Inför ilandkörning(?) från färja

Startat av BD, 08 december 2009, 23:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD


Ersa

Citat från: BD skrivet 08 december 2009, 23:23:06 PM
Vet varken när, var eller hur.

Torde vara i närheten av Stockholms län iaf, med tanke på regskyltarnas länsbokstäver. Beställningskörning till/från Finland eller Åland? Det enda SBH vet om regnr C292 är att det är en Scania-Vabis B63 med ASJ-kaross av 1950 års modell.

Grannforumet är underrättade:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=13440.0

Ersa

#2
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2009, 23:50:54 PM
Gissningsvis tågfärjan Trelleborg(1958) på Nådendalsleden

Så det är verkligen tågvagnar och räls man ser? Jisses! Både bussar, tåg och färja på samma bild! Här har vi något för alla. 8)

BD





Betyder inte att de är tagna vid samma tillfälle som bussbilden.
Men SJ personvagnen av 60-talsmodell förbryllar liksom alla obehöriga(?) på vagndäcket.

Tribben

Bussen till vänster tycker jag ser misstänkt lik ut att vara en Thor - kaross, men säker är jag inte

Niklas Bygdestam

Skulle det kunna vara Sassnitzleden även på första bilden? Visserligen är det en bil från Stockholm och en buss från Uppsala men dessa kanske har kört ner till Trelleborg?

Personvagnen på sista bilden förbryllar. Att en sådan skulle gå till Nådendal kan vi helt utesluta. Till Sassnitz är synnerligen ovanligt men sannolikheten är betydligt större
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

Hade jag inte tittat på Ödlunds länk så skulle jag tro det var färjorna mellan Helsingborg och Helsingör
Där imellan så gick det också mycket vagntrafik både pass och godsvagnar.
Det har avtagit helt sen bron kom.
Opel Kapitänen ser ut att kommit sent till båten?

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2009, 12:18:17 PM
På vilket sätt skulle det vara synnerligen ovanligt med personvagnar på "Kungsleden"??  Det var väl snarare synnerligen vanligt eftersom ett antal resandetåg med främst sovvagnar gick den vägen :-)  Till Nådendal fraktades enbart godsvagnar i ordinarie trafik.
Det som talar för Nådendalslinjen för den första bilden är även om vi utesluter reg nr på fordonen även att man sällan fraktade personbilar på vagndäck på Kungsleden.

SJ:s 60-talsvagnar har bara någon enstaka gång gått mellan Trelleborg och Sassnitz för prov. Lastprofilen i DDR medgav inte utan vidare att svenska vagnar användes. Frågan är dock om det verkligen är en sådan som skymtar på bilden. Kan väl även vara en av de tyska vagnar som regelmässigt gick där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2009, 13:01:27 PM
Bilden med personvagnen ska enligt uppgift vara tagen 27 april 1958, d.vs första dagen i trafik, de flesta riktiga 60 talsvagnar faller därför bort.

Det skulle kunna vara en 50-talsvagn, troligen en WL3. Men fortfarande något märkligt att den gick till DDR. Tysk är den inte. Takrundningen stämmer inte riktigt med tyska vagnar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman


yngrot

Man blir imponerad av vad ni får fram från en sån här gammal bild... Själv var jag 2 år 1958  och de flesta som skrivit var väl inte ens födda då... ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr H

Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 09 december 2009, 19:31:53 PM
Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.

Mr H

Där har vi nog facit. ABo24/AB8K hade enligt bilder ett takstuk som mycket väl kan vara det vi ser på bilden trots att den var tysktillverkad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: BD skrivet 09 december 2009, 07:03:17 AM




Citat från: Mr H skrivet 09 december 2009, 19:31:53 PM
Passvagnen skulle kunna vara en SJ ABo24 (senare AB8K) som väl gick bl.a Stockholm-Berlin vid denna tidpunkt men jag blir lite osäker på takstuket. WL3 fick inte gå i Tyskland.

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2009, 19:40:45 PM
Där har vi nog facit. ABo24/AB8K hade enligt bilder ett takstuk som mycket väl kan vara det vi ser på bilden trots att den var tysktillverkad.


Det märkliga är att jag faktiskt är 100 % säker på att detta inte är en AB8K. Det är det som gör allting så konstigt. Jag är också lika bombsäker på att vagnen inte heller är tysk. Istället är jag helt säker på att den är svensk

Titta på bilden. Vagnen är lite för bred för att vara en tysk vagn eller en AB8K. Takrundningen stämmer dessutom med WL3. AB8K har föresten inga takluckor. Se länken nedan

http://www.jarnvag.net/test/images/bild/vagnguide/extAB8K4589Gavle86MT.jpg

WL3 har däremot takluckor. Se länken nedan

http://www.jarnvag.net/test/images/bild/vagnguide/extWL3T4668Malmo88.jpg

Just att WL3 normalt inte fick rulla i DDR gör detta väldigt intressant eftersom jag är så bombsäker på att vagnen är en WL3
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Hm, jag kommer ihåg vid ett tillfälle på 80-talet när en WL3 av olika skäl följde med färjan över till Puttgarden. Stor sensation och det omnämndes i TÅG och det påstogs där då vill jag minnas att en sådan vagn aldrig hade rullat i Tyskland tidigare. Hur som helst med det men kan det vara så att det faktiskt är en WL3 som följde med färjan på premiärturen fram och tillbaka därför att inbjudna potentater hade inbjudits att resa med den fram och tillbaka från Stockholm? Vi får inte glömma att värden för händelsen hette SJ!

En sådan vagn behöver ju givetvis inte vara godkänd för trafik i Tyskland om den bara går fram och tillbaka på färjan! Det är synd att bilden är så pass dålig att gavelpartiet är så svårt att se annars skulle det förstås vara mycket enklare. Men om det är en invigningstur så finns det väl förmodligen fler fotografier från resan och även artiklar om händelsen och ex.vis resan till den?

Mr H