Katrineholm

Startat av Kent Skoog, 05 februari 2009, 17:26:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Den är värd en repris. Varför byggde man på det här viset och byggdes många bussar av den här sorten?

mvh Stefan P

Mattias

Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 16:10:37 PM
Hej 

Den är värd en repris. Varför byggde man på det här viset och byggdes många bussar av den här sorten?

mvh Stefan P

Hej.

Hur menar du "byggde man på det här viset"?

Modellen, Scania CR 110 L tillverkades i totalt 231 exemplar.
Mer om CR 110 och övriga "Scania´s CR modeller" finns att läsa om på min sida.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Stefan P

Hej 

Jag menar med hel framruta och liten destnintions skylt har nämligen aldrig sett det förut?

mvh Stefan P

Mattias

Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2009, 18:56:42 PM
Hej 

Jag menar med hel framruta och liten destnintions skylt har nämligen aldrig sett det förut?

mvh Stefan P

Syftet med hög vindruta är att ge passagerare en bättre framåtsikt då CR 110 L är en ren linje och landsbygdsbuss, med tex bagageutrymme under golvet, och med samtliga säten placerade framåt. Behovet av ett skyltskåp av större storlek var inte primärt för de företag som valde denna variant med hög frontruta. CR 110 L kunde alltså specificeras med antingen denna vindruta alternativt två delade, lägre rutor med större skyltskåp och sämre framåtsikt för passagerarna som följd, som hos övriga CR modeller.
Hur många CR 110 L med denna odelade, högre frontruta som tillverkades är oklart.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Ola Almquist

Norrköpings Kommunala Affärsverk/Kolmårdens Omnibustrafik hade fem stycken som användes för beställningstrafik. Dessa blev kortlivade, var av årsmodell 1970 och såldes 1975 till Skolstyrelsen. Leif D har bilder på ett par, finns även på Svensk Busshistoria.

M.v.h.
Ola

dajo

Fått några mera uppgifter om dessa sköna bussar av Tommy S ?

Ola Almquist

Citat från: NHK skrivet 09 februari 2009, 20:17:53 PM
AOM 320 är ju även den en gammal TGOJ-buss

Någon som har TGOJ:s inventarienummer (och D-nummer) på denna?

Tack på förhand!
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 15 februari 2009, 19:03:05 PM
Någon som har TGOJ:s inventarienummer (och D-nummer) på denna?

Tack på förhand!
Ola

TGOJ 13, D 920.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)