En tur i vinterlandet till Knutby

Startat av Bengt H, 27 januari 2011, 22:18:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Vintern 1978 - 1979 tycks ha varit snöig. Några bilder på UL:s linje 809 februari 1979

SJ 0436 på linje 809 lastar på busstationen i Uppsala


Här har bussen fått sällskap av Enköpings buss DAF GMK 276, Bålsta buss KCU 480 och Skogs-Tibbles BLZ011


Rickeby på den smala grusvägen mellan Faringe och Knutby. Troligen hade jag inga passagerare i bussen, varför jag passade på att föreviga den i vinterlandskapet. SJ 1437, en Scania CR110LS



Ersa

Fina bilder tagna samma månad som jag föddes. :) Gick linje 809 in via Rickeby då? Körde man från Uppsala och vänster in vid Knutby station, via Källingby, runt Rickeby och sedan ut via Gränsta?

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2011, 22:48:28 PM
Fina bilder tagna samma månad som jag föddes. :) Gick linje 809 in via Rickeby då? Körde man från Uppsala och vänster in vid Knutby station, via Källingby, runt Rickeby och sedan ut via Gränsta?

Någon tur gick direkt Almunge – Knutby och åter men de flesta gick i en slinga Almunge – Faringe station – Rickeby – Gränsta – Knutby affär och sedan direkt åter till Almunge och Uppsala. På sen eftermiddag gick bussarna åt andra hållet.

Jag minns sträckan mellan Almunge och Knutby via Faringe och Rickeby som en trevlig tur att köra. Verkligen ren landsbygd i vacker Upplandsnatur.

bilomnibussen

De där SJ-bussarna har jag högst sannolikt kört i Vikinglinjens matartrafik Uppsala-Kapellskär.
Mvh Jan G

erik t

Fina bilder!
Ingen som har bild på SJ 0438?
Mvh Erik

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 januari 2011, 09:51:37 AM
De där SJ-bussarna har jag högst sannolikt kört i Vikinglinjens matartrafik Uppsala-Kapellskär.
Mvh Jan G

Kollat mars-bilden i Bussalmanackan 2011?

erik t

Nej det har jag inte, blir att köpa den nu då :)

SJ Buss

Viss skillnad i Uppsala idag. Jag hamnade litet då och då i U när jag körde 804 från Vå. Om jag gissar rätt så träffades vi (Bengt H och jag) i garaget U ibland. Mats

Ersa

Citat från: Bengt H skrivet 27 januari 2011, 23:00:16 PM
Någon tur gick direkt Almunge – Knutby och åter men de flesta gick i en slinga Almunge – Faringe station – Rickeby – Gränsta – Knutby affär och sedan direkt åter till Almunge och Uppsala. På sen eftermiddag gick bussarna åt andra hållet.

Jag minns sträckan mellan Almunge och Knutby via Faringe och Rickeby som en trevlig tur att köra. Verkligen ren landsbygd i vacker Upplandsnatur.

Så den gick alltså först till Faringe stn, sen norrut ända till Solvalla för att sedan gå via Rickeby och Gränsta till Knutby? Det var ingen liten omväg. Idag trafikeras denna sträcka av UL-linje 147 som dessutom gör en avstickare till Faringe kyrka via Täby gård.

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2011, 19:56:01 PM
Så den gick alltså först till Faringe stn, sen norrut ända till Solvalla för att sedan gå via Rickeby och Gränsta till Knutby? Det var ingen liten omväg. Idag trafikeras denna sträcka av UL-linje 147 som dessutom gör en avstickare till Faringe kyrka via Täby gård.

Så var det, ja.





Citat från: SJ Buss skrivet 28 januari 2011, 19:46:05 PM
Viss skillnad i Uppsala idag. Jag hamnade litet då och då i U när jag körde 804 från Vå. Om jag gissar rätt så träffades vi (Bengt H och jag) i garaget U ibland. Mats

Det kan nog stämma att vi sågs där. Då var det väl du som gick över till loktjänst, men körde för din far på veckosluten under kurstiden. Jag gick ju också så småningom över till att köra på spåren.

Peter C

Citat från: Bengt H skrivet 27 januari 2011, 22:18:20 PM

Här har bussen fått sällskap av Enköpings buss DAF GMK 276, Bålsta buss KCU 480 och Skogs-Tibbles BLZ011



GMK 276 ser väldigt trött ut!

bilomnibussen

Min karriär med stor buss började med skolturer på del av linjesträckningen för 809. Förstärkningsbuss Almunge-Uppsala, till en skola öster om E4:an, Länna-Almunge skola med mindre barn som jag fick blommor av på avslutningsdagen. Det var våren 1977.
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 29 januari 2011, 11:27:28 AM
Min karriär med stor buss började med skolturer på del av linjesträckningen för 809. Förstärkningsbuss Almunge-Uppsala, till en skola öster om E4:an, Länna-Almunge skola med mindre barn som jag fick blommor av på avslutningsdagen. Det var våren 1977.
Mvh Jan G
Jag började på SJ buss i Uppsala den 1 februari 1978, men då kanske du redan hade dragit vidare i karriären?

Ersa

Tack för tidtabellerna!  :)
Har du även några åt de andra hållen, dvs Knutby-Edsbro-Norrtälje och Almunge-Arlanda?

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2011, 12:17:42 PM
Tack för tidtabellerna!  :)
Har du även några åt de andra hållen, dvs Knutby-Edsbro-Norrtälje och Almunge-Arlanda?

Någon trafik Almunge – Arlanda fanns inte då och såvitt jag vet inte heller någon trafik vidare från Knutby mot Stockholms län.