Nattbuss i Bredäng 1964

Startat av Gunnar D, 30 juli 2010, 11:22:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 Capitol på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Bredäng) vid ändhållplats Bredäng i den tidiga sommarmorgonen 26 juni 1964. Framför står bussförare Larsson från Nybodahallen i sin oklanderliga uniform. Han visade sig vara pappa till en av mina dåvarande högstadielärare. Den nyreviderade 75264 har förlorat sitt Capitolemblem som så oftast skedde i samband med revidering.

Mvh Gunnar

Mr H

Läckert! Den bugar vi för!
Är det riktigt att 132:an var den sista SL-linjen att gå med Metropol då den kördes H-natten ut
med vänstervagnar/Metropoler?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 30 juli 2010, 11:27:45 AM
Läckert! Den bugar vi för!
Är det riktigt att 132:an var den sista SL-linjen att gå med Metropol då den kördes H-natten ut
med vänstervagnar/Metropoler?

Mr H

Förmodligen var det så.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 11:22:08 AM

H21 Capitol på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Bredäng) vid ändhållplats Bredäng i den tidiga sommarmorgonen 26 juni 1964. Framför står bussförare Larsson från Nybodahallen i sin oklanderliga uniform. Han visade sig vara pappa till en av mina dåvarande högstadielärare. Den nyreviderade 75264 har förlorat sitt Capitolemblem som så oftast skedde i samband med revidering.

Mvh Gunnar
****
Återigen en snygg bild, som det bara är att tacka för  :)
Det var det året vi "förlorade" spårvagnen till Mälarhöjden. Linje 13 och 16 lades ned inför sommartidtabellen, och tunnelbanan gick till Örnsberg i en första etapp. Bredäng var ännu inte färdigbyggt, men inflyttningen hade påbörjats.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 30 juli 2010, 21:55:29 PM
****
Återigen en snygg bild, som det bara är att tacka för  :)
Det var det året vi "förlorade" spårvagnen till Mälarhöjden. Linje 13 och 16 lades ned inför sommartidtabellen, och tunnelbanan gick till Örnsberg i en första etapp. Bredäng var ännu inte färdigbyggt, men inflyttningen hade påbörjats.

HJP

Spårvägslinje 16 var "min" linje som jag började åka med innan jag kunde gå. Jag undvek att besöka linjesträckningen i månader efter nedläggningen i april -64 eftersom jag inte ville se när man rev det hela.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Revideringen innebar alltså att den fick grått tak? Eller kom det något år senare?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2010, 12:06:07 PM
Revideringen innebar alltså att den fick grått tak? Eller kom det något år senare?

Den nya färgsättningen av Tor Hörlin (oxblod och grått tak) kom någon tid senare. Denna buss fick alltså den "gamla" färgsättningen.

Mvh Gunnar

Mr H

Brännkyrka hade inga oxblodsröda H21 i sin stomuppsättning men fick under 1967 ett antal H21 överförda från Hornsberg som var oxblodsröda med grått tak. Jag tror att det var de 10 sista vagnarna i 5400-serien som man tog över från Hbh.

Mr H

Gunnar D

#8
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:25:32 PM
Brännkyrka hade inga oxblodsröda H21 i sin stomuppsättning men fick under 1967 ett antal H21 överförda från Hornsberg som var oxblodsröda med grått tak. Jag tror att det var de 10 sista vagnarna i 5400-serien som man tog över från Hbh.

Mr H

OK, dock ej 75408 som 6 aug 1967 gick på linje 56 i den gamla färgsättningen. Ej heller 75405 som gick på linje 33 2 juli 1967 i gammal färgsättning med Capitolemblem!

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Såna här uppgifter/anteckningar är intressant! Det vore ju fantastiskt kul om man fick reda på så många vagnar som möjligt, vilka som vilken färgsättning på slutet.

Original (röd + rött tak)
Reviderad "a" (röd + grått tak)
Reviderad "b" (mörkröd + grått tak)
Reviderad "c" (mörkröd utan snibb, grått tak)

Dessa fyra varianter fanns väl? Ytterliggare någon? När reviderades de sista Capitolerna H21/H22?

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 10:52:39 AM
Spårvägslinje 16 var "min" linje som jag började åka med innan jag kunde gå. Jag undvek att besöka linjesträckningen i månader efter nedläggningen i april -64 eftersom jag inte ville se när man rev det hela.

Mvh Gunnar
****
"Din" linje?! Jag trodde det var "min"   ::)
Kort tid före nedläggningen, köpte jag min första systemkamera. En Edixa, Made in Western germany.
Kameraköpet blev äntligen av, för att få en bild på "min" spårvagn.

Med ny kamera, lyckades jag fånga denna bild:


A29 197+B29+B29, Mälarhöjden; april 1964.
Till vänster om A29:an syns byggmateriel för T-banan.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 16:31:31 PM
****
A29 197+B29+B29, Mälarhöjden; april 1964.
Till vänster om A29:an syns byggmateriel för T-banan.

HJP


Tack för den bilden som bör vara tagen den allra sista trafikdagen, lördagen 4 april 1964!
Jag har nog en motsvarande bild, fast då i svartvitt.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 14:37:58 PM
OK, dock ej 75408 som 6 aug 1967 gick på linje 56 i den gamla färgsättningen. Ej heller 75405 som gick på linje 33 2 juli 1967 i gammal färgsättning med Capitolemblem!

Mvh Gunnar

Jag tror att både 33 och 36 gick från Nyboda sommaren 1967. Nyboda fick fler turer och fick därför fler bussar. Bl.a så krockade ju en av Nybodas "stomvagnar" på linje 33, vagn 5253, och gick till skrot. Själv så har jag en bild på inryckande 5406 på linje 36 vid Liljeholmen, sannolikt besöker föraren tx.

På bilderna av Nybodas "busshav" efter högeromläggningen runt tennisbanorna står en av dessa "gråtakare" på den västra sidan av tennisbanorna. Flera sådana bilder har ju visats här, kanske var det du som la ut dem Gunnar?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 17:04:22 PM
Jag tror att både 33 och 36 gick från Nyboda sommaren 1967. Nyboda fick fler turer och fick därför fler bussar. Bl.a så krockade ju en av Nybodas "stomvagnar" på linje 33, vagn 5253, och gick till skrot. Själv så har jag en bild på inryckande 5406 på linje 36 vid Liljeholmen, sannolikt besöker föraren tx.

På bilderna av Nybodas "busshav" efter högeromläggningen runt tennisbanorna står en av dessa "gråtakare" på den västra sidan av tennisbanorna. Flera sådana bilder har ju visats här, kanske var det du som la ut dem Gunnar?

Mr H

OK, jag har en notering om H19 75157 på linje 36 tur 7 den 31 aug så det stämmer att det skedde utsättning på denna linje från Nah sommaren -67. Men de H21 jag nämnde ovan hade den gamla färgsättningen.

Tyvärr var det inte jag som hade bilder av Nybodas busshav. Men vill jag gärna se dem.

Mvh Gunnar

Mr H

Hm hittade en notering om att H21 5406-5411 var ljusröda (och nu kan vi ju lägga till 5405 också enligt Gunnar!). Min bild med 5406 på 36:an är s/v men jag ser nu när jag skärskådar den att taket har samma nyans som nederdelen vilket ju talar för ljusrött! Då kan man ju undra vilka H21 som egentligen överfördes till Nyboda för det var oxblod bland dem  ??? ??? ????

Mr H