Ny slutstation i Vaxholm?

Startat av igel, 08 november 2021, 19:32:22 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Moment 22?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Vaxholms politiker har ju aktivt försökt få bort bussarna från Söderhamnsplan i många år, i synnerhet de som står uppställda. Däremot har Waxholmsbolaget och SL stretat emot. Hela idén med en bussterminal på Bullerholmen var att få bort de blå ledbussarna från Söderhamnsplan.

Ersa

Hur skulle matningen ske mellan Bullerholmen och Vaxholm? För jag antar att de tänkte att folk skulle ta sig ända hem ändå, trots att man kortar ner stomlinjen till Bullerholmen. Nån röd matarbusslinje som går i nån slinga, som aldrig har några stopp annant än korta hållplatsstopp inne i själva Vaxholm kanske?
Det är intressant det här att det inte får finnas bussar som stör. Samtidigt som alla vill ha bra kommunikationer till/från Stockholm.

igel

Tanken var att man skulle bygga en "förbifart" Vaxholm, dvs. Rindö-färjan skulle gå till Engarn (Oklart hur med tanke på djupet, oklart finansieringsmässigt då antalet färjor skulle behöva utökas avsevärt med tanke på den längre linjesträckningen).
 
Resaröbussen skulle gå från busstationen på Bullerholmen. Antagligen skulle passagerare till Rindö kliva av Resaröbussen vid Engarn för att ta färjan till Rindö. (Då överfarten skulle ta ca 30min, vore det konstigt om rindöbussen gick över då en timma per varv bara skulle vara tid på färjan. Samtidigt skulle nog många svära över det onödiga bytet till Resaröbussen bara för att åka sträckan Engarn-Bullerholmen)

Vaxholms skulle trafikeras med en röd kortbuss (det var väldigt viktigt att det skulle vara en kortbuss. Även om det uppenbart finns ett problem i att det blir väldigt trångt när merparten av passagerarna som kliver av en ledbuss ska kliva på en kortbuss). Helst ville man att den skulle ha den nuvarande färjplan som slutstation. Men den kunde eventuellt få ta ett vända bort till Söderhamnsplan, men absolut inte stå uppställd där.
 

buskörare

Man måste fascineras över hur uselt en kommun kan planera sin busstrafik. Deras plan är ju inte kundvänlig någonstans.

Ersa

Kunderna har aldrig varit viktiga i såna planer. Huvudsaken är att alla störande bussar går upp i rök.

buskörare

Ja, tydligen är det så man vill ha det. Men det blir ett himla liv om vi är sena, då 17 ser man oss.

Ersa

Bussen ska köra folk till och från sina arbeten, men den får inte finnas där, synas och störa stadsbilden. Helst ska den och den hemska föraren gå upp i rök sekunden då bussen inte kör resenärer, då all form av tomkörning stör. Bussen ska komma och avgå i tid, svälja hundratals resenärer, samtidigt som den inte ska ta upp mer utrymme än en ensam personbil. Och glöm genast bort att den ska ha reserverat utrymme så som terminaler/busstationer.

Ja, så har beslutsfattarnas syn på kollektivtrafiken varit i decennier nu.

Vaxholmsborna kan gott gå mellan byn och Bullerholmen. Problemet löst.

buskörare

För att inte tala om komforten! Som ska motsvara en turistbuss. Och allt ska vara gratis förstås.

Maven

Visst verkar det ändå som att SL blivit hårdare med att ställa krav på infrastrukturen i nybyggda områden de senaste åren, istället för att köra in där det blir långsam trafik, d.v.s. dyr produktion, och risk för skador.
Exempelvis Tollare i Nacka fick ju trafik först i höstas efter omfattande ombyggnader av gatan och Bromma sjukhus har väl fortfarande inte fått tillbaka någon trafik.
Det drabbar förstås resenärerna, och miljön om fler tar bilen istället, men förhoppningsvis blir det tryck på politiker och byggherrar att planera in kollektivtrafiken rätt från början.

Ulf Berlin

I centrala Vaxholm har väl"i princip"inte hänt någonting sedan högertrafiken infördes... ;)/Ulf

igel

För den som är nyfiken finns en del att läsa om kajernas historia.
https://www.hembygd.se/vaxholms-hembygdsforening/ny-sida

Även en intressant bild en bit ner i texten, ...
https://filer.hembygd.se/vaxholms-hembygdsforening/uploads/images/2021/01/03/Soderhamnen-1973-1974.gif
... det har i alla fall hänt sedan högertrafikomläggningen.

igel


buskörare

#28
Mig veterligen ska vi inte återgå, hållplatsen har väl gjorts om till parkering där också?
Trolig tid på nya stället ~2 år är infon jag fått.
Men Vaxholms kommun är ju kända av en orsak...

buskörare

Nu står det klart och tydligt på skyltar att SL-buss inte får åka till Söderhamnsplan. Står just SL-buss.
Så vi blir kvar på den tillfälliga (?) vändplanen