Katrineholm 1982 (?)

Startat av Viking, 03 februari 2009, 07:20:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Hej!

Här kommer lite bilder från Katrineholm, ev visade tidigare.
Har inte riktigt koll på när de är tagna (som vanligt) men tror att t ex Staffan som var med på samma utfärd kan hjälpa till med det.






Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Björn Forslund

Trevligt att skåda!
Ang den översta bilden, hur vanligt var det med bokstäverna "Scania-Vabis" i fronten på en CR76? Det brukade väl vara symbolen bara? Eller är bussen customiserad lokalt?

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 februari 2009, 08:45:29 AM
Trevligt att skåda!
Ang den översta bilden, hur vanligt var det med bokstäverna "Scania-Vabis" i fronten på en CR76? Det brukade väl vara symbolen bara? Eller är bussen customiserad lokalt?
Scania-Vabis-texten är original på denna buss. Det var några CR76 hos Nyköpings Omnibustrafik (Ivan Thor) som var
nylevererade med denna text 1967. Har nog inte förekommit på någon annan CR76-leverans.

AL

Nu vet jag inte tillverkningsordningen på just dessa CR76:or till Nyköping, (för det är väl en f d Nyköpingsvagn som placerats i Katrineholm? Eskilstuna hade väl f ö dörrar 2-2-0 på sina!), men kan det ha varit ett "emblem" som placerades innan man på Scania bestämde sig för att använda jubileumsvarianten? 

Viking

En bild till från samma utfärd...



Även här är jag tacksam för Staffans, eller annans hjälp med dateringen.

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Janne Rickman

Jag fick ett mail från Tommy Silo som vill få följande information inlagd.

Bilderna böra vara tagna hösten 1983 eller våren 1984. I Katrineholm tillkom nämligen linje 3 vid tidabellsskiftet 1983, då linjesystemet gjordes om. Vagn 700 går på första bilden på linje 3, och vagnarna 700 och 701 ersattes av nylevererade Scania 112:or under 1984 (vagnarna 703 och 704).

Vagnarna 700 och 701 kom ursprungligen från Nyköpings omnibustrafik och hade hamnat i Katrineholm via en sejour hos Eskilstuna omnibustrafik. Det var ju Wallenberg som ägde både NOT, KOT och EOT vid den tiden. Senare gick alla dessa upp i SLT.

Vagn 112 kom ursprungligen från EOT. Denna buss var ett riktigt måndagsexemplar som ofta krånglade vill jag minnas.

Vagn 782 körde jag mycket, på slutet (1993-94) var det nästan bara jag som körde den. (Det var ingen annan som ville ha den...). 5-växlad manuell låda, Scania BR116. Har ett minne av att jag en helg körde den på SL-linje 786, som vi körde vissa turer på på den tiden. Var 5:e söndag körde jag den linjen, och då var det en passagerare vid ett tillfälle som yttrade: "Det kunde jag väl förstå att det var du som körde idag, när det var den här gamla bussen..."

Vagn 570 var en av de på Scania CR111MF som byggdes. Den hade Wilson-låda och användes som reservvagn på stadstrafiken, men gick också i landsortstrafiken som här på linje 91 mot Nyköping. Dock var den föga bekväm att åka i med blåa galonsäten på den relativt långa linjen, men på den tiden var det inte så noga hur bussarna sattes ut. Linje 91 döptes om till 65 när lågtrafiken införds i Eskilstuna, och linjenumren i 90-serien reserverades för detta.

Finns det fler bilder från den resa mottages dessa tacksamt...

/TS


/Janne

Viking

Hej Tommy!

Kul att höra av dig, det var länge sedan. Hur går det med dina skrikiga gardiner... ;)

Här är en bild till från resan


Inte helt säker på att denna är tagen just vid samma tillfälle, men jag tror det i alla fall

Har ett antal bilder till hemmavid som scannats in, bland annat på en vagn från Julitatrafiken. Jag har för mig att du jobbade där några år.

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 04 februari 2009, 10:22:40 AM
En bild till från samma utfärd...



Även här är jag tacksam för Staffans, eller annans hjälp med dateringen.

Jag har inga noteringar om denna utflykt. I maj 1984 var vi i Högsjö, men jag har inget minne av att vi stannade till i Katrineholm. Och jag har inga foton från det i så fall. Så jag får nog passa på frågan om när det var.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viking

Ok, Jag har för mig att du var med, men jag kanske minns fel.
Vi åkte i en liten Wasatrafikbuss och Ulf "Kalmar" var med. Återkommer med fler bilder.
Kan i och för sig ha varit i spårvägssällskapets regi. Vi var på Scania också.

Hälsar
//Viking



Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 04 februari 2009, 15:28:27 PM
Ok, Jag har för mig att du var med, men jag kanske minns fel.
Vi åkte i en liten Wasatrafikbuss och Ulf "Kalmar" var med. Återkommer med fler bilder.
Kan i och för sig ha varit i spårvägssällskapets regi. Vi var på Scania också.

Hälsar
//Viking




Nä, den resan var jag inte med på och jag tror inte heller det var en SvOf-resa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Silo

Kommentarer till Scania-V bis emblemet:

Det var i Katrineholm bara vagn 700 som hade denna text, systervagnen 701 hade det vanliga emblemet såvitt jag kan minnas. Bokstaven A i Vabis har jag aldrig sett sitta på plats, den måste fallit av i ett tidigt skede.
/TS

Viking

En liten bild till från Katrineholm


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Silo

Verkar var någon av vagnarna i serien 730 - 735. Värdelösa att ha på linjen utan bakdörr och barnvagnsplats...
/TS

Silo

Tillägg: Vagn 730 köptes senare av Värmbols GoIF.
/TS

Viking

Bortsett från användbarheten...  väldans snygga fordon

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida