enda linjen mellan Knutby och omvärlden då, eller fanns 816 Knutby-Rånäs?

Risken att blanda ihop linjerna var nog minimal då, så få linjer som det fanns. Jag är nästan säker på att 809 var Knutbys enda kollektivtrafiklinje 1979. Länsgränsen var en mur för trafiken och linjens förlängning mot Edsbro respektive Rimbo över Rånäs var indragen sedan några år. Innan UL etablerades 1978 förekom ingen subvention av landsbygdstrafiken i Uppsala kommun och trafiken var kraftigt reducerad. Uppsala kommun ville ta över trafiken i hela länet i egen regi enligt mönster från Västmanland. SJ (och troligen även andra bolag med linjetrafiktillstånd i kommunen) och övriga kommuner stretade emot och resultatet blev att Uppsala län bildade ett länsbolag som anlitade underentreprenörer några år före det blev vanligt i landet i övrigt. Stadstrafiken i Uppsala var dock utanför och det fick det något kuriösa resultatet att UL:s länskort gällde på stadstrafiken i Gävle inklusive linjen dit, men inte på stadstrafiken i Uppsala.

Jag tror att Eje kan berätta hela historien, men den är troligen alltför lång för detta forum.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 januari 2011, 21:24:57 PM
Observerar att Bålstabussen är skyltad"095"men hette den inte redan då"895",
eller kom den att heta så efter ULs intåg i Upplandstrafiken?/Ulf

Det ska stå "895" i Bålstabussen. Före UL-tiden hade linjen inget linjenummer, i varje fall inget som annonserades för allmänheten. Troligen har bara dålig färg släppt från destinationsrullen, eller kanske inte ens fastnat.

bilomnibussen

Citat från: Bengt H skrivet 29 januari 2011, 11:44:31 AM
Jag började på SJ buss i Uppsala den 1 februari 1978, men då kanske du redan hade dragit vidare i karriären?
Jo, det blev bara två månaders mellanspel, sedan flytt till Borlänge och GDG.
Mvh Jan G