Bussar i Uppsala i december 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 januari 2010, 16:12:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var Gordon Jacksons förtjänst att jag var i Uppsala den 9 december 1987. I dag vet ingen vem Gordon Jackson är men berättade man då att man sett honom i verkligheten så möttes man av stor respekt. Han var nämligen mer känd som betjänten Hudson i TV-serien Herrskap och tjänstefolk.
Gordon Jackson skulle nämligen spela i en reklamfilm för kaffe. Jag kommer i dag inte ihåg vilket märke det var inget av de mer kända. I alla fall skulle inspelningen göras i ett tåg Stockholm-Uppsala i en specialombyggd förstaklassvagn. På mig ankom att ordna tidtabell för tåget samt beställa personal. Min förstående chef tyckte också att det nog var bäst att jag åkte med tåget så att jag kunde ingripa om det skulle bli några problem. Och i en paus i filminspelningen fick jag gå in i vagnen där de filmade och se Gordon Jackson livs levande.

Det blev en halvtimme över i Uppsala innan tåget gick tillbaka igen. Den kunde med fördel användas för bussfotografering. Som synes kom vintern tidigt det året. Det var också den vinter som det blev den säsongen. I januari 1988 var det 6-7 plusgrader i snitt på dagarna.

Först två gröna CR112 från Uppsalabuss. Linje 16 hade ett mycket lämpligt linjenummer eftersom den gick till flygflottiljen F16. 




Så två CR112 från SJ Buss. Den första har dock fått bakbartiet utbytt mot ett à la CN112.






Slutligen en buss från Rune Edlund i Öregrund. Han höll sig gärna till Kutter och när Kutter lade ned verksamheten 1988 gick han över till Vest. Båda karosserna sålda genom Rune Gustafsson Busscentrum i Uppsala. Saltade vägar drabbar alla. Edlunds bussar brukade annars alltid vara skinande rena.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


1896

2023 gick som skolbuss i Borlänge -94-95 måste det ha varit, tillsammans med 2024, då hade båda Uppsala lacken, 2024 hamnade senare i Falun och fick Wasa lack.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2010, 16:12:23 PM

Så två CR112 från SJ Buss. Den första har dock fått bakbartiet utbytt mot ett à la CN112.





Bussen måste när bilderna togs ha varit rätt nyligen omplacerad till Uppsala. Det står ett U vid inventarienumret men det kan de satt dit alldeles strax före bilderna togs. Det var nämligen inte vanligt att det fanns bussar med den nyare SJ-loggan och helt i vanlig SJ-lack i Uppsala. De brukade istället ha blivit omlackade till UL/SJ-lacken om du hade fått ny SJ-logga. Just den här bussen har dessutom fått utbytt bakparti. Så om detta ingrepp hade gjorts då bussen var hemmahörande i Uppsala borde den ha lackats i UL/SJ-lacken som var den aktuella lacken på den tiden. Jag ser heller ingen UL-dekal i frontrutan vilket var krav på den tiden att bussarna skulle ha vilket ytterligare gör att jag tror att den borde ha varit omplacerad till Uppsala strax före det att bilden togs
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2010, 16:12:23 PM
Det var Gordon Jacksons förtjänst att jag var i Uppsala den 9 december 1987. I dag vet ingen vem Gordon Jackson är men berättade man då att man sett honom i verkligheten så möttes man av stor respekt. Han var nämligen mer känd som betjänten Hudson i TV-serien Herrskap och tjänstefolk.
Gordon Jackson skulle nämligen spela i en reklamfilm för kaffe. Jag kommer i dag inte ihåg vilket märke det var inget av de mer kända. I alla fall skulle inspelningen göras i ett tåg Stockholm-Uppsala i en specialombyggd förstaklassvagn. På mig ankom att ordna tidtabell för tåget samt beställa personal. Min förstående chef tyckte också att det nog var bäst att jag åkte med tåget så att jag kunde ingripa om det skulle bli några problem. Och i en paus i filminspelningen fick jag gå in i vagnen där de filmade och se Gordon Jackson livs levande.

