Büssing SL typ H26

Startat av Björn Forslund, 09 augusti 2009, 19:55:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Ja, de gick mycket på 62:an som nya. Men sedan kom ju H31:orna, blev H26 bofasta på någon annan linje då, eller fick de rycka in lite här o där?
Beträffande framaxlarna hade väl H25, H26 o H27 smal spårvidd?

Mr H

Jag har för mig att det bara var H25 och H26 som hade "smalspår". Hatades av förarna, speciellt "trottoarglidarna", som körde in i räcken och allt möjligt! Det skäl till "smalspåren" som HJP beskrivit ovan är också det som jag hört. 

Mr H

Björn Forslund

Men nog tycker jag att det ser ut (på bilder) som om H27 är smalare än H32 iaf? Kanske tillät de noggranna tyska myndighterna bara en stegvis förändring av spårvidden?

Niklas Bygdestam

Det byggdes ingen kort Büssing som var högerstyrd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 12:50:01 PM
Det byggdes ingen kort Büssing som var högerstyrd?
****
Dessa Büssing-modeller kom i vänstertrafiken, och bör ha varit högerstyrda då. Vid högertrafikombyggnaden, blev de vänsterstyrda, liksom alla andra bussar.

HJP

Peter Rost

Hittade mer info:

5534-35:Sålda till Halmstad Lokaltrafik 1972.
5536:1972 Sept-nov anmäld som avställd. 1973 såld Trollhättans Trafik AB.
5537:Såld till Halmstads Lokaltrafik 1972
5538:Såld till OK trafikskola 25/10 1971.
5539-40:Sålda till Halmstad Lokaltrafik 1972, för användning som reservdelslager.
5541:Anmäld som avställd sept-nov 1972.Såld till Trollhättans Trafik 1973.
5542:Såld Mobergs trafikskola 9/7 1971.
5543:Såld Mobergs trafikskola 8/2 1971.