Från min skokartong del 344: Borås Lokaltrafik 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 januari 2009, 16:55:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kvällens bildvisning ägnas åt Borås Lokaltrafik i januari 1988.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2009, 16:59:15 PM
Hej

Körde BL bara med Wima bussar?

mvh Srtefan P

Ja, i stort sett. Det fanns dock fem bussar med Säffle-kaross från 1987, nr 243-247. Och så var det då Neoplan och Ontario II för servicelinjerna. Samt en van Hool för beställningstrafiken. Men annars kan jag inte komma ihåg annat än olika sorters Wiima.
Med undantag för två Scania L113 van Hool från 1990 var det i stort sett likadant fram till 1995, då Volvo B10BLE Säffle och Scania CN113 MaxCi.
Jag har här inte tagit med skoltrafiken eller den regiontrafik som BL vann från sommaren 1995.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?

Mvh Peter Ö

yngrot

Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2009, 16:59:15 PM
Hej

Körde BL bara med Wima bussar?

mvh Srtefan P



Som Staffan skrev så var det under 80talet enbart Wiima som köptes in till B-L delvis tack vare undertecknad som la in ett väldigt gott ord om Wiima som jag träffade på hos Kålleredsbussarna...  sen var det ingen i Borås som gillade Säffle de var kalla på vintern och hade urdålig värme samt massa kallras... en kvinnlig förare körde med skiddress på sig för att inte frysa. Men tyvärr fick de för sig att köpa Säffle 87 igen... :P  och de var inte bättre än de förra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2009, 18:37:22 PM
Hej !

Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?

Mvh Peter Ö


Jag har inget minne av röda rullar hos nån annat bolag. Polisen hade synpunkter på att det blev rött ljus framåt det är ju inte tillåtet däremot syntes de ju bra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jag måste tacka Staffan för dessa underbara bilder..nostaligkick på hög nivå mina favvobussar Wiima var alltid fina att köra Neoplanen var däremot inte så kul manuell växel med spaken en halvmeter bakom föraren... men jag kommer inte ihåg att vi körde åt det hållet på Strandgatan var det bara tillfälligt??  Mitt minne sägar att vi "alltid" kört åt andra hållet .. men minnet är ju som det är... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:31:26 PM


Som Staffan skrev så var det under 80talet enbart Wiima som köptes in till B-L delvis tack vare undertecknad som la in ett väldigt gott ord om Wiima som jag träffade på hos Kålleredsbussarna...  sen var det ingen i Borås som gillade Säffle de var kalla på vintern och hade urdålig värme samt massa kallras... en kvinnlig förare körde med skiddress på sig för att inte frysa. Men tyvärr fick de för sig att köpa Säffle 87 igen... :P  och de var inte bättre än de förra..

Jag hörde från BL:s tekniska avdelning att man var rätt missnöjd med Wiima-leveransen 237-242, varför man ville prova Säffle i stället. Dessutom fick man ett bra pris hos Säffle, vilket säkert var minst lika avgörande. Nåväl, man återgick till att köpa Wiima 1992 (248-257) och även 1993 blev det två Wiima, även om de nu kallades Carrus (258-259).
De fem Säfflebussarna avsåg man att behålla efter sommaren 1995 och de fick då nummer 001-005 i nya nummerserien. Men redan hösten 1995 såldes de till olika Buss i Väst-företag och man behöll i stället Wiimorna 237-242, som fick nya nummer 094-099. 094 blev dock inte gammal med detta nummer, medan de övriga var kvar till 2004.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 januari 2009, 21:37:35 PM
Jag måste tacka Staffan för dessa underbara bilder..nostaligkick på hög nivå mina favvobussar Wiima var alltid fina att köra Neoplanen var däremot inte så kul manuell växel med spaken en halvmeter bakom föraren... men jag kommer inte ihåg att vi körde åt det hållet på Strandgatan var det bara tillfälligt??  Mitt minne sägar att vi "alltid" kört åt andra hållet .. men minnet är ju som det är... ;D

Ja, jag tror att det var tillfälligt. Jag har bilder (tidigare visade) från samma tillfälle där en SJ-buss på linje 150 till Fristad gick på Västerlånggatan. Så med all sannolikhet var det något jobb på Allégatan som gjorde att man tillgrep denna lösning. Det gällde väl att tänka efter före så man slapp mötas i själva korsningen mellan Västerlånggatan och Södra Strandgatan. Men det var ju rätt skymd sikt i den korsningen så det blev nog en del att backa. Den senare gatan är för övrigt i dag helt borta och ersatt av Sandwalls plats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Missnöjet med 237-242  har jag inget direkt minne av men det kan ju varit mer verkstadsproblem än det var för oss som kör... Däremot var det med glädje när Säffle 243-247 försvann och 237-242 blev ju kvar länge ;D  minns när vi körde linje från Dalsjöfors- Viared de gick ju ofta där då...men då var ju plattformen därbak ombyggd med sittplatsre vilket de fick under skolbusstiden.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Ang röda skyltrullar: Ljungsbrotrafiken hade sådana. Detta företag hade något slags samband med Cloetta i Ljungsbro. Ägde chokladfabriken bussföretaget eller hade man gjort det från början?
Mvh Jan G

F.Å

Citat från: Peter Öden skrivet 23 januari 2009, 18:37:22 PM
Hej !

Förutom i Borås, var kunde man finna bussar som hade röda dest.rullar i skyltskåpet ?

Mvh Peter Ö

Visst använde sig Karlstadsbuss också av röda rullar under en period?

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ola Almquist

Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.

Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 25 januari 2009, 22:32:52 PM
Hur var det med dessa bussar?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15353.0
De blev inte så långlivade har jag förstått och några såldes till Halmstad.

Ytterligare kommentar från boråsarna? Bild?

M.v.h.
Ola


De som såldes till Halmstad försvann 1986 och de andra torde väl ha försvunnit i samma veva. Så de blev alltså bara 9 år i Borås. En rätt kort tid för en busskarriär i Borås, men det var mycket bekymmer med de här Säffle-bussarna. Bland annat var det svårt att få dem täta, vilket ju inte är så bra i Borås som är landets regnigaste stad. Då är det ju bättre med Halmstad som bara är Sveriges näst regnigaste.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)