Lite gammalt

Startat av Viking, 18 september 2009, 17:16:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Fast lika nyscannat.

Dessa hittades i Vaxholm på Eriksö båtklubbs område 1984.







//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niklas Bygdestam

Synd både på Büssing och Scania CR 76 att bli i detta skick

Fast på den tiden var det naturligtvis ingen som såg ett framtida kulturvärde i dessa busstyper
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Viking

Men det var det några som gjorde med denna, fast det gick åt pipan ändå...


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Peter Öden

Hej !

CR 76:an med inv.nr 1 är fd. Gävle Lokaltrafik !!

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Citat från: Viking skrivet 18 september 2009, 17:49:47 PM
Men det var det några som gjorde med denna, fast det gick åt pipan ändå...



Trevligt! Synd bara att den inte finns kvar. Var 4211 privatägd vid fototillfället?

/Peter

Viking

Jo den ägdes av Lidingö Omnibusförening (eller någon av dess medlemmar).
De samlade på sig en hel del bussar på mitten av åttiotalet men försvann sedan.
De hade minst en Büssing till, en H81, det stod även LoB på 5453 ett tag och jag har för mig att de hade en eller två av Lidingö CR76 or samt någon H41 eller H42.
Tror även de hade någon av de första H59orna (som ju var placerade på Lidingö)

Här är förövrigt deras vagn 28


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

christian berg

Hej,

hittade ett gammalt papper från denna Lidingöförening som verkade en kort tid 1984. De bussar de hade var H23 5428 (nu på spårvägsmuseum), H32 4149 och 4211 (4149 finns kvar i CBR, men lär vara skrotad, diskuterades tidigare här på forumet), H41 4558 (i Lidingöfärger, finns ju kvar också) samt H63 7928.

H32-an på bilden från Vaxholm 4100 fanns sedan grönmålad i närheten av Bromma flygplats, men finns ej kvar registrerad. Tyvärr verkar ju den gamla flygbussen 4008 nu också vara skrotad.

Hälsningar
Christian B

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 21 september 2009, 22:05:51 PM
Hej,

hittade ett gammalt papper från denna Lidingöförening som verkade en kort tid 1984. De bussar de hade var H23 5428 (nu på spårvägsmuseum), H32 4149 och 4211 (4149 finns kvar i CBR, men lär vara skrotad, diskuterades tidigare här på forumet), H41 4558 (i Lidingöfärger, finns ju kvar också) samt H63 7928.

H32-an på bilden från Vaxholm 4100 fanns sedan grönmålad i närheten av Bromma flygplats, men finns ej kvar registrerad. Tyvärr verkar ju den gamla flygbussen 4008 nu också vara skrotad.

Hälsningar
Christian B

4008 skars upp, och skrotades hos Häggs bildemontering AB i Bollnäs för drygt ett år sedan, efter många år som husbuss.

/Peter




Viking

Lite fler bilder från Lidingöföreningen, alla är tagna under Teknikhobbydagen 1984. Ett trevligt arrangemang med Ångtåg till Värtan och bussar mellan Tekniska musset och Ropsten (tror det var från Karlaplan till Tekniska musset också).

Christian hade ju en tydlig vagnförteckning också, men jag har svårt att skaka av mig minnet av att de tog hand om en tidig H59 och någon CR 76 också men det kan ha varit så att de var "planer" att göra så.

Här är några bilder till på deras fordon.

//Viking


4211 vid Värtaterminalen


4149 nedanför Kaknästornet, observera LoB märket


5428 också nedanför Kaknästornet, observera även här LoB märket



Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niclas Rosenius



   Det var många gamla fina bilder. 

    Verkligen kul att se.

    //Niclas

jens.h

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 17:21:28 PM
Synd både på Büssing och Scania CR 76 att bli i detta skick

Fast på den tiden var det naturligtvis ingen som såg ett framtida kulturvärde i dessa busstyper

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, Scanian köpte vi senare av ett gäng i Rydbo.
Vi byggde om bussen till en husbuss som vi härjade runt i ett par år, vart den tog vägen sen har jag ingen aning om.
Några bilder från då.  http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1562340747920.2072906.1517382915

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38306.msg279487#msg279487

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 17:21:28 PM
Synd både på Büssing och Scania CR 76 att bli i detta skick

Fast på den tiden var det naturligtvis ingen som såg ett framtida kulturvärde i dessa busstyper
****


Här en som blev "kultur"  :)
H32 4249, Spårvägsmuseet i Stockholm 10 februari 2011.

HJP

Mr H

Synd att "kulturen" fick ett felaktigt SL-märke vid lackningen!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 13 juni 2011, 12:41:07 PM
Synd att "kulturen" fick ett felaktigt SL-märke vid lackningen!

Mr H
****
"Lapri!", skulle Karl XII ha sagt om en sådan bagatell.
Bussen finns kvar. Det är väl huvudsaken.

HJP

Peter Rost

4249 ska in på verkstad för översyn. (om den inte redan är där) Med lite tur kanske vi får se en Büssing på stadens gator igen, om kanske något år. :)

/Peter