Nu stängs framdörrarna igen.

Startat av Peter Rost, 12 januari 2022, 12:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag tror han pratar om att köpa nya.
En helg är nog omöjligt, men på en månad borde alla kunna vara flyttade. Sånna som tydligen, säger att det tar ca 40 min/buss.

Ersa

Nu började ju kortläsarna installeras vid mittdörren på dubbeldäckana 2011, så man har haft nästan hela 2010-talet på sig att i lugn och ro. Men som sagt är det lätt obekvämt med detta tidsperspektiv.

igel

Nu sa ju Tamsons:
CitatDärtill är det är en dålig lösning för att få effektiva flöden i bussarna samtidigt som har svart på vitt det är ett uruselt sätt att säkra intäkterna och minska tjuvåkningen. Det var inte, är inte, och kommer inte vara en framkomlig väg för att lösa något.
Så enligt honnom handlar det inte bara om att det skulle ta tid eller vara dyrt, utom snarare att det är en allmänt dålig idé. Eftersom han är ordförande i svensk kollektivtrafik, bör det vara en communis opinio.
   Sedan är det så klart frågan om Svensk kollektivtrafik eller Nobina Norrtälje som har installerat läsare vid bakdörrarna har rätt. Eller om det finns tillfällen (bussmodeller, områden, linjesträckningar) där det är en bra lösning och andra tillfällen då det är en dålig lösning.


Ersa

Rätt och rätt. SL hade inget emot kortläsarna vid mittdörrarna på dubbeldäckarna 2011, utan gjorde tvärtom reklam för effektiv påstigning då. Att komma nu, elva år senare, och hävda att det är enbart pandemin som fått folk att vilja ha kortläsare i mitten av bussen, det är ju ren osanning.

igel

Sedan kan det förstods vara så att när Tamsons nu försöker äska medel från staten, vill han inte höra på några konstruktiva förslag som staten skulle kunna ta till intäkt för att inte ge så mycket coronastöd som önskas.

Jo

Även i Skåne märks klar skillnad på uppehållstiden beroende på om det finns en kortläsare fram eller vid samtliga dörrar. Det blir ju lite komiskt när man ska bygga om gator och hela stadsmiljöer som i Malmö för att kunna köra längre bussar för att man ska få upp kapaciteten med 24m istället för 18m buss när den största kapacitetsökningen ligger i att man på de längre bussarna har kortläsare vid samtliga dörrar och avstigning och påstigning blir mer som tåg. I Lunds stad har man dock lyckats med konststycket att ha kortläsare vid samtliga dörrar även på 12-meters bussar.

Sputnik

Är det någon som sett det SL Kundtjänst lovar på Facebook, att bussar av nyare modell har läsare vid alla dörrar?  ;D
Kanske man skulle upplysa Tamsons om det dom lovar...

"Hej XXXX!
Det skulle självklart innebära en mer permanent lösning.
Bussar av nyare modell har faktiskt läsare vid alla dörrarna.
Att flytta eller installera nya läsare i alla de bussar vi har i trafik har varit uppe på tapen sedan detta elände med corona började.
Då precis som nu är det tyvärr inte en lösning som kommer att gå att genomföra då det skulle vara enormt tidskrävande och oerhört kostsamt.
/Markus, SL"

Bussmicke

Åsnor, allt går om man vill. I Västmanland flyttade man ju kortläsare till mittdörren, I Norrland flyttade man kortläsare närmare i framdörren så att resenärerna kommer blippa kortet i dörren från gatan och sedan går på i mitten så allt går om man vill. Och är intresserad.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

#38
Framförallt lösningen i Norrland med att blippa kortet vid läsaren i framdörren från gatan, för att sedan kliva på vid bakdörrarna, tycker jag är genialisk för att både riskminimera smittoexponeringen för busschauffören och samtidigt säkra fortsatta biljettintäkter. Det förvånar mig att inte fler länstrafikbolag anammat samma lösning, någon som vet eller har en kvalificerad gissning om varför?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

Jönköpings länstrafik anser sig ha det bra förspänt, genom att alla(?) bussar har kvar plexiglasen. Numera finns också validerare vid alla dörrar, åtminstone i stadstrafiken.
Under halvannat år när framdörrarna hölls stängda vande sig resenärerna att gå på bak. Det gör de fortfarande i hög utsträckning. Samtidigt vande sig många av med att betala för resan, idag kan en ensam påstigande stå 15 meter från stolpen, vem lurar denne?
Det är ju resenärens ansvar att ha rätt biljett, och förarna ska inte lägga sig i.

Ersa

När det gäller SL och Tamsons är det helt klart först och främst frågan om att säkra intäkterna och minska tjuvåkningen. Detta är högsta prioritet för dagens styre av Trafikförvaltningen, vilket det räcker att läsa lite enstaka nyhetsartiklar för att inse. Att man även vill satsa mera på tätare biljettkontroller för att få fast plankare är också väldigt tydligt.
Detta är fakta och givetvis kan man ha olika åsikter om de nuvarande prioriteringarna. Men att fara med osanning och nästan inte vilja erkänna att det funnits kortläsare innanför mittdörren på de egna bussarna sedan 2011, det är rätt löjligt och genomskinligt. Dubbeldäckarna existerar faktiskt där ute. De och deras kortläsare i mitten av bussen är rätt svåra att förneka. Men det är väl politikers och tjänstemäns jobb att högljutt basunera ut fakta som passar deras agenda, och inte alls uppmärksamma annan fakta som är obekväm för dem.

roggek

Men Tamsons lever i en påhittad värld (precis som alla våra politiker f ö), där allt är perfekt, och han tror att alla kommer att betala.

Det är nog bättre att införa en tillfällig nolltaxa på bussen under den här korta avstängningen till 31 januari.

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2022, 09:11:43 AM
När det gäller SL och Tamsons är det helt klart först och främst frågan om att säkra intäkterna och minska tjuvåkningen.
Jag undrar hur det just nu ser ut på linje 179? ::)
"Orcherna" frodas och drar till Kista galleria... ;D

Bussmicke



Citat från: roggek skrivet 15 januari 2022, 11:49:30 AM

Jag undrar hur det just nu ser ut på linje 179? ::)
"Orcherna" frodas och drar till Kista galleria... ;D


He he he...


/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

I Västerås är kortläsaren redan flyttad till mittdörren. Allt går Om man vill...

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

Bra initiativ! (även om vi ser at det är lite provisoriskt med sladdar i taket på bilden) :)