Linjebuss LB 544, LB 589. LB 84, LB100, LB152 och LB 311

Startat av Göransson, 28 september 2008, 21:25:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göransson

Hej.
Söker med ljus och lykta bilder på ovanstående bussar
då de har ett högt värde för mig.
MVH
Magnus

Leif D

Citat från: Göransson skrivet 28 september 2008, 21:25:38 PM
Hej.
Söker med ljus och lykta bilder på ovanstående bussar
då de har ett högt värde för mig.
MVH
Magnus

Här Tramtrain.be kan du ju kolla .....   i katalogen Linjebuss, kan de ju finnas nått kanske...
;-)

Greger Larsson


Göransson

Hej igen.
Här går det undan.
Tack Greger. Fick bilden av dig sist till min och min fars stora glädje.
Hittat en del klenoder med er hjälp ikväll.
Värdesätter det högt!!! ;D
MVH
Magnus

Göransson

Hittade LB131 som var baserad i Malmö ett tag med legendaren Olle Gren som chaufför.
Vår chaufför Jonny Blom körde där med LB 84 under den tid Linjebuss hade depå där..
Var ju ett antal år innan de köpte hela ML.....

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

LB 311 leverades som näst intill lyxbuss 1979 till Bröderna Lindströms som Linjebuss sedemera köpte.
Busen gick ett tag som ren beställningsvagn i Norland innan den hamnade nere i Trelleborg.
När lönsamheten på beställningstrafiken blev för dålig 1988 så lades detta trafikkontor ner som beställningskontor och bussen hamnade ett tag i Eslöv som reservvagn innan Göran köpte den hösten 1988.
1992 bytte vi in den till Cartes i Vetlanda som sedan sålde den till en körskola i Malmö. Efter ett kort tag så vet jag att ett taxibolag i Småland köpte den innan den gick österut till Ryssland.
Van Hool museumet var ett tag på jakt efter den eftersom den var one of a kind.
Fanns andra liknade vagnar men alla med boggi, och gick linje på Norrlandskusten då Linjebuss hade den.

Greger Larsson

Citat från: Göransson skrivet 30 september 2008, 16:43:54 PM
LB 311 leverades som näst intill lyxbuss 1979 till Bröderna Lindströms som Linjebuss sedemera köpte.
Busen gick ett tag som ren beställningsvagn i Norland innan den hamnade nere i Trelleborg.
När lönsamheten på beställningstrafiken blev för dålig 1988 så lades detta trafikkontor ner som beställningskontor och bussen hamnade ett tag i Eslöv som reservvagn innan Göran köpte den hösten 1988.
1992 bytte vi in den till Cartes i Vetlanda som sedan sålde den till en körskola i Malmö. Efter ett kort tag så vet jag att ett taxibolag i Småland köpte den innan den gick österut till Ryssland.
Van Hool museumet var ett tag på jakt efter den eftersom den var one of a kind.
Fanns andra liknade vagnar men alla med boggi, och gick linje på Norrlandskusten då Linjebuss hade den.

Br Lindströms Buss-&Resetjänst köptes 1976 av Linjebuss. 311 var alltså både beställd, köpt och ägd av Linjebuss. Br Lindströms reseprogram fortlevde dock under ett antal år i LB:s regi och bussen var helt riktigt avsedd för denna körning.

Mvh Greger L

Göransson

Rättelse är korrekt och förstådd./Magnus
Åren har gått och vi med dem...

Göransson

Greger..
Har du koll på var turkosa färgen har sina rötter?
Vi lät den leva vidare till 1999 då vi tyckte den behövde pension...

Greger Larsson

Citat från: Göransson skrivet 30 september 2008, 23:13:19 PM
Greger..
Har du koll på var turkosa färgen har sina rötter?


Kanske härifrån:


Annars var väl första Linjebussarna med det ljusblåa inslaget Expressbussarna(med stort E..) 153-154 från 1978 som hade en bård i denna turkosa nyans. Samma sak för långlinjebussarna 159-162 från 1979 och 165-169 från 1980. Ett rent norrländskt påfund således.

/GL

Göransson

Din bild kryssade....
Trodde eventuellt att färgen hade anknytning till Lindströms men antar att det var fel..
Såg den bara på Norrlandskusten efter detta...

Göransson

Har du rätt om 153- och framåt.....152 var från 1979 liksom 311-----78 :orna och tidigare hade andra främre blinkers som satt jämte de dubbla framlyktorna...
1979 kom den nya placeringen med en svepande linje över hörnan.............

Göransson

LB 163 var en vanlig jumbo med inbyggda konferensbord som var placerad i Stockholm...

Göransson

Vet att Linjebuss försökte följa sin nummerordning men luckor fanns. Vill bestämt minnas att LB 172 var en Jumbo av 1977 års modell och en av dem specialare som byggdes med klimapaketet på taket bak.......Var placerad i Växjö när LB Resebyrå satsade som mest och på den tiden var pionjärer på resor till Sovjet...