Hitta bussar i Högdalen

Startat av LYR, 05 november 2009, 18:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 november 2009, 19:27:49 PM
Kan ha varit den sista stora bussbrasan. Johansson tände på en jättehög med bussar, vinden vände och röken drev in över Högdalens centrum.
Efter det var det sluteldat, och firman flyttade så småningom till Hölö, där den ligger än idag.

Skrattar!  ;D ;D ;D
Jag undrar hur det skulle sett ut i dag när det har blivit närmast en "religion" att materialåtervinna och kretsloppssortera
både ditten och datten om någon fått för sig att ELDA upp gamla vrak?r
Det hade minst sagt tagit "fyr-i-h-lv-t-"  :o ;D :D 8) ::)

/B

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 november 2009, 17:26:28 PM
Tittar man noga kan man se f.d. H33:or i högen, d.v.s. Büssing dubbeldäckare som slopades 1976.
****
Inte slopades väl H33:or redan 1976  ???

HJP

AGR

En bild av A16431 under bärning av A25 437 efter en krock med en tankbil. 437 är "huvudpersonen" på bilden. Lägg märke till de röda utryckningslamporna på A16431. En detalj A16431 hade gaspedalen i mitten. A16431 borde vara en förkrigsbuss av typ H6 eller dyligt.



Mvh AGR

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 08 november 2009, 12:22:09 PM
****
Inte slopades väl H33:or redan 1976  ???

HJP

Jodå, alla kvarvarande dubbeldäckare slopades i och med att trafiken med dessa bussar upphörde just det året.



Björn Forslund

På dessa bilderna finns den berömda H15-traven att beskåda, samt även dragbilen till  H14 "Kamelen", semitrailerbussen, som syns försedd med ett litet flak. Den användes som bogserbil efter att semitrailersläpet slopats.

Björn Forslund

Det är en av SS tre H18, Hägglundarna med bakmotor! De stod länge på HÖH innan de skars ner.

Fredrik Klint

Dragbilen var ju rätt ball, både som "buss" och sen när den blev riktig lastbil ("flak med plåt och 40cm lämmar").
Den hade ju rak åtta på 180hk som inte var alltför vanligt i riktiga lastbilar och den är ju byggd på busschassi.

Ombyggd från dragbil till flakbil och besiktigad 17 mars 1954.
Såld till AB Demonteringar 12 juni 1967, avställd 27 november 1967.
Avregistrerad 12 januari 1971.

Släpet, som hade reg-nr A470, såldes 29 december 1954 till en Tore Landberg, tekniker i Spånga och blev sedan avregistrerat 31 januari 1957.

Ersa

Citat från: AGR skrivet 09 november 2009, 09:12:41 AM
En bild av A16431 under bärning av A25 437 efter en krock med en tankbil. 437 är "huvudpersonen" på bilden. Lägg märke till de röda utryckningslamporna på A16431. En detalj A16431 hade gaspedalen i mitten. A16431 borde vara en förkrigsbuss av typ H6 eller dyligt.



Tråkigt att miljözonerna sätter stopp för liknande tilltag. Annars hade det varit kul med en CN113 ombyggd till verkstadsbil på samma sätt som A16431. Eller.... man kanske kan bygga om en etanol-MaxCi med CN-front till en sån lastbil? ;D