Büssing SL typ H26

Startat av Björn Forslund, 09 augusti 2009, 19:55:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Någon som vet mera om bakgrunden till att SS på sin tid köpte de tio korta Büssingarna som fick littera H26?
De huserade ju mest på 62:an, var avsikten att de skulle rulla på "lugna" linjer med relativt få trafikanter, eller ville man ha en smidigare buss på trånga gator?
Någon som vet när de togs ur trafik, (tidigt 70-tal) och vart de gick? Några hamnade väl i Halmstad, medan åtminstone en blev bilskolebuss. Gick H26 i trafik i andra städer efter Stockholm, eller blev de enbart reservdelsobjekt till sina större systrar?

/Björn

Peter Rost

#1
Här några noteringar ang H26:

Halmstad: 5534-35, 5537, 5539-40.

Trollhättan: 5536, 5541.

Mobergstrafikskola Sthlm: 5542-43

Ok trafikskola Sthlm: 5538.

/Peter

Fredrik Klint

Jag har slop-noteringarna:

1971: 5538, 5542, 5543
1972: 5534, 5535, 5537, 5539, 5540
1973: 5536, 5541

Även om bussarna levde vidare har jag inga uppgifter om att de fick nytt reg-nr hos SL. Men 5536 och 5541 bör ju nästan ha fått det.

Greger Larsson

Fyra av bussarna verkar ha tilldelats nya reg nr men om de i praktiken användes är väl osäkert:

A75535 - GMG033
A75536 - DLM256
A75537 - BUW507
A75541 - DBD631

I en gammal SL-lista som jag har anges alla H26 som skrotade - utom just 5536 och 5541 som såldes till Trollhättan. De verkar dock inte ha använts där utan blev förmodligen reservdelsbussar till de tidigare köpta H25:orna.

Mr H



Varför SS köpte H26 är en intressant fråga...som jag inte har något svar på!
I mina gömmor hittade jag denna bild på två f.d SL H26 nr 5535 och 5537 samt H25 5525 efter ankomst till Halmstads stadstrafik. Här är vagnarna uppställda utanför vagnhallen en sommar som jag tyvärr inte har antecknat men som bör vara lika med försäljningsåret.

Mr H

Mr H



Hittade även en bild på två f.d SL H25 omlackade på garageplan i Halmstad.
Undrar om H26:orna verkligen kom att rulla i Halmstad?

Mr H

Viking

Oj häftigt, tack för att du visar dessa fina bilder

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mr H

Tack, roligt med uppskattning!
Apropå H26 så kommer jag att tänka på en händelse som jag kanske berättat här tidigare.
H33-dubbeldäckaren som jag åkte med på 54:an fick vagnfel och skulle bytas in vid Fridhemsplan. Den var ganska så välbesatt. Bytesvagnen vid Fridhemsplan var...en H26! Den blev knökfull och fick lämna folk kvar.
Tänk att köra H26 på ordinarietur på 54:an! Föraren vädrade också sina åsikter om detta klart och tydligt via radion till YTC! "Skojar ni" sa han bland annat.

Mr H

Peter Rost

Var det egentligen någon större skillnad mellan H26-27, och H32:orna, vad gäller antalet passagerare? Själv har jag en del vaga åkminnen av H26-27.

/Peter

Leif D

;-)

HJP

Citat från: Peter Rost skrivet 10 augusti 2009, 20:56:41 PM
Var det egentligen någon större skillnad mellan H26-27, och H32:orna, vad gäller antalet passagerare? Själv har jag en del vaga åkminnen av H26-27.

/Peter
****
H25  Sittande 34         Stående 36        Totalt 70
H26              31                     33                 64
H27              36 (34)              35 (39)           71 (73)*
H32              37                     37                 74

H31              77 [70]              00 [4]            77 [74]**
H33              71                    14                  85

*Olika nummerserier. Det skiljer två stolar.
**Hakparentes = högertrafikutförande.

HJP

Peter Rost

Citat från: HJP skrivet 11 augusti 2009, 07:59:20 AM
****
H25  Sittande 34         Stående 36        Totalt 70
H26              31                     33                 64
H27              36 (34)              35 (39)           71 (73)*
H32              37                     37                 74

H31              77 [70]              00 [4]            77 [74]**
H33              71                    14                  85

*Olika nummerserier. Det skiljer två stolar.
**Hakparentes = högertrafikutförande.

HJP


Tack för svar!

/Peter

Björn Forslund

Dags att aktualisera tråden om H26?

Minns någon om dessa hade något smek- eller öknamn? De var ju lite kortare i rocken, så något fyndigt borde ju ha hittats på bland förarna?

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2009, 21:50:27 PM
Dags att aktualisera tråden om H26?

Minns någon om dessa hade något smek- eller öknamn? De var ju lite kortare i rocken, så något fyndigt borde ju ha hittats på bland förarna?
****
Något smek-, eller öknamn känner jag inte till, däremot var de smalare mellan framhjulen. Enligt uppgift, skulle det bero på någon tysk bestämmelse, som sade att hjulen inte fick sticka ut från karossen, vid fullt rattutslag (någon som vet säkert?). Det ställde till bekymmer på vintern, när det byggdes upp is vid hållplatserna. Man tog gärna trotoarkanten till hjälp vid bromsning. Karossen hamnade då någon dm in över trottoaren, och det var åtskilliga hattar, paraplyer och annat, som kom farligt nära backspeglarna.
Kul att du vill hålla liv i tråden. Finns det fler bilder där ute, månne?

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2009, 23:09:24 PM


Varför SS köpte H26 är en intressant fråga...som jag inte har något svar på!
I mina gömmor hittade jag denna bild på två f.d SL H26 nr 5535 och 5537 samt H25 5525 efter ankomst till Halmstads stadstrafik. Här är vagnarna uppställda utanför vagnhallen en sommar som jag tyvärr inte har antecknat men som bör vara lika med försäljningsåret.

Mr H

Enl en uppgift i Spårväg&Buss ville man testa busstypen på linjer med framkomlighetsproblem.

/Gunnar