GDG Konferensbussar

Startat av Lars Ödlund, 02 oktober 2009, 10:36:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Hej!

Efterlyser bilder på dessa i ursprungligt utförande (design), gärna från andra vinklar också än standardvinkel 1a ;D

Staffan har ju visat bilder på den som fanns utställd i Jönköping 1986 men där syns "bara" fronten och lite av sidan..

Var de designade på samma sätt som övriga? typ som 2479 här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26770.msg194063;topicseen#msg194063

Själv har jag tyvärr bara modernare bilder i de utföranden som bussarna fick efter 1990.

Staffan Sävenfjord

Har du inventarienummer och/eller regnummer på bussarna i fråga så kan jag se vad jag kan hitta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 11:24:30 AM
CPZ941, FWO150, FXM340, MNF023, MND243, MNN153, ODM353,
2593-95, 2679-81, 2982

De tyska 2677, 2678, 2781, 2981 är också möjliga

Hittade denna:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Jag har även sett GDG 2983/ODM353/Swebus 0529 i den vita konferensbussdesignen. Observationen är från 1993, då som Swebus.

Hälsningar
Sven

Ove Bojarp

Jag har en notering på FXM 340 (fast då i Swebus-märkning) med de
gyllne ränderna nertill på karossidan.

Ove Bojarp

Hur är GDG:s bussar utformade som blir executive bussar?
De jag har sett har för det mesta ingen dörr mellan axlarna,
och det är sällan annat än just Van Hool-karosser.
Men här norrut är det ju ingen större turistström med
buss, så jag kan ju ha missat något annat karosseri med
executive/Conference beteckning.

Björn Forslund

Konferensbussarna hade ju speciell inredning och faciliteter för just konferenser ombord, dvs relativt få platser, soffgrupp och stort bord. Dessutom möjlighet att koppla in diverse AV-prylar.

Sven W

Hej igen

Lars skrev: "ODM353 bör vara fd 2982/0529, denna var syster med 2983/3317".

Det måste väl vara tvärtom. 2983 blev 0529. 2982 fanns inte med vid omnumreringen till Swebus.

/Sven


j-a

Bidrar med 2 stycken jag också :)

GDG 2595 vid Tandådalen (Sälen) våren 1987
GDG 2680 i Örebro i april 1990

j-a

Hittade en till en av tyskbussarna i Geiranger i norge sommaren 1986,men det är något med reg nr som inte stämmer på det scannade fotot ser det ut som det står KS UU 905 på reg skylten.Men det är iallafall 2677 eller 2678,kan det vara någon tillfällig skylt för bussen såg alldeles ny ut vid fototillfället??

Har för mig de var lik övriga vanhooler i bakpartiet,förutom en svart skylt även där

S Svensson

#10
Har tidigare sammanställt uppgifter om konferensbussar mm angående GDG.

Tyska bussar
Swebus  GDG regnr  vH
421        2677 K-JW496    360/13106  
422        2678 K-AJ4685   360/13107
3317      2982 K-AW2982  360/21211
Sedan stämmer säkert uppgifterna om de svenska.

387       2593  CPZ941            11913 plac 86 Göteborg
388       2594  FWO150           11911 plac 86 Göteborg
389       2595  FXM340           11912 plac 76  Älvsjö

Det finns broschyrer om dessa. Har även haft en på tyska med bild på de tyska. Dessa var lika de svenska till utseendet. Texten stod dock "GLOBUS CONTINENTBUS". Som jag tidigare skrev så kom de tyska till Göteborg på slutet av deras användning. Alla andra bussar var ommålade till Swebus färg. Då några år efter såg jag några tyska bussar. Troligen såldes dessa vidare. Det fanns även några udda färgsättning av de i Göteborg. En kort tid hade de fått vit färg men inga guldlinjer nedtill.
Hur var det nu. Körde inte Ulf F en av ovan?
3317/2982 omplacerades från Tyskland till Älvsjö med svenskt regnr enligt vad som sagts tidigare i tråden.

j-a

Ja dessa nr har jag också,du har inga ideer var det här  KS UU905 kan vara då? (kan vara 995 också det syns dåligt på fotot,men det är iallafall inget av dessa?? )

Ulf Fernestad

Hej Lars.
konferensarna såg ut som vilken annan 360 inom GDG, lackade på samma sätt, bakruta, dörr bak, toa bak det som skildes var det svarta som du nämde i ett inlägg. Den enda av dessa som som var annorlunda var 2593, den hade mittdörr, ingen bakruta samt att den hade 20 vanliga stolar fram (inga läderstolar), den var med andra ord uppbyggd som 2600 som fanns hos Nymans
// Fernestad

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 02 oktober 2009, 21:39:29 PM
Ja dessa nr har jag också,du har inga ideer var det här  KS UU905 kan vara då? (kan vara 995 också det syns dåligt på fotot,men det är iallafall inget av dessa?? )

Först tänker på på att någon av de två tyska kan vara omregistrerad. Men KS-UU är väl Köln även de?
Svebus 450/GDG2781 hade regnr K-AJ7793 och var troligen en vH 360.

Nu har jag själv sett bussar i GDG färg eller vita bussar som ägdes av andra. Mycket möjligt att buss på bild är en inhyrd buss. Som bekant övergick GDG från van Hool till Neoplan. Det fanns sådana vitfärgade med 2+1 inredning.Kom ca 1989 i mars. GDG hade enbart en sådan själv. Dessutom anskaffades en Neoplan till trafik från 1 april 1990. Dessa fick Swebusnummer 3308 resp 3307. Jag har ibland växlat dessa nr men hoppas jag inte gjort detta nu. Alltså är det möjligt att en buss ytterligare funnits i tyskland.
För de personer som inte har tillgång till Bussnytt eller Färdskrivaren (äldre nr) så skall jag påpeka att 3317 hade regnr PAR989.
Sedan skall jag tillägga att Swebus hade ytterligare en konferensbuss i Älvsjö. En av Interbus,Göteborg AB bussar flyttades i samband med att Swebus tog över Interbus, till Älvsjö. Denna hade dörr 1-1-0. Dessutom har funnits konferensbussar av typ 2593 i Neoplanutförande.
Observera att 1985 leverans av van Hool till GDG inte hade bakruta. Men konferenserna hade bakruta.

BenS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2009, 15:12:19 PM
Några bilder på dessa fd GDG konferensbussar i senare Swebusdesign






Wasatrafik i Borlänge lackade den här blå.