"Växthus" på hjul.

Startat av Totta_buss, 07 juni 2007, 12:56:38 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Totta_buss

Är ny här på forumet. :)

Stor eloge till er som står ut att jobba i rullande "växthus".
Jag kör hellre buss i snöstorm än att sitta bakom ratten i denna värme.  :P


psy


Haha!  Nja, jag har erfarenhet av båda delar, och måste erkänna att jag föredrar värmen mot snöstorm, det blir inte så halkigt på vägen i värmen....

Hälsningar från "ett växthus" just nu i Sösdala.

76

Förmodligen så är förarplatsen den svalaste platsen i bussen, i alla fall när bussen rör på sig. Fast det förutsätter att man har sidorutan öppen, vilket jag har, även på 90-väg...

Men nog kan det bli varmt. Speciellt om du kör en buss som håller på att bli för varm och man får dra på maxvärme för att få ner temperaturen en aning (så den kan rulla tills byte).

Totta_buss

Tack för era synpunkter.

psy: jag håller med dig på ett sätt,kör man tex kör långfärdsbuss med bra ac.Så är sommaren bättre.

Jag uttryckte mig dåligt med att inte skriva stadstrafik och länstrafik.Är det halkigt anpassar man hastigheten till väglaget.Lite svårare med värmen ;D

76: Det är inte meningen att man ska behöva köra med sidorutan öppen med nackspärr som belöning för att man står ut :o i värmen.



Det talas mycket om alkolås i bussar men det tror jag är mest ett sätt att "Köpa" passagerare.
Det skulle vara lag på att tunga fordon har fungerande AC, att köra med hög värme är lika med som att köra Full :o

Föraren har ju ansvar för alla som åker med i fordonet då är det väl mycket viktigt att han/hon som kör är klar i knoppen.... :o

psy

#4
Jodå, ni har rätt i att det är bättre i långfärdsbuss, som är det jag kör nuförtiden, AC finns tack och lov nu i alla sådana bussar. Dock är förarplatsen inte den  svalaste i hela bussen, tvärt om, där är nästan lika varmt som om man inte hade haft AC.

Dom flesta turistbussar saknar nämligen kylpaket till defrosterluften som kommer vid förarplatsen, man får altså lita till att kylan kommer från tak-kanalen, och där brukar inte vara så bra fart på luften framme vid förarplatsen. Kör man "kall-luft" in via defrostern och det är 30 grader ute, så är den luften man får in altså 30 grader varm. Det man kan göra för att få lite svalare är att stänga alla spjäll helt så det inte kommer in någon varm uteluft.

Men åter igen, jag är hellre för varm än fryser, och en halkig vinterväg är aldrig direkt kul att köra på, även om man kör linjetrafik...

Jag är i alla fall supernöjd med det väder och väglag vi har nu, och att vintersäsongen och dom svinkalla skidresorna ännu är långt borta! =)

76

Citat från: Totta_buss skrivet 07 juni 2007, 17:26:31 PM

76: Det är inte meningen att man ska behöva köra med sidorutan öppen med nackspärr som belöning för att man står ut :o i värmen.


Lyckligtvis får jag inte nackspärr av drag, vilket jag är enormt glad för, annars skulle arbetet bli väldigt odrägligt.

Sen kan man diskutera hur vettigt det är att ha AC på bussar i stadstrafik. Jag öppnar dörrarna ungefär med ungefär 2-3 minuters mellanrum skulle jag gissa, det är stora dörrar som släpper in mycket varmluft varje gång. En AC skulle få slita enormt hårt, med väldigt höga kostnader samt ökade utsläpp som följd. Kanske skulle det räcka med en  rejäl förar-AC som kan sänka temperaturen för föraren några grader åtminstone? (vi har förar-AC på GUBs nya Neoplaner, men att kalla den rejäl är en överdrift).

Jag får nog hålla med Psy om att sommaren nog är bättre än vintern, mindre halka, mindre folk, mindre stress. Fast bäst är nog April (om vi skippar de sista 3 dagarna då :D)

LinusA

Det är väl i princip lag på att nya bussar - även de i stadstrafik - skall ha förar-AC numera. Arbetsmiljöverket beslutade i ett föreläggande 2004 att alla nya bussar (som körs inom Stockholms län) måste ha förar-AC. Om frågan skulle komma upp någon annanstans i landet är en liknande utgång trolig.