Det blev en halvtimme över i Uppsala innan tåget gick tillbaka igen. Den kunde med fördel användas för bussfotografering. Som synes kom vintern tidigt det året. Det var också den vinter som det blev den säsongen. I januari 1988 var det 6-7 plusgrader i snitt på dagarna.

Först två gröna CR112 från Uppsalabuss. Linje 16 hade ett mycket lämpligt linjenummer eftersom den gick till flygflottiljen F16. 



Linje 16 gick till Biomedicum när bilden togs. När du vara Uppsala-bo, då gick 16 till F16.

/Janne

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2010, 16:12:23 PM

Först två gröna CR112 från Uppsalabuss. Linje 16 hade ett mycket lämpligt linjenummer eftersom den gick till flygflottiljen F16. 





Citat från: Janne Rickman skrivet 21 januari 2010, 18:13:33 PM
Linje 16 gick till Biomedicum när bilden togs. När du vara Uppsala-bo, då gick 16 till F16.

/Janne

När de här bilderna togs var linje 1 och linje 16 så att säga sammansatta och skiftade med varandra. Linje 1 gick från Flogsta via Stora torget till järnvägsstationen. När bussen passerat Stora torget skyltades den om till linje 16 och från järnvägsstationen gick den sedan som linje 16 till Biomedicum. När den sedan återvände till järnvägsstationen skyltades den åter om till linje 1 och från järnvägsstationen gick den tillbaks till Flogsta. Så höll det på hela dagen. Av den anledningen var det krav på att bussar som gick på linje 1 och linje 16 helst skulle vara Scania CR/CN 112 eftersom de hade automatiska siffror i skyltskåpen som manövrerades med knapptryckning från förarplatsen. Även nyare Scania CR 111 var ok på dessa två linjer och det kunde förekomma även om det inte var lika vanligt. Nyare Scania CR 111 i Uppsala hade nämligen också siffror i skyltskåpen som manövrerades från förarplatsen med knapptryckning

Linje 1 var min hemmalinje på den här tiden så detta är för mig väldigt nostaliskt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Eje L

Framför busstationsbyggnaden står passningsbussen, en Volvo med Säfflekaross. Vi hade alltid en reservbuss med rutinerad förare  tillgänglig vid busstn. Syftet var att snabbt finnas till hands för akuta förstärkningar och andra problem. Fanns det ingen körning så kunde den som hade passningen hjälpa till med bussgodshantering och andra göromål på busstn. Framför passningsbussen står busstationens 245:a som även den kunde användas för service till trafikanterna, t.ex vid frånkörda passagerare och annat småstrul, eller för att hämta och lämna bussgods på stan. Den här servicen var kanske en av anledningarna att resandet i Uppland flerdubblades unde 80-talet.
Eje

Ersa

1: Min första spontana tanke när jag ser det gamla utförandet av Uppsala busstation är: Så bra, rymligt och smidigt det verkade vara förr jämfört med dagens skämt till smala hållplatser. Även som enbart resenär tycker jag att dagens utförande är mycket sämre.

2: Hade Rune Edlund i Öregrund egen trafik på 811:an, eller var det som underentreprenör till SJ Buss?

Greger Larsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2010, 18:00:01 PM
Bussen måste när bilderna togs ha varit rätt nyligen omplacerad till Uppsala. Det står ett U vid inventarienumret men det kan de satt dit alldeles strax före bilderna togs. Det var nämligen inte vanligt att det fanns bussar med den nyare SJ-loggan och helt i vanlig SJ-lack i Uppsala. De brukade istället ha blivit omlackade till UL/SJ-lacken om du hade fått ny SJ-logga. Just den här bussen har dessutom fått utbytt bakparti. Så om detta ingrepp hade gjorts då bussen var hemmahörande i Uppsala borde den ha lackats i UL/SJ-lacken som var den aktuella lacken på den tiden. Jag ser heller ingen UL-dekal i frontrutan vilket var krav på den tiden att bussarna skulle ha vilket ytterligare gör att jag tror att den borde ha varit omplacerad till Uppsala strax före det att bilden togs

2023 levererades ny till Uppsala 1982.

