Hitta bussar i Högdalen

Startat av LYR, 05 november 2009, 18:45:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR




Här kan du leta efter din favoritbuss - möjligt att den kan ligga underst, men finns mycket att välja på...
/ LYR





Staffan Sävenfjord

Tack, Lasse, för den här bilden och välkommen till Bussnack!
Nu står det väl inte länge på förrän någon lyckas identifiera alla bussarna med SL-nummer och regnummer.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LYR

Tack Staffan!
Självklart förväntar jag mig fullständiga listor - inte bara en lär väl räcka, utan ett antal....
/LYR

Peter Rost

Mycket intressant bild, men samtidigt också lite sorgligt. :'( Jag var själv där och kikade 1981. På bilden syns även avkapta förarhytter från tunnelvganarna C1-C2.

/Peter

Mr H

Den gula kranen längst till höger på den sista bilden brukade ägna sig åt att mosa bussar med hjälp av en i vajerspelet upphängd boggie från en Saltsjöbanevagn! Tåliga grejer tydligen!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 05 november 2009, 20:32:01 PM
Den gula kranen längst till höger på den sista bilden brukade ägna sig åt att mosa bussar med hjälp av en i vajerspelet upphängd boggie från en Saltsjöbanevagn! Tåliga grejer tydligen!

Mr H

Saltsjöbanevagnsboggier var väl det tyngsta som fanns tillhanda på skroten då? Några C2-boggier fick ju inte Johansson på den tiden, när det omkorgades för fullt.
Jo, där häckade man mycket i moppeåldern. Alltid spännande att se vad nytt som tillkommit.

HJP

Citat från: LYR skrivet 05 november 2009, 18:45:57 PM
Här kan du leta efter din favoritbuss - möjligt att den kan ligga underst, men finns mycket att välja på...
/ LYR


****
Kul att du hittat hit, Lasse!
Metropolbussarna, som du visat i annan tråd, var åtminstone inte skrotade, men detta till trots, är dessa bilder intressanta.
En kul variant, var de till verkvagnar ombyggda bussarna, som den till höger, i bildens nederkant.

HJP

Lulebjörnen

En gång för länge sen...fanns det en bild i Expressen? där man ställt upp en hel rad med Capitoler och satt eld på alltihop, tror det var i Högdalen.
Det var nåt rabalder om detta, om det var den gryende miljörörelsen som påpekade det olämpliga med rökmolnen, arga skattebetalare som undrade om det inte gick att göra nåt bättre med skattemedlen, eller helt enkelt förbannade närboende som tyckte att det var ett j***a tilltag att elda bussar så att det rök in kåkarna.

Men det hela renderade i alla fall i en artikel med bild om saken. Någon som minns?

Björn Forslund

Kan ha varit den sista stora bussbrasan. Johansson tände på en jättehög med bussar, vinden vände och röken drev in över Högdalens centrum.
Efter det var det sluteldat, och firman flyttade så småningom till Hölö, där den ligger än idag.

Peter Rost

Även Dagens Nyheter uppmärksammade detta för drygt trettio år sedan. Hittade en artikel på Spårvägsmuseéts bibliotek. Boende i både Högdalen, och närområden som Rågsved, och Bandhagen klagade på brandlukt.

/Peter

Jonas Sandqvist

En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?

Hälsar Jonas  :)

Cero

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 07 november 2009, 10:31:47 AM
En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?

Hälsar Jonas  :)

Jo det tycker jag det ser ut som. H38 (f.d. H32) 4004-4013 alltså.

Jonas Sandqvist

Citat från: Cero skrivet 07 november 2009, 10:35:23 AM
Jo det tycker jag det ser ut som. H38 (f.d. H32) 4004-4013 alltså.

Där ser man! Tack för ditt snabba svar, cero  :)

HJP

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 07 november 2009, 10:31:47 AM
En fråga, på översta bilden - Är det inte en av de gräddfärgade bussarna som hade kvinnonamn, typ Berit?

Hälsar Jonas  :)
****
"Berglunds Brudar"! Alla namn började på "B". Birgitta, Bodil etc.
Flygbussarna till Bromma flygplats.

HJP

Jonas Sandqvist

Så var det ja! Nu minns jag  :D