CF eller BF

Startat av S Svensson, 02 november 2009, 11:31:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Några intressanta bilder och personer som tycker om CF. Men SJ tyckte tydligen inte detta och beställde BF7659 från ASJ/SKV istället. CF:ar har nämligen viss rostbenägenhet.

Sedan så gick vi igenom karossnummer av BF76 från SKV. Inblandade flera personer. Bertil J i Billesholm skrev ut sina anteckningar sedan fick jag anteckningar från Ulf S i Kalmar. Bengt H i Värnamo är även inblandad liksom Lasse Ö.

0396-0411 SKV 4626-4641
          412               4644
          413               4643
          414               4642
0415-0445       4645-4675
        0446               4679
0447-0510       4680-4743
Intressant om dessa nummer är riktiga. Kan nummerskyltar ha kastats om .
Sedan är frågan vilka karossnummer som finns bakom 4676-4678.Kan dessa ha beställts av SJ Biltrafik också. Bertil J visste inte detta. Bertil hade nog tyckt om Bussnack med foton. Bertil fotogreferade ofta bussar när han var ute med bil och husvagn.

Tribben

Visst var det många SKV i trafik hos SJ. det man kan nog säga rent allmänt att Scania CF och BF motorer och drivlina var så gott som odödliga utan det var ofta karossen och ram som gav vika.

Björn Forslund

Nja, SKV:s alu-karosser är väldigt bra och består nästan enbart av väl hopfogat aluminium och glasfiberarmerad plast. Stål finns  i större omfattning endast i vindruteramen och kollisionskyddet under vindrutan.  SKV-karossen överlever resten av fordonet med hästlängder.

lycbr


Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.

Staffan Sävenfjord

Citat från: lycbr skrivet 02 november 2009, 18:39:25 PM

Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.

O882 är Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross och fick nummer 0385. Nytt regnummer blev AHN082.
Bussen är kvar i fordonsregistret men avställd sedan 12 oktober 1983, registrerad på en privatperson i Falköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lycbr

OK, bussen finns kvar..!? Vilken årsmodell var det..? Har den gått i Gbg hela tiden?

Peter Öden

Hej !

Årsmodellen är 1966  !

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 02 november 2009, 18:39:25 PM

Här är en... vet någon något om den..!? Kortet är taget 1968-69.

Är inte denna väldigt lik 0001?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 november 2009, 00:12:57 AM
Är inte denna väldigt lik 0001?

Jovisst. Vissa detaljer skiljer dock, t ex hörnrutorna vid respektive vindruta. På 0001 (och andra "mopeder") är det flata, snedställda rutor och på Scania är de välvda.

M v h
Ingwar

erik t

001 är lite längre och tankröret sitter längre bak på den med..

Mvh Erik

Niklas Bygdestam

Hur är det med inredningen? Jag tycker i alla fall det ser ut som om den här bussen har samma stolar som 0001
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

erik t

Jo det är sätena med höga ryggen i båda, jag har några säten i min 0001 som ska kläs om i vinter..

Niklas Bygdestam

Citat från: erik t skrivet 03 november 2009, 14:34:14 PM
Jo det är sätena med höga ryggen i båda, jag har några säten i min 0001 som ska kläs om i vinter..

Går det att få tag på originalklädsel till 0001?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

erik t

Jag har originaltyget men letar mera som är likt till framtidens behov..

lycbr