CF eller BF

Startat av S Svensson, 02 november 2009, 11:31:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

En Katrineholmare. Typiskt SJ med skylten om "Samtal förbjudet med föraren. Det är ett HOT mot säkerheten".

yngrot

Visst är det en hederlig Almex biljettmaskin ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 17:35:23 PM
Visst är det en hederlig Almex biljettmaskin ??

Mycket hederlig Almex, SJ's standardmodell.




M v h
Ingwar

yngrot

En sån  har jag använt i början på min karriär  gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:46:26 PM
En sån  har jag använt i början på min karriär  gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....

Jag gillade Almex-maskinerna. De var lätta att lära och lätta att använda. Tack vare sin enkelhet var de också snabba.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Håller med ang Almex, dock lite pilligt att byta kontrollpappersrullen med det var ju inte så ofta...

Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2009, 23:55:21 PM
Jag gillade Almex-maskinerna. De var lätta att lära och lätta att använda. Tack vare sin enkelhet var de också snabba.

M v h
Ingwar

Fast det var lite bökigt att byta kasssarulle i dem. För att inte tala om kontrollrullen. Eller färgband, men det drabbade väl knappast förarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2009, 08:21:24 AM
Fast det var lite bökigt att byta kasssarulle i dem. För att inte tala om kontrollrullen. Eller färgband, men det drabbade väl knappast förarna.


Kassarullen tyckte jag var enkel att byta. Kontrollremsan var värre och färgbandet värst. Förarna fick byta även färgbandet, men det räckte rätt länge så det blev inte så ofta.

M v h
Ingwar

yngrot

jag har inget direkt minne av byte av rullar men lyckades en gång få papperstrassel som jag inte fick fason på ,,,  det gick ju bra att köra ändå,, ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2009, 22:54:15 PM
jag har inget direkt minne av byte av rullar men lyckades en gång få papperstrassel som jag inte fick fason på ,,,  det gick ju bra att köra ändå,, ;D

Jojo, byte av kontrollremsa med växande kö utanför fordonet, då gällde det att ta det kallt..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 november 2009, 22:57:43 PM
Jojo, byte av kontrollremsa med växande kö utanför fordonet, då gällde det att ta det kallt..

Papperstrassel i den vanliga kvittorullen var inte mycket bättre. Eftersom vi hade dessa mackapärer på Trafikrestauranger också har jag en del erfarenhet av att fixa till dem. Jag höll på två timmar en gång att rensa undan söndertrasad kvittorulle. Får väl vara glad då att det var i kontorsmiljö och alltså inga väntande och stampande kunder som såg på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

nej det var ju inte så kul men som tur var hände det inte så ofta... då blev det lite gratisåkande...En fördel med ERG "hajen" är ju att det är lätt att byta rulle samt lätt fixa trassel... men det är väl oxå den enda..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D

Minns en dag sommaren-72 när jag var utan Almex (trasig, brist el dyl) på linje 723 och jag hade satt upp en handtextad skylt "Nolltaxa" ovanför motorhuven. Biljettkontrollen kom på vid Fittja Värdhus och de blev inte glada......

Gunnar

Göran Westman

Biljettrullen? Det var bara att vända biljettrullen bakfram så gick allt bra. Hälsningar från en som använt ALMEX maskiner från 1962 och aldrig haft något problem

Cero

Citat från: yngrot skrivet 23 november 2009, 23:46:26 PM
En sån  har jag använt i början på min karriär  gick förvånansvärt smidigt att använda... Dagens biljettmaskiner är krångligare ....

Det mesta är väl krångligare nuförtiden? Jag tillhör definitivt de som ser fördelar med ny teknik men den ska hjälpa människan inte stjälpa. Tänk bara vad enkelt det var att titta på TV när man var liten. En tv, en antennsladd, två kanaler. Numera ser det ju ut som en mindre datorhall bakom TV:n och trots att du har 50 kanaler kan du bara titta på en i taget och givetvis sänds favoritmatchen på den 51:a kanalen som du inte har behörighet till. Så varför skulle biljettmaskiner vara enklare nu än förr? ;D

Dessutom fanns en extra finess förr; det gick att köpa biljett på bussen! 8)