Hej,
Jag heter Marc Moll. Jag har en
Detta är en ovanlig fråga och jag skulle vara tacksam för din hjälp. Jag har blivit ombedd att kontakta dig. Den handlar om busstrafikens historia i Göteborg, Stockholm och andra städer.
Jag är särskilt intresserad av frågan om tillkännagivanden.
Jag är intresserad av busstrafiken på 1970-, 1980- och 1990-talen och har haft ett samtal med en bekant om busshållplatsmeddelanden. Jag kommer också att skriva en klassuppgift om detta ämne (kollektivtrafik).
Min första fråga är: När infördes automatiska stoppmeddelanden och displayer på bussar och tåg?
Var busschauffören tvungen att tala in hållplatserna i mikrofonen innan det fanns automatiska hållplatsmeddelanden och displayer? Meddelade busschaufförerna alltid hållplatser på 1980- och 1990-talet eller bara viktiga hållplatser?
Gjorde busschaufförerna verkligen så här när de var tvungna att meddela hållplatserna själva?
Eller hur skulle passagerarna veta var nästa hållplats låg?
Hur fungerade detta i Stockholm, Göteborg och andra städer?
.
Hur hanterade busschaufförerna i storstäder som Göteborg och Stockholm detta, gjorde de det noggrant, mestadels eller halvhjärtat, osv.
Meddelade de flesta busschaufförer alltid hållplatserna utan att bli tillfrågade?
Du skulle hjälpa mig mycket.
. Jag ser fram emot ditt svar.
Med
med vänliga hälsningar
Marc-Marcel Mol