"Alla nya bussar som beställs från och med den 1 juli 2004 för att användas
kollektivtrafiken i Stockholms län ska förses med anordning som kan
förarplatsen kyld luft. Kyleffekten ska kunna regleras av föraren."

Läs hela dokumentet här: http://www.algonet.se/~skafsoh/varm.pdf

Och jag som är sommarbarn i Stockholms innerstad måste säga att AC:n hjälper otroligt trots att man öppnar dörrarna lite då och då. Skönt att kunna svalka sig från sommarvärmen ibland =).

/Linus

76

Åh fan, det visste jag inte. Man lär sig nått nytt varje dag.

psy

Citat"Alla nya bussar som beställs från och med den 1 juli 2004 för att användas
kollektivtrafiken i Stockholms län ska förses med anordning som kan
förarplatsen kyld luft. Kyleffekten ska kunna regleras av föraren."

Hur har man tolkat det där hos berörda företag i Stockholm? Har man verkligen kylpaket i fronten som kyler luften, eller räknas ett litet munstycke i takkanalen ovanför huvudet som "anordning som kan förse förarplatsen med kyld luft"... Munstycket går ju att stänga, så det går altså att reglera av föraren...

Totta_buss

Hej igen :)

psy: Det är ju det ja menar, kylan koncentreras ju på passagerarna och du som kör får ta det som blir över...dvs är inte mycket, trots att Du är den som styr "Skeppet" och har ansvar för dem som åker med dig. ;D Trafiksäkert eller hur?

76:Jag vet hur det är att köra buss i stadstrafik och känner till de problem som finns.
Du kanske inte får nackspärr men hur är det med dina kollegor?

Oavsett hur mycket en AC:n får jobba så är det värt att jag ska vara en säker chaufför och må bra på mitt jobb!  :) Eller hur?

LinusA: Läs noga...Alla "nya" bussar i Stklhms län, hur är säkerheten på de övriga i landet utanför Stockholm?



LinusA

Alla våra nya bussar i söderhallen har riktig förar-AC. Lite väl effektiva till och med, man vill ju inte sitta och frysa i sommarvärmen =)

Gamla bussar finns det gott om, och dem skall man alltså akta sig för att åka när det är varmt  ;D  Skämt åsido, hur är det med förar-AC i andra län? Kanske behöver man hota med AMV för att det skall köpas in bussar med föarar-AC även där (om det inte görs)....

76

#11
Citat från: Totta_buss skrivet 07 juni 2007, 22:35:24 PM

76:Jag vet hur det är att köra buss i stadstrafik och känner till de problem som finns.
Du kanske inte får nackspärr men hur är det med dina kollegor?

Oavsett hur mycket en AC:n får jobba så är det värt att jag ska vara en säker chaufför och må bra på mitt jobb!  :) Eller hur?

Jo det finns gott om kollegor som sitter och svettas med stängt fönster, jag är glad att jag inte har samma problem.

Men angående säkerhetsaspekten så skulle jag nog säga att det finns större problem på andra håll, sömn/trötthet skulle jag säga är ett långt mycket större problem inom alla delar av transport.

Så länge jag häller i mig rejäla mängder vatten (när kvicksilvret passerar 30-sträcket så går det åt 1 liter/timme för mig) så märker jag ingen större skillnad i trötthet/skärpa mot en kall vinterdag. Eller så sitter man och lurar sig själv, trötthet som kommer krypande är ett lurigt fenomen.

Ni må kalla mig pessimist, men jag är fortfarande ganka skeptisk mot att vi nånsin kommer få "bra" AC inom stadstrafiken, möjligtvis förar-AC då. Kommunerna/landstingen villl ha så billig trafik som möjligt, och luftkonditionering som bara behövs max 3-4 veckor per år ligger nog inte så väldigt högt på listan över prioriteringar. Då finns det större problem att fixa med de pengarna.

Men skulle framtiden bevisa att jag har fel så blir jag inte direkt ledsen. :D