Leyland i diket 1968

Startat av Ted Selander, 24 oktober 2021, 10:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

En låda som nyligen öppnats, efter närmare 40 år, visade sig innehålla en hel del tidningsklipp från transportområdet.
I de övre lagren hittade jag detta ur Aftonbladet. Klippet är inte daterat, men en annons på baksidan indikerar nov-/december 1968.
Det där med försäkringsvärdet är intressant - hur vanlig var en sådan konstruktion?


Uppgift om vagnsnumret finns kanske i ett annat arkiv?

Leyland

Tack Ted,

torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen  / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.

Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.

Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.

Railmaster

Vinterdäck på bussar i SL-trafiken, har man det nu för tiden?

Ted Selander

Citat från: Leyland skrivet 24 oktober 2021, 11:16:26 AM
Tack Ted,
torde vara H34 4375 som den 18 december 1968 klockan 19.25 på linje 185 tur i kurvan vid Larsbodavägen  / Säfflegatan inte tog styrning, utan gick rakt igenom ett staket och ut i diket. Bussens front demolerad.
Vagnen avregistrerades därefter och kom i trafik först igen 21 januari 1970 efter renovering.
Vagnen var Hammarby trogen och en bekant har noterat den 5 februari 1977 "taket löst". Vagnen avställdes 21 februari 1977 kom ej åter i trafik.

Tack, vagnen var således ur trafik hela 1969. Taket blev tydligen inte heller förstärkt.

Ersa

Bussar som körs i SL-trafik nu för tiden, är inte på något sätt undantagna den nationella lagen om vinterdäck för fordon över 3500 kg.

roggek

Offtopic:
Har man inte fortfarande all-rounddäck i SL-trafiken?

Det hade man i alla fall förr.
Byta till vinterdäck på alla bussar i SL-land låter både dyrt och tidskrävande på verkstadsnivå...

Lars-Håkan_E

Det har man nog säkert på vissa håll, inget hindrar ju dock att dessa är godkända för vinterbruk

JAB

Trafikbeställarna har ofta krav minsta mönsterdjup på godkända däck för vinterbruk, detta utlöser en hel del aktivitet på bussdepåerna, det förekommer även att däckleverantörena monterar vinterdäcken.