Eje L

Edlunds körde som underentreprenör till SJ-buss. I avtalet mellan Edlunds och SJ-buss stod bara att det gav dem rätt att köra på SJ:s linjetrafiktillstånd. Den ekonomiska ersättningen reglerades direkt med UL. SJ visste alltså inte vad vi betalade Edlunds. Det var ganska vanligt att privata småföretag körde på SJ-s tillstånd på detta sätt. Fritt ur minnet körde Skärplingebuss mellan Tierp och Skärplinge, Månkarbo Taxi (Arnesson trafik) Tierp-Östervåla, TT-buss (Tierps Taxi) Tierp-Söderfors-Mehedeby, Tierp- Mehedeby-Gävle, förstärkning Uppsala-Tierp, Karlsson&Nordberg i Österbybruk Tierp-Österbybruk-Gimo, Bröderna Larsson Alunda-Uppsala, Emil Johanssons Åkeri i Stensunda Alunda-Uppsala, Faringe Taxi förstärkning Uppsala-Almunge, Knutby Taxi förstärkning Uppsala-Knutby och sist men inte minst Enköpingsbuss Uppsala-Enköping-Västerås. De hade dock eget tillstånd Uppsala-Enköping. Trafikföreningen Brunnby-Uppsala körde Björklinge-Uppsala och förstärkning Uppsala-Vendel. Å andra sidan körde SJ-buss en kvällstur på deras linje. Järlåsa Taxi och Brunna Taxi körde förstärkning Uppsala-Brunna-Järlåsa. Bergsbrunna Busstrafik körde Lagga-Uppsala. Alla tjänade på detta. Smååkarna fick mer körning, vi sparade bussar och passagerarna fick en fungerande förstärkningstrafik. Det enda företag som höll på sina koncessioner var Uppsalabuss som vägrade att släppa in någon annan på sina landsbygdslinjer. UL:s filosofi var att "Det spelar ingen roll vad det är för färg på bussen bara den går när folk vill åka".
Eje

Ersa

Citat från: Eje L skrivet 21 januari 2010, 23:07:16 PM
UL:s filosofi var att "Det spelar ingen roll vad det är för färg på bussen bara den går när folk vill åka".

Kloka ord som håller än idag! :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Eje L skrivet 21 januari 2010, 23:07:16 PM
UL:s filosofi var att "Det spelar ingen roll vad det är för färg på bussen bara den går när folk vill åka".

Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2010, 23:21:06 PM
Kloka ord som håller än idag! :)

Jag håller med. Egentligen synd att UL inte tänker så idag. Numera har det blivit sådana krav på lack på bussarna

Ännu värre är det i Skåne med deras klädselkrav. Jag har aldrig förstått mig på vitsen med klädselkrav på länsbussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej Staffan

Har du mer bilder Edlunds bussar från Öregrund, vore tacksam i så fall?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Hej! Hur var det med Åke Ax, hade han egen trafik eller ingick även den i SJ-paketet?
Mvh Jan G

Eje L

Åke Ax hade ett eget linjetrafiktillstånd på sträckan Rasbokil (Fjällsvedjan) - Rasbo - Uppsala. Linjen kördes tre dagar i veckan in till Uppsala mellan hans skolkörningar. Ursprungligen hade linjen startats 1923 av hans far, Hilmer Ax. Företaget köptes upp av det kommunägda Gamla Upsala Buss som ville komma över hans beställningstrafiktillstånd. Vi (UL) ordnade så att hans linje- och skoltrafik togs över av Bröderna Larsson i Jönninge. Därför ändrade vi linjesträckningen så att den istället för Fjällsvedjan - Kölinge - Rasbokil kom att bli Nyby - Lejdet - Kölinge - Rasbokil. Delen ovanför Kölinge var mycket trafiksvag. Dessutom bodde det mera folk längs den nya sträckningen som också passade bättre med placeringen av Br. Larssons garage i Jönninge.
Eje