Tunga Rallyt Åkarsvängen 2008, storslam för bussarna...

Startat av K R, 14 september 2008, 15:21:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2008, 12:02:48 PM
Det hela är ju löjligt, vem tar "tävlingen" på blodigt allvar? Om de medtävlande är av den kalibern som de låter påskina, kan man ju börja fundera på om man ska vara med över huvudtaget. Det är ju rena dagisnivån.

För att undvika missförstånd: visst tycker jag också att debatten är löjlig. Men tyvärr är det så att det finns de som tar tävlingen på allvar. Givetvis skall bussarna vara med i dessa veteranrallyn. Och eftersom bussarna till skillnad från många lastbilar ägs av föreningar eller privatpersoner och inte åkerier så har de ju redan där en nackdel. Om man då kan förbättra ägarnas möjlighet att delta genom att låta flera åka med (och betala sin del av själva kostnaden för att delta) så är det ju bra för att inte säga en förutsättning för att bussarna skall kunna delta. För att undvika restriktioner och kritik - hur barnslig den än är - kanske man vinner mest på att gå med på skärpta regler för att kunna fortsätta delta som nu. Men innerst inne tycker jag också att det är skräp att det skall behövas.
Som Björn var inne på så är ju inte heller alla bussar fulla med folk. Det finns de som bara har 2-3 personer inklusive föraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Främsta anledningen till gnället tror jag var tävlingens utformning. Bl.a skulle en ordfläta skapas, och är man bara 2 i bilen, vilket de flesta lastbilsekipage var, så har en fullt upp med att sköta kartläsningen. Faktum kvarstår, ju fler passagerare, ju mer kunskap. Helt klart tycker jag Per Thomsons förslag ska beaktas. Ett annat sätt är att dela in i olika kategorier, då blir det mer rättvist. Flera deltagare övervägde att utebli nästa gång, och det var väl inte arrangörernas mål?. Sen kan man ju undra om situationen hade varit den omvända, hade det inte hörts några klagomål från bussidan då?. Så det här med löjligt o lågt kanske man ska tänka sig för innan man skriver.

Björn Forslund

Citat från: Drängen skrivet 20 september 2008, 11:32:55 AM
Främsta anledningen till gnället tror jag var tävlingens utformning. Bl.a skulle en ordfläta skapas, och är man bara 2 i bilen, vilket de flesta lastbilsekipage var, så har en fullt upp med att sköta kartläsningen. Faktum kvarstår, ju fler passagerare, ju mer kunskap. Helt klart tycker jag Per Thomsons förslag ska beaktas. Ett annat sätt är att dela in i olika kategorier, då blir det mer rättvist. Flera deltagare övervägde att utebli nästa gång, och det var väl inte arrangörernas mål?. Sen kan man ju undra om situationen hade varit den omvända, hade det inte hörts några klagomål från bussidan då?. Så det här med löjligt o lågt kanske man ska tänka sig för innan man skriver.


Rent skitsnack. Oftast har det varit en lastbil som vunnit, och ingen har brytt sig. Ingen bussåkare iallafall.
I vårt ekipage som råkade vara en buss var vi tre man som löste frågorna. Vi kunde lika gärna ha varit tre man i lastbilshytt.

Drängen

Jaha, men då släpper vi detta då. Man ska tydligen akta sig för kritik här.

Björn Forslund

Akta sig för kritik? Det har aldrig förekommit att någon ifrågasatt vinnare i Tunga Rallyt förut, sedan 1991. Men nu när det råkar hamna bussar i ledningen blir det ett j-vla liv och gnäll och antydningar om fusk. Så kom inte med något skitsnack, som sagt.

Drängen

Nu gör jag mitt allra sista inlägg på denna sida. Vad den här debatten handlar om, är att utformningen på tävlingen gynnade ekipage med flera deltagare. Kritiken riktas främst mot arrangörerna, som kanske skulle lagt in fler praktiska prov. Han som jag åkte kartläsare med har tidigare deltagit i bussklassen, och han sa direkt, innan första kontrollen, att "Idag skulle man åkt buss". Jag tror inte att det var en slump att det var 6 bussar i topp. Tycker det är trist att inte kunna föra en diskussion, som i slutändan kanske gynnar alla, uan att bli kallad skitsnackare m.m. Ingen tjänar på att vi ryker varandra i strupen, alla tjänar däremot på om trivseln på rallyna höjs, och det kan ju utgången av denna debatt. Mne nu ser eller hör ni inte mer från mig på detta forum. Tack o adjö.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 21 september 2008, 08:20:02 AM
Nu gör jag mitt allra sista inlägg på denna sida. Vad den här debatten handlar om, är att utformningen på tävlingen gynnade ekipage med flera deltagare. Kritiken riktas främst mot arrangörerna, som kanske skulle lagt in fler praktiska prov. Han som jag åkte kartläsare med har tidigare deltagit i bussklassen, och han sa direkt, innan första kontrollen, att "Idag skulle man åkt buss". Jag tror inte att det var en slump att det var 6 bussar i topp. Tycker det är trist att inte kunna föra en diskussion, som i slutändan kanske gynnar alla, uan att bli kallad skitsnackare m.m. Ingen tjänar på att vi ryker varandra i strupen, alla tjänar däremot på om trivseln på rallyna höjs, och det kan ju utgången av denna debatt. Mne nu ser eller hör ni inte mer från mig på detta forum. Tack o adjö.

