SS H16 - en färgglad med förlängd livslängd

Startat av Gunnar D, 15 november 2010, 17:31:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Höghus typ H16 (ScV/ASJ) blev obehövliga i huvudsak p.g.a. T-baneutbyggnader och Capitolleveranser mot slutet av 50-talet. Men vagn 1204 överläts till Norrbackainstitutet 1961 och anpassades för nya arbetsuppgifter.
Här har den dock slutligen nått Högdalsskroten och förevigades den 8 april 1967.

Mvh Gunnar

Mr H

#1
Oj det var en intressant bild!
Har för mig att den var grön en tid men nederdelen verkar ju vara SS-lack (eller?)
Har du någon uppfattning hur komplett i inredning etc. den där var när den gick till skrot?
Synd att den inte bevarades på något sätt! När gick övriga H16/H16A till skrot? Har hört att många förvarades länge i Råsundahallen.
Tack för den bilden!

Mr H

Max W

Jag har många minnen med den bussen. Jag har dock inget minne av att den var grön. Jag var på plats när Trafikskolan i Hornsberg utbildade två fritidsledare och en lärare. Läraren körde bäst enligt min bedömning.
Trafikminnen.se finns en längre artikel om elevernas utfärder och längre ned i artikeln finns två bilder på bussen varav en med elever ombord. Jag tror färden gick till Uppsala den gången.
Länken till artikeln http://www.trafikminnen.se/bussen_fick_nytt_liv
/Max

Mr H

Citat från: Max W skrivet 15 november 2010, 18:11:30 PM
Jag har många minnen med den bussen. Jag har dock inget minne av att den var grön.
/Max

Du har säkert rätt om färgen Max! Funderar på om det var hr redaktörens till husbuss ombyggda f.d SS H15 1294 som var grön? Men den var väl brun? Äsch tur att man har dina Trafikminnen att förlita sig till Max när man blir gammal och gaggig!

:D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 november 2010, 17:54:02 PM
Oj det var en intressant bild!
Har för mig att den var grön en tid men nederdelen verkar ju vara SS-lack (eller?)
Har du någon uppfattning hur komplett i inredning etc. den där var när den gick till skrot?
Synd att den inte bevarades på något sätt! När gick övriga H16/H16A till skrot? Har hört att många förvarades länge i Råsundahallen.
Tack för den bilden!

Mr H

Lacken bör vara Gulfs färger eftersom Norrbacka lär ha fått diesel gratis mot att bussen fick göra reklam för Gulf. Minns inte inredningen vid fototillfället. Övriga H16 skrotades väl runt 1960. Jag tror att några blev "omkorgade" till H15.

/Gunnar

LYR

Vid en vistelse i Paris i slutet av 1960-talet, så tyckte jag mig höra ett välbekant ljud i trafikbruset vid ett gathörn. Det gav vibbar om hemlandstoner - en ljudbild från Stockholms gator.
Och det visade sig vara just en f.d. SS H15/16 lackerad i brunt...men nu som husbuss.
Så kanske kan det varit en av de ovan nämnda fordonen.
/ LYR

bilomnibussen

Den här bussen måste väl ha genomgått en karossrevision vid något tillfälle där man bytt fönsterpartier och dörrar?
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! De sista "gammel-Hägglundarna", som levererades till SS och GS hade faktiskt de moderna rundade fönstren från början, så vitt jag kan minnas! Hälsn. BengaB40

LYR



Här är ett klipp som visar en H16 i "rusningstrafiken", men visst ser det ganska lugnt ut i idyllen.
Lägg märke till cyklisternas diciplin och respekten för  polisens utsträckta vänstra hand - koncentrerade blickar på att det skulle ges klartecken.
Ventilationsgallren på båda sidor om skyltskåpet var det ett utförande som kom sent i produktionen?

/ LYR

Ersa

Citat från: LYR skrivet 18 november 2010, 00:11:33 AM
Lägg märke till cyklisternas diciplin och respekten för  polisens utsträckta vänstra hand - koncentrerade blickar på att det skulle ges klartecken.

Lyse på alla cyklar, samt kostym och slips på alla cyklister. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 09:21:33 AM
Lyse på alla cyklar, samt kostym och slips på alla cyklister. :)

Kostym har inte alla männen men väl kavaj och slips. Observera damen längst fram som har snäv kjol på sig när hon cyklade. Så var det på den tiden då långbyxor på damer var mycket ovanligt i stadsmiljö. Det som slår mig är att jag bara kan se huvudbonad - hatt förstås - på två av cyklisterna. Det var inte så vanligt på den tiden att man uppträdde barhuvad. Det var på den tiden ungefär lika kontroversiellt som att i dag uppträda i shorts på stan. Så det måste ha varit en varm dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 18 november 2010, 00:11:33 AM

Ventilationsgallren på båda sidor om skyltskåpet var det ett utförande som kom sent i produktionen?

/ LYR

Den avbildade 1143 var väl i den första halvan av serien. Gallren sattes nog igen senare tror jag.

/Gunnar

Max W

Citat från: Mr H skrivet 15 november 2010, 18:46:15 PM
Du har säkert rätt om färgen Max! Funderar på om det var hr redaktörens till husbuss ombyggda f.d SS H15 1294 som var grön? Men den var väl brun? Äsch tur att man har dina Trafikminnen att förlita sig till Max när man blir gammal och gaggig!
Mr H
Detta är svar till Mr H ang. färgen på NBI-bussen B 915:
Du har rätt!´Jag har kollat med en av mina kompisar från den tiden som var en av dåtidens bussfotografer. Han är 100% säker på att bussen var grön en kort period (troligen mindre än ett år) innan man lackerade den i bensinbolagets färger.
/Max

Mr H

Hej Max!

Det är så bra med dig att du verkligen följer upp frågorna som är i luften! Det är väl därför Trafikminnen är så bra förstås! Kanske det var så att Norrbackabussen från början var såld/tänkt att säljas från SS till Försvaret och därför var grön då den överfördes till NBI?

Jag upptäckte också ett mail från dig Max i min inkorg skam till sägandes från i somras! Nej jag läser inte den här inkorgen speciellt ofta, jag får visa bot och bättring. Självklart får du använda mina bilder som du vill i Trafikminnen men däremot så är jag fundersam om jag verkligen lagt ut bilder på 131:an? Men jag har sådana om behovet påkallar. Däremot vet jag att signaturen AGR har en pangbild på en Capitol uppe på Nybohov för att inte tala om Gunnars alla bilder!

Många hälsn
Mr H

Max W

Citat från: Mr H skrivet 23 november 2010, 08:59:54 AM
Hej Max!
Det är så bra med dig att du verkligen följer upp frågorna som är i luften! Det är väl därför Trafikminnen är så bra förstås! ......Jag upptäckte också ett mail från dig Max i min inkorg skam till sägandes från i somras!.....Självklart får du använda mina bilder som du vill i Trafikminnen men däremot så är jag fundersam om jag verkligen lagt ut bilder på 131:an? Men jag har sådana om behovet påkallar. Däremot vet jag att signaturen AGR har en pangbild på en Capitol uppe på Nybohov för att inte tala om Gunnars alla bilder!
Många hälsn
Mr H
Varmt tack Mr H för de berömmande orden (rodnar nästan). Jag har kontakt med AGR och har haft förmånen att avända flera av hans bilder på Trafikminnen. Likaså några av Gunnar D:s bilder.
/Max