Från min skokartong del 344: Borås Lokaltrafik 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 januari 2009, 16:55:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2009, 22:55:07 PM
De som såldes till Halmstad försvann 1986 och de andra torde väl ha försvunnit i samma veva. Så de blev alltså bara 9 år i Borås. En rätt kort tid för en busskarriär i Borås, men det var mycket bekymmer med de här Säffle-bussarna. Bland annat var det svårt att få dem täta, vilket ju inte är så bra i Borås som är landets regnigaste stad. Då är det ju bättre med Halmstad som bara är Sveriges näst regnigaste.  ::)

Det var första gången jag hört från en boråsare att staden i fråga är Sveriges regnigaste.  ;) Jag åkte för övrigt omkring 1998 med Eksjö Buss då nya Carrusar och dessa regnade det också in i...

Apropå röda destinationsrullar:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18433.0

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 23:06:07 PM
Det var första gången jag hört från en boråsare att staden i fråga är Sveriges regnigaste.  ;) Jag åkte för övrigt omkring 1998 med Eksjö Buss då nya Carrusar och dessa regnade det också in i...

M.v.h.
Ola

Jo, vi brukar ju inte sprida det. Men statistiken visar att Borås är den svenska stad som har största nederbörden per år. Men räknat i soltimmar så slår Borås till och med Karlstad. Så det innebär alltså att det inte regnar fler minuter per år än på andra håll men när regnet kommer så blir det lite mer. Skall rätt vara rätt så är det nederbördsrikaste stad. Även om det allra mesta kommer som regn så är det ju en del snö i den siffran också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Röda dest.rullar fanns också hos Valbo Omnibus AB, Valbo (utanför Gävle). De flesta bussar som levererades under 1950- och 1960-talen hade sådana dest.rullar.

yngrot

Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 22:32:52 PM
Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.

Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?

M.v.h.
Ola





Dessa bussar var som Staffan skrev inte bra och på vintern var de iskalla det drog kallt lite överallt framme hos föraren det gjordes tätningsförsök i vindrutestolparna då blev det lite bättre. Det bästa blev som bekant när Wiima kom.. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Mycket trevligt Staffan! Alltid kul med gamla bilder på min nuvarande hemstad.

Buréns Hembageri, är det där Café Viskan ligger idag? Försöker bara bli klok på orienteringen här. Södra Strandgatan fanns när jag flyttade hit, men är nu Sandwalls Plats.

Kommer bussarna från Lilla Brogatan eller kommer de rakt bakifrån på gatan som jag just nu inte minns namnet på? Västerlånggatan borde det väl vara?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 januari 2009, 22:35:02 PM
Mycket trevligt Staffan! Alltid kul med gamla bilder på min nuvarande hemstad.

Buréns Hembageri, är det där Café Viskan ligger idag? Försöker bara bli klok på orienteringen här. Södra Strandgatan fanns när jag flyttade hit, men är nu Sandwalls Plats.

Kommer bussarna från Lilla Brogatan eller kommer de rakt bakifrån på gatan som jag just nu inte minns namnet på? Västerlånggatan borde det väl vara?

Bussarna på linje 2 och 9 bör ha kört Västerlånggatan från Yxhammarsgatan. Den var dubbelriktad på den tiden. Men det lär också ha funnits linjer från Lilla Brogatan, som svängde höger vid Åhléns och kom in på Västerlånggatan. Som jag skrivit förut torde det ha varit en tillfällig linjeomläggning på grund av att Allégatan var avstängd.
Vad som ligger i dag i det hörnet är jag inte helt säker på, men det är nog Café Viskan. På samma hus som Bjuréns ligger kan du se en skylt för en skomakare, nyckelbar m m. Denna finns kvar på samma plats i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2009, 23:05:45 PM
Bussarna på linje 2 och 9 bör ha kört Västerlånggatan från Yxhammarsgatan. Den var dubbelriktad på den tiden. Men det lär också ha funnits linjer från Lilla Brogatan, som svängde höger vid Åhléns och kom in på Västerlånggatan. Som jag skrivit förut torde det ha varit en tillfällig linjeomläggning på grund av att Allégatan var avstängd.
Vad som ligger i dag i det hörnet är jag inte helt säker på, men det är nog Café Viskan. På samma hus som Bjuréns ligger kan du se en skylt för en skomakare, nyckelbar m m. Denna finns kvar på samma plats i dag.
Det var en mycket bättre alternativ resväg än vad man kan erbjuda BL idag från kommunens sida. Idag är det ju bara Kungsleden eller Sven Ericsonsgatan som kan nyttjas vid avstängning av innerstan och nu försvinner snart Torggatan med som framfartsmöjlig gata.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 januari 2009, 23:46:52 PM
Det var en mycket bättre alternativ resväg än vad man kan erbjuda BL idag från kommunens sida. Idag är det ju bara Kungsleden eller Sven Ericsonsgatan som kan nyttjas vid avstängning av innerstan och nu försvinner snart Torggatan med som framfartsmöjlig gata.

Jag tror inte att bussförarna upplevde Västerlånggatan som ett bra alternativ. Det var mer trångt där än vad det är på Lilla Brogatan i dag. Sven Ericsonsgatan gick att använda redan 1988 men det var bilparkering på ena sidan och med samma bredd som i dag blev det trångt för bussarna att köra den vägen. På Torggatan gick bussar på 1950-talet och de fortsatte sedan via Österlånggatan (nuvarande gågata) till Södra torget. Redan på den tiden var det trångt. Sedan dess har väl Torggatan, i varje fall inte mellan Viskan och Västerlånggatan, överhuvudtaget använts av bussar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2009, 16:17:46 PM
Jag tror inte att bussförarna upplevde Västerlånggatan som ett bra alternativ. Det var mer trångt där än vad det är på Lilla Brogatan i dag. Sven Ericsonsgatan gick att använda redan 1988 men det var bilparkering på ena sidan och med samma bredd som i dag blev det trångt för bussarna att köra den vägen. På Torggatan gick bussar på 1950-talet och de fortsatte sedan via Österlånggatan (nuvarande gågata) till Södra torget. Redan på den tiden var det trångt. Sedan dess har väl Torggatan, i varje fall inte mellan Viskan och Västerlånggatan, överhuvudtaget använts av bussar.



Nej Torggatan har väl sedan ganska länge bara trafikerats av bussar på delen Allégatan-Västerlånggatan. Aporpå trångt så vill jag även minnas att det kunde vara ganska trångt på Österlånggatan när bussarna från Södra torget körde denna bort till Yxhammarsgatan i min gröna ungdom, alltså via Stora torget och Hötorget.

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:33:12 PM

Jag har inget minne av röda rullar hos nån annat bolag. Polisen hade synpunkter på att det blev rött ljus framåt det är ju inte tillåtet däremot syntes de ju bra..


Har för mig att det fanns rött i skyltskåpet i Karlstad också.