Du är där inne på en intressant grej, nämligen manöverproven. Oftast missgynnar dessa bussarna men naturligtvis är det också svårt att manövrera ett 24-meters trailerekipage om man t ex jämför med den som kommer i en mindre lastbil.
Sedan är det inte riktigt sant det som Björn skriver att kritiken har kommit först nu. För ett par år sedan vann Magnus Knutsson och även då kom den här kritiken om de gynnade bussarna upp. Tro mig när jag säger att detta har pyrt hos vissa av lastbilsåkarna i många år, men årets resultattabell gav naturligtvis att brasan blossade upp helt.
Sedan finns det ju många rallyn där bussarna - gynnade eller inte - inte placerar sig i topp. Vid Smålandsrundan i år kom ingen buss bland de tio första t ex.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Man blir lite trött på såna här avundsjuka bara för att bussarna vann för en gångs skull. Det viktigaste är väl ändå att deltaga och ha lite trevligt???  Eller har jag missat nått där??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 september 2008, 15:20:39 PM
Man blir lite trött på såna här avundsjuka bara för att bussarna vann för en gångs skull. Det viktigaste är väl ändå att deltaga och ha lite trevligt???  Eller har jag missat nått där??

Nej, du har inte missat något. Men det verkar som om en del av lastbilskörarna har gjort det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, det är trist. Att det blev så många bussar i topp måste vara en ren slump. Det fanns en annan buss med 25 passagerare som inre placerade sig särskilit högt upp. Vad gäller manöverprov är det inte säkert att det blir någon markant skillnad mellan buss och lastbil. Vår buss t ex framfördes av en yrkesförare - som kör lastbil till vardags.
Det som förvånar är att tävlingsmomentet tas på så stort allvar av vissa. Jag trodde rallyt främst var att visa upp ekipagena under gemytliga former och få möjlighet att beundra och fota dessa. Själva tävlingen har jag aldrig tagit med något allvar, det har mest varit en lättsam lek där man många gånger gissat svaret.
Vad gäller Magnus Knutssons höga placeringar vid några tillfällen så beror det förmodligen på att Magnus är väldigt kunnig vad gäller fordon i allmänhet  då han är fd bilhandlare. har veteranbilar förutom bussarna och har kört buss i många årtionden.
Är det så illa att vissa lastbilsåkare inte vill se en enda buss bland de tio första? Om det är 130 ekipage varav 10%  bussar borde rent teoretiskt åtminstone en buss hamna på prisplats.  Att sex bussar hamnade på de första sex platserna har aldrig hänt tidigare och är alltså en ren tillfällighet. Om det vore som vissa antyder så skulle det vara samma sak varje år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 september 2008, 19:26:28 PM
Vad gäller Magnus Knutssons höga placeringar vid några tillfällen så beror det förmodligen på att Magnus är väldigt kunnig vad gäller fordon i allmänhet  då han är fd bilhandlare. har veteranbilar förutom bussarna och har kört buss i många årtionden.

Givetvis. Beklagar om jag fick det att låta som om det var något fuffens med hans förstaplacering för några år sedan. Det jag ville påpeka var att avundsjukan fanns där redan då.
Jag tror inte att bussarna skulle förlora på en regel att bara två personer får svara på frågorna (och samma skall då givetvis gälla lastbilarna). Men man skulle slippa så gott som allt skitsnack. Jag förstår inte varför det inte skulle vara bra. Att bara avfärda detta som skitsnack, löjligt och lågt hjälper inte mot avundsjukan. Snarare förstärker det den.
Mitt sista ord i den här debatten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Med "löjligt och lågt" menar jag givetvis hela detta bråk samt antydningarna om att det skulle fuskas med mobilt internet och så. Samt att det verkar som om vissa vill utesluta t ex militärfordon och brandbilar då dessa inte är "kommersiella fordon".
Om arrangörerna väljer att endast två personer får svara på frågorna är det givetvis OK. Men så är det inte nu, och alltså kan inga deltagare lastas på något vis.
Därmed avslutar vi denna debatt för min del.