Nattbuss i Bredäng 1964

Startat av Gunnar D, 30 juli 2010, 11:22:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 18:29:58 PM
Hm hittade en notering om att H21 5406-5411 var ljusröda (och nu kan vi ju lägga till 5405 också enligt Gunnar!). Min bild med 5406 på 36:an är s/v men jag ser nu när jag skärskådar den att taket har samma nyans som nederdelen vilket ju talar för ljusrött! Då kan man ju undra vilka H21 som egentligen överfördes till Nyboda för det var oxblod bland dem  ??? ??? ????

Mr H

Ja, nu börjar det bli spännande!

12 juli 1967 gick 75400 på linje 32 i sin gamla färgsättning!

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 17:01:14 PM
Tack för den bilden som bör vara tagen den allra sista trafikdagen, lördagen 4 april 1964!
Jag har nog en motsvarande bild, fast då i svartvitt.

Mvh Gunnar

****
Kan inte ange fotodatum. Hade inte kommit på finessen med sådant än :-[

April 1964 vet jag att det är, men inte mer än så. Tycker mig se en annan fotograf på plattformen, så slutet är nog nära....





Hur lång en sekund är, hade jag ännu inte lärt mig. Tog två kvällsbilder på fri hand. Det blev som det blev, men lite känsla är det ändå, tycker jag. OBS! den gröna Konsum-skylten till höger.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 19:31:39 PM
****
Kan inte ange fotodatum. Hade inte kommit på finessen med sådant än :-[

April 1964 vet jag att det är, men inte mer än så. Tycker mig se en annan fotograf på plattformen, så slutet är nog nära....

Hur lång en sekund är, hade jag ännu inte lärt mig. Tog två kvällsbilder på fri hand. Det blev som det blev, men lite känsla är det ändå, tycker jag. OBS! den gröna Konsum-skylten till höger.

HJP

Tack för dessa två expressiva bilder som jag antar är från sista kvällen, 4 april -64.
Då hade jag lämnat scenen för sista gången. Sent på eftermiddagen denna dag cyklade jag med kameran dinglande över axeln från Mälarhöjdens vändslinga via Slättgårdsvägen hem till Huddinge.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 20:41:17 PM
Tack för dessa två expressiva bilder som jag antar är från sista kvällen, 4 april -64.
Då hade jag lämnat scenen för sista gången. Sent på eftermiddagen denna dag cyklade jag med kameran dinglande över axeln från Mälarhöjdens vändslinga via Slättgårdsvägen hem till Huddinge.

Mvh Gunnar
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 21:57:46 PM
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.

HJP

Jag har förstått att det gick livat till på sista turen och "Lövet" hade jag nog inte kommit in på.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 21:57:46 PM
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.

HJP

Tack för bilderna!! Suddiga men de har rätt atmosfär och ger mig en känsla av närvaro. Med tanke på att man kör med två släp så sent på kvällen skulle jag tro att det är sista kvällen de gick i trafik. Två av konduktörerna är framme i förarhytten. Möjligen står den tredje inklämd i hörnan. Bilderna väcker en massa minnen till liv från min tid vid spårvägen!

M v h
Ingwar

HJP

****
Tack för uppskattningen, Gunnar och Ingwar. För det kommer ett par suddisar till.


Mycket mörk, men inte helt oskarp. Konsum-skylten går nästan att läsa.
Numera ligger konsum-butiken på vändslingans plats.


Suddigt igen, men ändå ett dokument. Nu väntar jag bara på ett datorprogram som kan skärpa dessa bilder  ;)

Vi har väl hamnat lite vit sidan av trådens ämne, men nu har jag inga fler bilder på linje 16, så vi kan återgå till ordningen  :)

HJP

Gunnar D

#22
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2010, 10:05:48 AM
****
Tack för uppskattningen, Gunnar och Ingwar. För det kommer ett par suddisar till.

Suddigt igen, men ändå ett dokument. Nu väntar jag bara på ett datorprogram som kan skärpa dessa bilder  ;)

Vi har väl hamnat lite vit sidan av trådens ämne, men nu har jag inga fler bilder på linje 16, så vi kan återgå till ordningen  :)

HJP

Tack även för dessa bilder!

Om nu bilderna inte är från den sista kvällen, 4 april, så är de säkert från 3 april eftersom V3 hängde med fr.o.m. em-högtrafik 3 april t.o.m. slutet.

Jag var med på sista turen på linje 2, linje 10, linje 6 och linje 7. Samt Metropolturen förstås.
Jag valde dock bort sista turen på linje 16 eftersom jag var osäker på om jag känslomässigt skulle klara det.
Linje 16 var ju trots allt "min" linje!  ;)

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2010, 11:10:55 AM
Tack även för dessa bilder!

Om nu bilderna inte är från den sista kvällen, 4 april, så är de säkert från 3 april eftersom V3 hängde med fr.o.m. em-högtrafik 3 april t.o.m. slutet.

Linje 16 var ju trots allt "min" linje!  ;)

Mvh Gunnar
****
I så fall, kan vi nog, med till visshet gränsande sannolikhet, datera bilderna till 3 april. Troligen gick jag ner till hållplatsen och plåtade på dagen, och senare samma dag, gick jag tillbaka på kvällen.

Kan vi enas om att linje 16 var "din" OCH "min" linje  ;)

HJP

Gunnar D


Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2010, 14:18:02 PM
****
Kan vi enas om att linje 16 var "din" OCH "min" linje  ;)

HJP

Okej, det gör vi!  :)

Men nu är det nog bäst att återgå till gummihjulen!

Mvh Gunnar



HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2010, 15:10:09 PM
Okej, det gör vi!  :)

Men nu är det nog bäst att återgå till gummihjulen!

Mvh Gunnar
****
Troligen, innan webmaster blir grym  ;)

Tack för skylten och dealen  ;)  ;)

HJP

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2010, 16:04:50 PM
Såna här uppgifter/anteckningar är intressant! Det vore ju fantastiskt kul om man fick reda på så många vagnar som möjligt, vilka som vilken färgsättning på slutet.

Original (röd + rött tak)
Reviderad "a" (röd + grått tak)
Reviderad "b" (mörkröd + grått tak)
Reviderad "c" (mörkröd utan snibb, grått tak)

Dessa fyra varianter fanns väl? Ytterliggare någon? När reviderades de sista Capitolerna H21/H22?

Tack för din sammanställning ovan!

Jag mindes inte alt "a" men nu såg jag bland mina bilder att 75346 och 75365 hade röd målning och grått tak 1967.

De sista Capitolerna reviderades/ombyggdes (fr H22 t H21) år 1966.

Mvh Gunnar

Mr H

Alt c kan vi väl snabbt konstatera att bara 5356 och 5361 hade. (F.ö var en av dem den sista H21 jag kom att åka med på linje 61 den 2 sept 1967. Jag kan dock tyvärr inte aspirera på att vara den sista H21-resenären då det skedde på förkvällen den 2 september. Var det någon nattlinje som gick med H21 i högertrafik omställningnatten ut som Gunnar har beskrivit med 132:an och Metropolerna?)

Mr H

Gunnar D

Om vi även inkluderar H20 (nångång kallad Volvo-Capitol) så finns även:

alt "d": röd utan snibb, rött tak

som H20 75212 hade 1967.

Mvh Gunnar