Helsingborgstrafiken Museiförening

Startat av Stefan P, 10 juli 2008, 17:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag såg en bild Helsingborgs Dagblad i mångdags med en buss ån ovannämnda förening. Tror att den hade regnr LDA 195. Bussen har lånats in av Helsingborgs Kommun för stads rundturer. Vilken sorts buss är detta
och var den har gått i trafik?


mvh Stefan P



Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för bilden. Bilden i tidningen visade bara förarplatsen och nummerskylten.

mvh Stefan P

Jonas Gustafsson

Även om jag vet att flera av er Buss-Snackare är ägare av pärlor till veteranbussar (den rustika charmen hos t. ex. en välbevarad SKV eller Hägglund-linjevagn är icke att förakta) måste jag tillstå att jag tycker denna veteranbuss är den läckraste i Sverige! Såg den själv vid invigningen av trådbusstrafiken i Landskrona.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Peter C

Den är ju klart häftig! Var körde den på tiden det begav sig, turister runt i Europa?

Jan

Citat från: Peter C skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM
Den är ju klart häftig! Var körde den på tiden det begav sig, turister runt i Europa?

Detta är en gammal GDG are som innan flytten till Skåne var i Värmland.
I branschen 37 år

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 juli 2008, 12:00:52 PM
Även om jag vet att flera av er Buss-Snackare är ägare av pärlor till veteranbussar (den rustika charmen hos t. ex. en välbevarad SKV eller Hägglund-linjevagn är icke att förakta) måste jag tillstå att jag tycker denna veteranbuss är den läckraste i Sverige! Såg den själv vid invigningen av trådbusstrafiken i Landskrona.

//Jonas G


Håller med om att bussen är häftig. Verkligen roligt att den finns bevarad i fint skick. Och jag kan i alla fall nästan hålla med dig. Fast för mig är en äkta Uppsalaödla ännu häftigare :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Fernestad

Citat från: Peter C skrivet 11 juli 2008, 20:11:46 PM
Den är ju klart häftig! Var körde den på tiden det begav sig, turister runt i Europa?
Turistrafik, en resa till spanien varade i 25 dagar

Benganroland

Har lagt in bilder och lite information om denna och andra bussar som HTMF har i sin ägo.
Om någon är intresserad är detta länken till sidan : http://www.sundsutsikt.se/museum_htmf.html
/Benganroland

Några av bilderna på Vänersborgsbussen i lite mindre format :








Henasa

Fy f*n vad läcker. Detta är ju verkligen en buss så är ball. Det är ju så att man kan bli kär. :P Ett rikigt villha exemple. Nu vet jag jag ska göra i Helsingborg näst gång.

/Henrik

Bo Falun

Hej!

Jag körde ett par av de fem som var stationerade i Borlänge. Året var 1958. Jag körde tom till Mora där Dollartågets passagerare äntrade bussen. Med hade jag en kvinnlig, vacker guide. Vi körde upp till Frycksås och  Orsa. Bussen hade en åttacylinders Scaniamotor. på den tiden en stark motor. Motorhuven var klädd med ett skinnöverdrag och den gick tyst och finjt.

Eftersom jag var yngst i tjänst i Falun körde flera av mina kollegor med bussarna till bl.a Paris. Jag fick då vara vikarie på linjekörning och körde mest Falun - Mora. Bra körning med en "GDG 109", givetvis Scania.

Bo

Drängen

Bo Falun, den första var det väl en 6:a i, men den blev för svag i backarna i Europa, så resten fick 8:or?.

j-a

Kommer denna att finnas i Gävle den 17 sept,eller blir det enbart SJ bussar?

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 23 augusti 2011, 21:40:06 PM
Kommer denna att finnas i Gävle den 17 sept,eller blir det enbart SJ bussar?

Enbart SJ-bussar blir det inte, men det är ju en bit från Helsingborg till Gävle, så frågan är väl om man vill köra så långt med pärlan.

Svempa

Om HTMF ska till Gävle så hoppas jag de tar någon av sina fd SJ bussar så som 1857 eller SJ:s Turistbuss den med ingången bak.
GDG bussen borde inte vara första valet i gävle.