SLs experimentverkstad....

Startat av Viking, 03 juli 2009, 22:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Hittade lite bilder på SLs provbussar från mitten av åttiotalet, tror de är fotograferade någon gång på hösten 1984. Platsen är i alla fall Hornsbergsgaraget.



Här provas det batteridrift


Här provas det hydrauldrift. Vad är skillnaden mellan tryckackumulator och hydrauldrift?


Här provas det svänghjulsdrift


Här provas det något annat än Volvo/Säffle och Scania.... :-) Har även för mig att detta var någon form av normbuss som åkte land och rike runt

Hälsar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Autotransit

Det skulle vara intressant att jämföra de här lite äldre experimenten med de som försigår idag. Gas-, hybrid- och etanolbussar är ju lite modernare i tekniken, men miljötänket är nog lite mer pressat idag med tanke på alla nya lagkrav och regler som duggar tätt.

Byggdes de SL-bussarna tillbaka till diesel igen, eller skrotades de?

/Stellan

Viking

Beträffande skrotning vet jag inte mer än att en av batteribussarna (6998 och 6999) står utanför infarten till Bromma flygplats och jag tror att den andra tillhör spårvägsmuseet. De är för övrigt byggda på ledbusschassier där bara främre halvan användes. Med andra ord inte ombyggda från diesel. Det gäller för övrigt alla de bussar som byggdes, att det var nybyggda med sina speciella drivtekniker. Observera också att karosserna, särskilt i fronten skiljer sig från samtida SL bussar.

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Greger Larsson

Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM




Här provas det hydrauldrift. Vad är skillnaden mellan tryckackumulator och hydrauldrift?


Ingen skillnad alls, det är samma sak. Vid inbromsning komprimeras (hydraul)olja i en ackumulator som sedan används som hjälpkraft vid start och acceleration. Det kom väl t o m att serieleveras några Scania CR112(eller om det var CN..) med tryckackumulator bl a till Västerås. Luleå hade en Volvo/Säffle tryckack men jag minns inte om det var någon form av ytterligare prov från Volvos sida.

Karsten

SL fick väl sedan 1 CR112 (H15T 5475) och 9 B10M (H7T 4372-4380) med tryckack?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM
Hittade lite bilder på SLs provbussar från mitten av åttiotalet, tror de är fotograferade någon gång på hösten 1984. Platsen är i alla fall Hornsbergsgaraget.


Här provas det något annat än Volvo/Säffle och Scania.... :-) Har även för mig att detta var någon form av normbuss som åkte land och rike runt

Hälsar
//Viking

Bilderna är sannolikt tagna den 30 september 1984. SvOf var nämligen där då och tittade på den här utställningen.
Bussen på bilden var nog bara med därför att det var en ny buss för SL med sin eloxerade (och inte lackade) kaross. Den hamnade sedan i Tappström tillsammans med en systervagn och såldes 1991 till Evalds Bussar i Lindome. Bussen på bilden hade SL-nummer 4550 och litt H19. Systervagnen var 4549 LNM 975 och den hamnade så småningom hos Söne Trafik i Lidköping.  

I Modern Stadstrafik (medföljer som bilaga till Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet) har för övrigt funnits två artiklar om dessa bussar (nummer 2 och 3).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

#6
Citat från: Karsten skrivet 03 juli 2009, 23:02:29 PM
SL fick väl sedan 1 CR112 (H15T 5475) och 9 B10M (H7T 4372-4380) med tryckack?

Ja! H7T byggdes om från diesel till tryckack i två etapper, 4373, 4376-80 byggdes om 1990. 4372, 4374, och 4375, ombyggda 1992, och omlitterades till H7.

Fredrik Klint

Rätt Karsten, fast H15T 5475 var en CN112.  ;)

Simon Bertilsson


BD

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 04 juli 2009, 02:21:24 AM
Vad är svänghjulsdrift?

Svänghjulsdrifter provades först i Schweiz,tror det var i slutet av 30- eller början av 40-talet, då en buss med endast svänghjulsdrift provades. Vid ändhållplatserna "laddades" svänghjulet med hjälp av en elmotor. Hur kraftöverförningen skedde från svänghjul till hjul känner jag inte till men gissningsvis elektrisk eller möjligen men inte troligt mekanisk.

Systemet som provades på 80-talet hade hydrostatisk kraftöverföring hjul <--> tryckackumulator.

Danne B.

Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:46:32 PM
Beträffande skrotning vet jag inte mer än att en av batteribussarna (6998 och 6999) står utanför infarten till Bromma flygplats och jag tror att den andra tillhör spårvägsmuseet. De är för övrigt byggda på ledbusschassier där bara främre halvan användes. Med andra ord inte ombyggda från diesel. Det gäller för övrigt alla de bussar som byggdes, att det var nybyggda med sina speciella drivtekniker. Observera också att karosserna, särskilt i fronten skiljer sig från samtida SL bussar.

//Viking

Det är f.d. 6998 (DBY698) som står vid Bromma flyg!

Vad skiljer fronten på 6470 från andra samtida svartnosar?

//Danne

Fredrik Klint

Endast H2S (sedemera H2) 6469 hade speciell front eller rättare sagt en speciell front för att vara en SL-buss. En mängd SJ-bussar hade den här typen av Säfflefront.
Beträffande H2T 6470 så fanns det flera H2:or med denna svartfront/plastfront; 6467, 6468 och 6473 samt gasvagnarna H2G 6471 och 6472. Men dessa blev ju en klar minoritet jämfört med övriga H2:or som hade den äldre fronten. Men det var inget speciellt med fronten på just 6470.

Fredrik Klint

Citat från: Viking skrivet 03 juli 2009, 22:25:57 PM

Här provas det svänghjulsdrift

Observera avvikande målning på 6469; Vitt tak, endast en röd rand ovanför fönstren. Denna målning fanns även på H20A 5382 samt H22 6256-57, någon form av experiment verkar det som men inga fler hade det vad jag vet.

groenis

Det Lilla jag kommer ihåg är att tryckackumulatorn lät som en brunstig säl vid start,
och att passagerarna kunde titta på en stapel som visade trycket vid broms och start.
Batteribussarna där fick en av dem en 2,3liters SAAB motor för laddning osäker på om båda fick det,
Minnet sviktar men de stod länge i verkstadshangaren på Hornsberg och samlade damm medans man gjorde utvärdering om dem

Kvarne

Citat från: Danne B. skrivet 04 juli 2009, 09:23:11 AM
Det är f.d. 6998 (DBY698) som står vid Bromma flyg!

Vad skiljer fronten på 6470 från andra samtida svartnosar?

//Danne

Stod...den är borta sedan ett tag....återfinns hos Volvo Truck Center i Kungens Kurva....

Både 6998 & 6999 togs över av en privatperson efter att Spårvägsmuseet gjorde sig av med dem. Denne privatperson sålde sedan både 98an & 99an.
Vart 6999 har tagit vägen vet jag inte, men 6998 finns alltså kvar i Stockholm. Dock är den ombyggd till såkallad Partybuss.

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep