Från min skokartong del 339: Blandat från Linjebuss

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 januari 2009, 16:45:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kvällens föreställning av ljusbilder ägnas åt Linjebuss.















Den sista bussen har enligt SBH Arvika-kaross men nog tycker jag det står Säffle i fronten. Byggdes bussar i Arvika som märktes Säffle Karosseri?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 16:45:36 PM
Kvällens föreställning av ljusbilder ägnas åt Linjebuss.






Nu börjar det likna något! Fick ta och plocka fram almanackan och fann att 84-11-10 var en lördag då jag hade fridag. Däremot söndagen den 11:e körde jag en förstärkningstur Piteå-Skellefteå och därefter natten mot måndag värnpliktiga till Luleå. Till detta användes LB154, dvs en systerbuss till KEW411 ovan.
Bilden på 507 är f ö tagen på busstationen i Skellefteå på den plats där bussgodsmagasinet numera återfinns.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 16:45:36 PM



Den sista bussen har enligt SBH Arvika-kaross men nog tycker jag det står Säffle i fronten. Byggdes bussar i Arvika som märktes Säffle Karosseri?

Busstillverkningen i Arvika lades egentligen ned redan på 50-talet och företaget/fabriken köptes av Höglunds i Säffle. Inför dagen H drog man dock igång tillverkningen igen och det var alltså "Säffle" bussar som då tillverkades där, även om dom fick egen karossnr-serie och invändigt var Arvikamärkta. I huvudsak var det bussar till Linjebuss och GDG som tillverkades fram till 1967 då tillverkningen upphörde igen. Några smådetaljer kan skilja mot äkta Säfflebussar, på GDG-bussarna satt t ex ljuspottorna på olika höjd om det var ett Säffle- eller Arvikabygge.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åkarns Kalle

Håller med Niklas
sen måste jag fråga Bröderna Lindströms i Husum blev ju uppköpt av Linjebuss vilket år var det ?
Sedan samma fråga om Biltrafik AB Bröderna Pettersson

Mvh Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

rattvrickaren


Ulf Fernestad

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 januari 2009, 18:17:52 PM
Busstillverkningen i Arvika lades egentligen ned redan på 50-talet och företaget/fabriken köptes av Höglunds i Säffle. Inför dagen H drog man dock igång tillverkningen igen och det var alltså "Säffle" bussar som då tillverkades där, även om dom fick egen karossnr-serie och invändigt var Arvikamärkta. I huvudsak var det bussar till Linjebuss och GDG som tillverkades fram till 1967 då tillverkningen upphörde igen. Några smådetaljer kan skilja mot äkta Säfflebussar, på GDG-bussarna satt t ex ljuspottorna på olika höjd om det var ett Säffle- eller Arvikabygge.
Det var även skillnad på bakljusen, på säfflekarossen satt lampkonsollen fast med en gummilist medan A-a satt lamporna fastskruvade i karossen

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 16:45:36 PM
Kvällens föreställning av ljusbilder ägnas åt Linjebuss.



Hur var det, var en av Astralerna märkt "The biggest coach" när den var ny? Kommer ihåg en artikel från Volvos tidning. (Ratten?)

M.v.h.
Ola


rattvrickaren

Stämmer att de var märkta så men var inte denna Astralen utan en modell som var längre och var just då
väldens största buss. En del har hänt sedan dess. kan inte svära på det men den var upp mot 15 meter...

Esbjörn

Citat från: rattvrickaren skrivet 14 april 2009, 23:30:43 PM
Stämmer att de var märkta så men var inte denna Astralen utan en modell som var längre och var just då
väldens största buss. En del har hänt sedan dess. kan inte svära på det men den var upp mot 15 meter...

Det var Linjebuss 495, som till och med var över 15m - 15,08 för att vara exakt.
Bussen hade långt axelavstånd och gick blickstadigt på vägen.
Den lackades under tidigt 90-tal i Norrlandskustens färger, men då TS Buss köpte den hade de den goda smaken att lacka om den i sina originalfärger iom att de även hade fd Lb 471, 472 och 028 i denna färgsättning.
Tyvärr tog jag aldrig någon bild på bussen på den tiden jag körde den själv på Norrlandskusten.


En reprisbild på TS Buss OZA139, tagen vid Timrå ishall den 30 okt 2003.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Åkarns Kalle

TS Buss roligt att se Thorén & Svanebo och inte Timrå Sundsvall som några trodde
du har inte fler TS Buss bilder ?

Mvh Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

rattvrickaren

Hjälp mig..
Vilket LB-nummer hade den Alizee som  CD Lindström fick i Eslöv fick med samma lack som 461-462?
428??
Rattis

Petteri

Mycket fina bilder, du har inga bilder på Hörvalls gammel bussar?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Petteri skrivet 23 juni 2009, 21:21:25 PM
Mycket fina bilder, du har inga bilder på Hörvalls gammel bussar?



Jag vet inte om det är mig du frågar men tyvärr: Hörvalls ligger lite för långt mina vanliga fotomarker. Och inte lyckades jag fånga någon av dem i Stockholm heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)