Linjebuss LB 544, LB 589. LB 84, LB100, LB152 och LB 311

Startat av Göransson, 28 september 2008, 21:25:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

#15
Edit: 153-154 var -78:or, leverarade i juni 1978. Det var -77 och äldre som hade de mindre lyktorna.
163-164 var 12-metersbussar och de hade inte den ljusblå randen. 164 har jag kört rätt mycket f ö.
172 var en 13-m linjevagn som fanns i Ystad, Växjövagnen var nog 132.
Hoppas bilden går att se så småningom, Spray verkar vara lite småstruliga just nu.

/GL

Göransson

Du har rätt...Klart det var LB132.....Nu ramlar det på plats.....var 12 år då....men minns Växjökontoret så väl...
Imponerande ramp av snygga bussr som rullad över Europa....
Var körde du då på den tiden?
Ystad.. minns du gapiga Janaj***ln elle filbunken Lennart? Eller Peter som genomgick dagen på lagret eller på toa haha
Kanske du sett den vackra Erna? Tider som flytt...

Göransson

Nån susning om varför 153 0ch framåt kom före 152 i nummerordningen? Förbryllar mig lite.....
Var en serie från 148 och framåt i samma kull.......

Greger Larsson

Citat från: Göransson skrivet 01 oktober 2008, 00:24:58 AM
Nån susning om varför 153 0ch framåt kom före 152 i nummerordningen? Förbryllar mig lite.....
Var en serie från 148 och framåt i samma kull.......

Nja, gjorde den? 152 ABR098, inreg 780310, 153 KEM251, inreg 780613.
145-152 var samtliga 12-metersturistare för 47 pass(46+guide skulle jag tro), de fyra första är/var regade som -77:or och de fyra sista som -78:or. Dock hade alla åtta det modernare utseendet på lyktor/blinkers.

/GL

Göransson

Varit genom alla år så inne på att LB 152 var av 1979 års modell.
Detta samtal har gett mer än du anar!!!!

Göransson

ABR 098 stämmer exakt..
Var hittar du alla dessa data?

Göransson

Är hyfsat säker på att 153 var en boggibuss som gick på Norrlnadskusten....

Göransson

Men lustigt är.....312 och 313 kom som Alizee till Malmö...
varför sparande man dessa nummer?
Har du koll på när LB 311 reg. försa gången?

Greger Larsson

Citat från: Göransson skrivet 01 oktober 2008, 00:40:58 AM
ABR 098 stämmer exakt..
Var hittar du alla dessa data?

I burken här hemma... skämt åsido så har jag samlat på Linjebussuppgifter i 30-35 år, dvs flera år innan jag började jobba åt företaget ifråga.
Fast det mesta kan du ju förstås hitta i Uffe R:s databas: http://www.svenskbusshistoria.se/databas/bussarsrch.asp. Som t ex reg datum för LB311 (790521) :)
LB312 och 313 kom året efter. 313 tillhörde Stockholm från början och var sedan upp till Skellefteå en sväng innan den hamnade i Eslöv så även denna buss har kört några gånger.

/GL

Göransson

#24
Alla nya Linjebussar tillhörde ju Stockholm....de andra kontoren fick skrika sig trötta för att få nåt nytt..
men så var det ju....Stockholm gav pengar=nya kärror...
Veckoslutstrafiken mellan Stockholm-Malmö var ett tag vinstdrivande så då "tvingades" man sätta ett antal hyfsade bussar i Malmö...
Minns du freaket LB 117? Var en problembuss av rang...tappade bakhjul m.m.
Sågs som en gigantisk buss när den kom. Var ju hela 13 meter lång. En bastard bland chaufförerna.
Bland andra fanns LB 84, LB100, LB 101, LB131(utan guidestol), LB 152.....sedarmera LB 312 och i dödsrykningarna av kontoret 313..
Finns legendarer som Bertil "Slaktaren" Lundgren.....minns du han? Olle Green......Björn Billing.....Jonny Blom...
Var en kär period som grabb.........