SLs experimentverkstad....

Startat av Viking, 03 juli 2009, 22:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Kvarne
Frid över dess minne, Mitt minne var ifrån 86 då jag gjorde en sejour på Hornsberg.

Viking

#16
Då har vi rett ut en hel del av dessa. Jag har gjort mog av med det mesta av mina anteckningar men det där med udda front var ju inte helt fel i alla fall... :-) Levererades H2G bussarna i samma sväng som 6469 och 6470 eller var det senare (har för mig att det var senare).

Var det inte så att dessa bussar kom i en senare, kort,  serie av H2:or?. Var det helt enkelt tvunget att beställa minst 10 bussar eller något sådant för att få Volvo(om de nu var de som byggde specialtekniken) att leverera över huvudtaget?


Hittade för övrigt en bild på 6468 och den har ju bevisligen samma utseende som 6470

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Carl W

Citat från: Viking skrivet 06 juli 2009, 07:20:27 AM
Då har vi rett ut en hel del av dessa. Jag har gjort mog av med det mesta av mina anteckningar men det där med udda front var ju inte helt fel i alla fall... :-) Levererades H2G bussarna i samma sväng som 6469 och 6470 eller var det senare (har för mig att det var senare).

Var det inte så att dessa bussar kom i en senare, kort,  serie av H2:or?. Var det helt enkelt tvunget att beställa minst 10 bussar eller något sådant för att få Volvo(om de nu var de som byggde specialtekniken) att leverera över huvudtaget?


Hittade för övrigt en bild på 6468 och den har ju bevisligen samma utseende som 6470

//Viking


Nej. Den har faktiskt inte exakt samma utseende. Det är mer utrymme ovanför och nedanför skyltskåpet på 6470.

Karsten

Citat från: Carl W skrivet 06 juli 2009, 19:29:11 PM
Nej. Den har faktiskt inte exakt samma utseende. Det är mer utrymme ovanför och nedanför skyltskåpet på 6470.

Ja visst är det så? Jag har alltid tyckt 6470 sett smalare och högre ut än 6468 och 6473. Hade inte H22 och H24 i 62XX-serien i Täby den något högre fronten som 6470 har? H3orna med plastfront hade däremot den lägre varianten..


621

Citat från: BD skrivet 04 juli 2009, 05:42:34 AM
Svänghjulsdrifter provades först i Schweiz,tror det var i slutet av 30- eller början av 40-talet, då en buss med endast svänghjulsdrift provades. Vid ändhållplatserna "laddades" svänghjulet med hjälp av en elmotor. Hur kraftöverförningen skedde från svänghjul till hjul känner jag inte till men gissningsvis elektrisk eller möjligen men inte troligt mekanisk.

Systemet som provades på 80-talet hade hydrostatisk kraftöverföring hjul <--> tryckackumulator.


Var det inte svänghjulsbussarna som hade en ljusskylt bakom förarplatsen som lyste när svänghjulet på något sätt var inkopplat? Har ett barndomsminne av en buss där skylten konstant blinkade rätt i ansiktet på ett stackars pensionärspar som hade gjort misstaget att sätta sig på sätet bakom föraren.

Stoppa plågsamma bussförsök!!!  ;D

Viking

Det var nog tryckackumulatorbussarna från Scania som hade den utrustningen.

//Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida